התעשיינים מציעים לחברת החשמל: הלוואה בתעריפים לחמש שנים והחזר בתוך 15 שנה

על פי הערכות, משמעות התוכנית היא שתעריפי החשמל יעלו ב-1% לשנה כדי לממן את תוכנית החירום ולאחר מכן יירדו באופן הדרגתי

התאחדות התעשיינים מנסה להביא לפשרה שתאפשר את מימון תוכנית החירום למשק החשמל. ל"גלובס" נודע כי נשיא התאחדות הקבלנים, שרגא ברוש העלה באחרונה בחשאי בפני שר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר, ראשי חברת החשמל, ויו"ר הרשות לחשמל אמנון שפירה, הצעת פשרה למימון תוכנית החירום שעלותה הכוללת נאמדת ב-6-7 מיליארד שקל.

לפי ההצעה, חברת החשמל תקבל הלוואה בתעריפים למימון תוכנית החירום שתיפרס על 5 שנים, כאשר החזר ההלוואה צפויה להיות על פני תקופה ארוכה יותר של 10-15 שנים.

ההצעה של התאחדות התעשיינים טרם הוגשה באופן רשמי אך היא נדונה לראשונה בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר (ה') בין הרשות לחשמל לחברת החשמל.

כזכור, חברת החשמל דרשה להעלות את התעריף ב-6.3% לצורך מימון תוכנית החירום, וזאת בשל מצבה הפיננסי הקשה. מנגד, במשרד האוצר יוזמים קיצוץ חד של 2-3 מיליארד שקל בהיקף התוכנית.

על פי הערכות, משמעות ההצעה היא שתעריפי החשמל יעלו בערך ב-1% לשנה ואז יחלו לרדת באופן הדרגתי, זאת באופן שלא יגרום לייקור חד מדי בתעריף אך מנגד יאפשר להשלים את תוכנית החירום.

ירידה בתעריפים

בלי קשר להצעת הפשרה, בימים הקרובים אמורה הרשות להפחית ב-5% את התעריפים עם תום ה"הלוואה" המיוחדת שניתנה בספטמבר האחרון למימון ההשקעות. למרות זאת, עדיין לא ברור האם התעריפים יוזלו כבר השבוע מאחר והפחתת העלות המוכרת אמורה להיות בצמוד לעדכון השוטף של המחירים שמתבצע רק כאשר יש שינוי של 5.5% בסל התשומות.

מהתאחדות התעשיינים מאשרים בתגובה, כי אכן התקיימה פגישה בנושא, "נשיא ההתאחדות נפגש עם שר התשתיות ויו"ר הרשות לחשמל ודנו בתוכנית שתאפשר את המשך פיתוח משק החשמל מחד, ותמנע מהצרכנים לשלם את המחיר".

מהרשות לחשמל נמסר כי "הבקשה למימון תוכנית החירום הוגשה בשבוע שעבר. הרשות תבחן את הבקשה מול הגורמים הרלבנטים". מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי החברה הציעה מספר תחליפים למימון תוכנית החירום וממתינה לתגובת הרשות לחשמל.