בוטל פסק בורר של מנכ"ל אזורים לשעבר, עמיקם אורן: היה נתון בניגוד עניינים

ביהמ"ש קבע כי אורן "לא שמר על מראית פני הצדק בניהול הבוררות" כשלא גילה לצדדים שמונה למנכ"ל אזורים - למרות שהתחייב שלא לעמוד בקשרים עסקיים עם מי מהצדדים עד לסיום ההליך

בית המשפט המחוזי בתל-אביב ביטל פסק בורר שנתן מנכ"ל אזורים לשעבר, עמיקם אורן, בסכסוך בין חברות הבנייה שיכון עובדים ומרדכי אביב מפעלי בנייה, משום שהבורר היה נתון בניגוד עניינים. ימים ספורים לפני מתן פסק הבורר מונה אורן למנכ"ל אזורים, מתחרה אך גם שותפה עסקית של שיכון עובדים.

השופטת ענת ברון קבעה כי אורן "לא שמר על מראית פני הצדק בניהול הבוררות" כשלא גילה לצדדים שמונה למנכ"ל אזורים, למרות שהתחייב שלא לעמוד בקשרים עסקיים עם מי מהצדדים עד לסיום ההליך.

הבוררות נגעה לפרויקט "חלון לירושלים" שמרדכי אביב אמורה היתה להקים על שטח של כ-3.8 דונם שלימים עבר לבעלות שיכון עובדים. המחלוקת העיקרית היתה על מי מהן רובצת האחריות לאיחור הניכר בהשלמת בנייתו ושיווקו של הפרויקט, שהסתיים רק ב-2007. לפי ההסכם, המחלוקות הועברו לבורר, ד"ר יואב סרנה, שלבקשת הצדדים סיים את תפקידו לאחר שהודיע להם שמשרדו מונה לנהל פרויקט בנייה שבו מעורבת גם שיכון עובדים.

במקומו מונה עמיקם אורן, שבישיבת הבוררות הראשונה הצהיר: "הבורר מאשר כי יימנע מקיום יחסים עסקיים עם מי מהצדדים עד סיום הבוררות". בפסק בורר חלקי בספטמבר 2006 קבע אורן ששיכון עובדים התרשלה בתיאום ובפיקוח על הבנייה ולכן עליה לפצות את מרדכי אביב בגין עבודות איטום שביצעה ונמצאו מיותרות.

בפסק הסופי שלו, בפברואר 2007, קבע אורן ששיכון עובדים תפצה את אביב רק בגין חלק מעבודות האיטום המיותרות. אביב ביקשה לבטל את פסק הבורר, בטענה שימים ספורים לפני שניתן נודע לה שאורן מונה למנכ"ל אזורים (תפקיד ממנו פוטר כעבור כמה חודשים). שיכון עובדים טענה שאורן נכנס לתפקיד רק לאחר מתן הפסק הסופי.

חשש ממשי

השופטת ברון קבעה כי החשש לניגוד עניינים של אורן הוא סובייקטיבי ואובייקטיבי כאחד, וכי די בכך שאורן מונה למנכ"ל חברה הנמצאת בקשרים עסקיים עם שיכון עובדים, כדי ליצור "חשש ממשי להשפעה בלתי הוגנת על הבורר". את התנהלות אורן, שבמקום לגלות לצדדים על מינויו העדיף להזדרז ולפרסם את פסק הבורר הגדירה כ"תמוהה".

לדבריה, אורן ביקר את שיכון עובדים בהחלטת הביניים וקבע כי התרשלה, אולם הוא מצא לנכון לחזור בו מקביעתו זו בפסק הסופי, מבלי לנמק מדוע. "דומה כי החלטת הביניים והפסק הסופי אינם עולים בקנה אחד, ומאחר שהבורר אורן שותק ולא מסביר מדוע מצא לנכון לשנות ולהפחית מגדר האחריות שייחס לשיכון עובדים בהחלטת הביניים - נוצר לכל הפחות חשש שכך נעשה עקב מצב של ניגוד עניינים בו היה נתון לאחר החלטת הביניים".

ברון הורתה גם על ביטול החלטת הביניים, למרות שלא נטען שאורן היה מצוי אז בניגוד עניינים, משום שהיא אינה ברורה וטעונה הבהרות, "ואין לצפות מהבורר החדש שמינו הצדדים לדון ביתר המחלוקות (מנכ"ל אזורים לשעבר, אלפרד סוארי), כי יפרש את ההחלטה שלא ניתנה על-ידו". (ה"פ 527/07).