רגע לפני שהוא רץ לראשות עיריית ירושלים - הצצה לכיסו הפרטי של אריה דרעי

האם בכלל כדאי לו לחזור לפוליטיקה?

ירוץ או לא ירוץ - השאלה הזאת טורדת את מנוחתם של לא מעט אנשים בשבוע האחרון, מאז שהודיע אריה דרעי על רצונו להתמודד על ראשות עיריית ירושלים. בכלל כדאי לו לחזור לפוליטיקה?

פוליטיקה אם נתעלם מכמה ג'ובים לא חשובים במיוחד בתחילת הדרך, אפשר לומר שאריה דרעי התחיל את הקריירה בפוליטיקה. בהיותו בן 27, באמצע שנות ה-80, כבר ישב על כיסא מנכ"ל משרד הפנים, כשברזומה שלו מופיעים תפקידים פוליטיים ומינהליים מהתחום המוניציפלי. שנתיים מאוחר יותר, ב-1988, כבר הושבע לתפקיד שר הפנים בממשלתו של יצחק שמיר. דרעי נחשב אז להבטחה גדולה, אבל עסקי הפוליטיקה התמוטטו עליו מהר מאוד, יחד עם חקירות השוחד שנפתחו נגדו בתחילת שנות ה-90.

המשפט החקירה נגד דרעי התפצלה לשני תיקים משפטיים, שכונו "התיק האישי" ו"התיק הציבורי". בראשון הוא הורשע בקבלת שוחד בהיקף של 150 אלף דולר, ובשני יצא זכאי בארבעה מתוך חמישה סעיפים, והורשע רק בסעיף של הפרת אמונים. בתיק הראשון נגזרו עליו קנס של 250 אלף שקל וארבע שנות מאסר - שהופחתו לאחר ערעור לשלוש, ובתיק השני קנס של עשרת אלפים שקל ושלושה חודשי מאסר על תנאי. סך כל הקנסות - 260 אלף שקל - הם כאין וכאפס לעומת הוצאות המשפט המשוערות של דרעי, שהעסיק במשך קרוב לעשור וחצי עורכי דין מהבכירים בארץ: דן אבי יצחק, נבות תל-צור, יעקב וינרוט ויגאל ארנון. בשוק מעריכים שעלות של מערכה משפטית ארוכה כל-כך ובליגה גבוהה כל-כך, הינה מיליון דולר לפחות.

עסקים לאחר שחרורו מהכלא והרחקתו מתנועת ש"ס, ניסה דרעי את כוחו בעסקים. הוא הקים חברה לייעוץ כלכלי ששמה ד.ר.א.ר, הקים עסק לייבוא חליפות מעצבים - בעיקר של ארמאני - למגזר החרדי, והחל לשמש מתווך, מגשר ויוצר קשרים בעבור אנשי עסקים וחברות בארץ ובחו"ל, בעיקר בתחום הנדל"ן, אבל לא רק. מעסקי הייבוא פרש דרעי במהירות, וגורמים חרדיים מספרים שגם בשאר עסקיו לא נחל הצלחה גדולה. למרות זאת, שמו עדיין מוזכר כיועץ לחברות ולאנשי עסקים; בין היתר הוא ייעץ לחברה האמריקאית אס.די.אס המשווקת ערכות בדיקה ביתיות בתחום הרפואי (ברחבי העולם, לא בישראל),

וקישר בין חברות ואנשי עסקים ברחבי העולם בפרויקטים של נדל"ן ותיירות. במגזר החרדי טוענים שהוא גם ייעץ בתשלום לאנשי עסקים כמו לב לבייב ונוחי דנקנר. "הוא בעיקר עושה לובינג", מעיד מקורב, "מחבר בין אנשים עם אינטרסים עסקיים".

בין לבין, הצליח דרעי לעורר גם מהומה קטנה כשצורף לצוות הפאנל של "מועצת החכמים" בערוץ 10. על החלטורה הזאת, מעריכים בשוק, קיבל כ-1,000 דולר לתוכנית. דרעי עצמו העיד לאחרונה שהוא עובד רק פה ושם בעסקי ייעוץ, ובעיקר עסוק בגיוס תרומות לרשת בתי הספר שמנהלת אשתו.

סגנון חיים דרעי מתגורר בשכונת הר נוף בירושלים, לא רחוק מביתו של הרב עובדיה יוסף. "מדובר באזור לא זול", אומר מתווך נדל"ן ירושלמי, "אבל בהחלט יש יקרים ממנו". שוויין של דירות ברחוב מוערך כיום בכ-1.8 מיליון שקל, וזו של דרעי עשויה להיות שווה אף יותר, בזכות אקססוריז כמו הג'קוזי, שכיכב במסמכי התביעה נגדו. האיש עצמו מקפיד בלבושו ונראה בחליפות מעצבים, וכן מרבה בנסיעות לחו"ל - לארצות הברית, לאירופה, למרוקו ועוד. בעבר נהג לעשן מקטרת, אולם נגמל מההרגל. אירועים משפחתיים שחגג בשנים האחרונות נערכו בפאר יחסי ועם שלל אורחים ידועים מהפוליטיקה ומעולם העסקים, כמו לבייב, דנקנר, שמעון פרס ואחרים. "דרעי הוא פשוט לא איש של מעמד ביניים", מסכם מכר. "הוא לא רוצה ולא יכול להיות בשכבה של כולם".

אופציות דרעי, מעידים בסביבתו הקרובה, לא נחל הצלחה גדולה בעולם העסקי, ורצונו לחזור לתחום שבו נחשב לכוכב הוא אך טבעי. תפקיד ראש עיריית ירושלים יציע לו שכר של 36,920 שקל בחודש פלוס החזר הוצאות זעום, אבל לא כולם בטוחים שהוא בכלל רוצה להשיג את התפקיד, שההתמודדות עליו כרוכה במאבק משפטי נוסף ובמערכת בחירות אינטנסיבית ויקרה. גורמים במערכת הפוליטית סבורים שכל מטרת ההכרזה היא תרגיל ביחסי ציבור שיחזיר אותו לסדר היום, כהכנה לשובו לזירה הפוליטית הארצית. ההכרזה על רצון להתמודד, בינתיים, לא תעלה לו כלום.

דף חשבון

1,000 דולר שכר מוערך להופעה בטלוויזיה

36,920 שקל שכר אופציונלי כראש עיריית ירושלים

1.8 מיליון שקל שווי מוערך של הדירה בירושלים

1 מיליון דולר עלות מוערכת של המערכה המשפטית