מונה כונס למניות גאידמק באוסיף; מזרחי-טפחות: גאידמק חייב 158 מיליון שקל

עו"ד פיני יניב מונה לכונס, סמכויותיו טרם נקבעו ; גאידמק מחזיק ב-67.4% ממניות אוסיף, ששוויין כיום 172.2 מיליון שקל ; החוב הנטען הוא לאחר קיזוז הפיקדונות הנזילים בחשבון ההלוואה והוספת הקנס על פירעון מיידי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב מינה היום (ג') במעמד צד אחד את עו"ד פיני יניב ככונס נכסים זמני מטעם בנק מזרחי-טפחות , על מניות ארקדי גאידמק בחברת אוסיף הציבורית (67.4%, ששוויין 172.2 מיליון שקל). השופטת דניה קרת-מאיר קבעה תחילה דיון במעמד הצדדים ל-5 באוקטובר. מאחר שבהחלטתה לא צוינו סמכויות הכונס, צפוי עו"ד יניב לבקש מחר (ד') צו המפרט את סמכויותיו.

לאחר פרסום החלטתה מיהר גאידמק לבקש את ביטול מינוי הכונס. בהחלטה טלפונית קבעה קרת-מאיר כי הדיון יתקיים מחר בבוקר, ועד אז לא ייכנס מינוי הכונס לתוקף.

הבנק טוען כי גאידמק חייב לו 158.2 מיליון שקל, לאחר קיזוז הפיקדונות הנזילים בחשבון ההלוואה והוספת סכום הקנס המוסכם במקרה של העמדה לפירעון מיידי.

באמצעות עוה"ד ינקי פפר ושירי שומינר ממשרד קנטור-אלחנני-טל טוען הבנק, כי גאידמק נטל ממנו הלוואה בסך 241.5 מיליון שקל (חלקה מיחזור הלוואה קודמת) לרכישת מניות אוסיף. כבטוחה להשבתה, שיעבד גאידמק לבנק את המניות (שערכן היה פי 2.5 מערך האשראי) והעמיד לו פיקדון כספי. בין הצדדים הוסכם כי היחס בין האשראי לשער המניות בבורסה לא יירד מ-2:1.

כשירד שער המניה, גאידמק הוסיף מדי פעם פיקדונות כספיים או מניות, "אלא שמאז אפריל-מאי 2008 ניכר שינוי בדפוס התנהגותו. הוא חזר והתחייב פעם אחר פעם בפני הבנק, בכתב ובעל-פה, כי יעביר סכומי כסף כבטוחות נוספות (20 מיליון דולר), ופעם אחר פעם הפר את התחייבויותיו".

בימים האחרונים, מוסיף הבנק, התברר סופית כי גאידמק "חוזר בו באופן מובהק ומוצהר מהבטחותיו לשפר את יחס המניות-אשראי, ומפר את ההסכמים ברגל גאווה. בשבועות האחרונים החליף גאידמק מספר עורכי דין, כשבכל פעם מבקש עורך הדין הנכנס אורכה לביצוע התשלום", אולם עד כה הועברה רק מחצית הסכום, ובימים אלה הודיע עו"ד יוסי שגב בשם גאידמק כי אין בכוונתו להשלים את היתרה.

לכך, אומר הבנק, מתווספות הפרות נוספות של ההסכמים: גאידמק שיעבד את המניות לצבי ויליגר, בניגוד להתחייבות מפורשת שניתנה לבנק; על נכסיו הוטלו עיקולים; הפשרה אליה הגיע עם גמול מפרה את תנאי שטר המשכון. בימים האחרונים "החלה אוסיף ב'מכירת חיסול' של נכסים", לגביהם קיים חשש כבד כי בוצעו במחירים נמוכים במיוחד. לכך מתווספת התנהלות עסקית לא יציבה, המתבטאת בהתפטרות וחילופי מנהלים ודירקטורים באוסיף.

אם לא די בכך, מוסיף הבנק, גאידמק "התפרק מסמכויותיו ביחס לשליטתו באוסיף" כשמסר ייפוי-כוח לעו"ד שגב, המסמיך אותו לקבל במקומו החלטות ולהצביע במקומו בכל ענייני אוסיף.

בעת מתן ההלוואה, מציין הבנק, היה היחס אשראי-מניות 250%. כשהאשראי הועמד לפירעון מיידי, בתחילת אוגוסט, היחס עמד על 111% (במקום 200% כמוסכם), ואתמול (ב') הוא ירד כבר ל-109% בלבד, השווי הנמוך ביותר של מניות אוסיף מאז 2003.

אתמול הודיע עו"ד שגב לבנק כי גאידמק מתכוון למצוא גוף פיננסי אחר שיממן את פעילות עסקיו "באופן עסקי רגיל וללא שיקולים זרים", כשמטבע הדברים יידרש גאידמק לשעבד לגוף זה את מניות אוסיף. גאידמק האשים את הבנק בהפרת ההסכמים ובכך שאיים עליו בפתיחת הליך כינוס נכסים, סירב לכבד צ'קים מבלי להודיע לו על כך, דרש ממנו רמת ביטחונות באפליה ביחס לדרישות מלקוחות אחרים, הטיל עליו קנסות "שבירה" וקנסות אחרים בסכומי עתק וגבה ריביות חסרות-שחר.

הוא ביקש מהבנק לנקוב בסכום החוב תוך חלוקה בין הקרן והריבית לבין רכיביו האחרים, וזאת כדי שיוכל לשלמו תחת מחאה ולהתחשבן עם הבנק בהמשך. הבנק השיב כי מרגע שהועמד החוב לפירעון, לא ניתן להבחין בין רכיבי החוב השונים.

בשיחה טלפונית אמש עוד הבטיח גאידמק לבנק לשלם את החוב "עוד היום", אך בבנק אומרים כי מאסו בהבטחה זו, אותה השמיע פעמים רבות בעבר ולא קיים. "גם עכשיו גאידמק מוזמן לשלם את החוב ונמשוך את הבקשה", הבהירו בבנק. (פש"ר 2481/08).