תביעה נגד סוחר הקרקעות שמואל ענב: ביצע תרגיל עוקץ בקרקע ליד רמאללה

התובעים טוענים כי עינב התחייב להעביר להם זכויות במקרקעין בנבי סמואל, אך ב-34 השנים שחלפו מחתימת ההסכם לא נרשמו הזכויות במקרקעין על שמם, ובדיעבד התברר להם כי ענב כלל לא היה הבעלים של הנכס

שמואל ענב, שהיה מגדולי הסוחרים בקרקעות ביהודה ושומרון, נתבע בבית המשפט המחוזי בתל-אביב על-ידי רוכשי מקרקעין בנבי סמואל שבאזור רמאללה, בטענה לתרגיל "עוקץ", הונאה והולכת שולל.

ענב היה בעליה של חברת דקל בנייה ומסחר (קרני שומרון), שעסקה בייזום ומסחר במקרקעין ביהודה ושומרון. התובעים, מרק אדלר ומרסל טוגנדהפט, טוענים כי עינב הציג עצמו בפניהם כבעל הזכויות במקרקעין בשטח 4,900 מ"ר בנבי סמואל, ובהסכם שחתם עימם באוגוסט 1974 התחייב להעביר לכל אחד מהם זכויות בשטח של 1,225 מ"ר מתוך המקרקעין.

התובעים שילמו לעינב ביחד סכום של 626 אלף שקל. לדבריהם, במהלך 34 השנים שחלפו ממועד חתימת ההסכמים לא נרשמו הזכויות במקרקעין על שמם, למרות שענב אמר להם כי הוא פועל לרישום הזכויות.

התובעים טוענים כי בדיעבד התברר להם כי ענב כלל לא היה הבעלים של המקרקעין, וכי המצג שהציג, כאילו הוא רכש את הקרקע מאדיב שחאדה ברכאת ועלי נימר אלשיך היה גם הוא שקרי - וגם הם לא היו מעולם בעלי זכויות במקרקעין. לדבריהם, ענב, ברכאת ואלשיך שיתפו פעולה כדי לרמות אותם.

התובעים ביטלו את ההסכמים עם ענב במאי השנה, והם מבקשים מבית המשפט להצהיר כי הביטול היה כדין. כמו כן, הם מבקשים לחייב את ענב להשיב להם את סכומי הרכישה לפי ההסכמים בסך של כ-626 אלף שקל. ענב טרם הגיש כתב הגנה. (ת.א. 1963/08).