המט"ח לא נפגע בסערה

למי אכפת אם הדולר עולה או יורד, צריך רק להיות בפוזיציה הנכונה בכל אחד מהמקרים

אילן דנציגר הוא רואה חשבון ואנליסט מט"ח בכיר בחרת' "כלל פורקס"

בימים אלה, כשהוריקן גרוע יותר מ"גוסטאב" ומ"אייק" פוגע במגזר הפיננסי בארה"ב בכל עוצמתו, ומדי יום מתעוררים לעוד הודעה על חברה עם שם עולמי שמתמודדת עם הקשיים וניצבת על סף סכנת קריסה, מתקיים ליד שוקי המניות שוק גדול, הגדול בעולם, שבו הסוחרים נוהגים כפי שנהגו בכל יום לפני המשבר, וכפי שינהגו בכל יום אחריו ומנסים לנצל את ההתפתחויות לכיוונם.

תמונות של ברוקר לופת את ראשו נעשו לעניין שבשגרה בתקשורת הכלכלית. ובכן, בשוק המט"ח אנו לופתים את ראשינו באופן קבוע, הייתי מסתכן וכותב שקשה למצוא אותנו כשידיינו אינן על ראשנו, כך שאף אחד כבר לא מעונין לצלם אותנו במעמדים מעין אלה.

אנו פשוט רגילים לסערות, רק ההבדל הקטן הוא שאנו יודעים להתמודד איתן. משברים היו ויהיו - ההתמודדות איתם היא כל הסיפור.


בשוק המט"ח, אנחנו כבר לא מתרגשים.

תודה לממציא עסקת השורט

המכשיר הנהדר שנקרא עסקת שורט הוא מכשיר נפוץ ביותר אצלנו. הקלות שבה ניתן לעשות עסקת שורט בשוק המט"ח אינה משתווה לאף שוק אחר. אתה מעריך שהדולר יתחזק - קנה דולרים.

אתה מעריך שהדולר יחלש - מכור דולרים. לך תבצע עסקת שורט על מניות של "ליהמן ברדרס", זה אפשרי, אך הרבה יותר מסובך, אם לא קוראים לך ביל גרוס. הכלים קיימים אך השימוש בהם מסורבל ועל כן, כאשר שוק יורד בד"כ כולם מפסידים ומצב רוח המשקיעים יורד גם הוא, בהתאם.

גודל שוק המט"ח לא מאפשר מצב של "להיתקע עם מניה" יורדת. אם "התאומים" לא נופלים תמיד יהיו קונים ותמיד יהיו מוכרים.

בתקופה קשה מקטינים מינופים - אין ארוחות חינם

מקורו של השם המסוכן שיצא לשוק המט"ח במינופים הגדולים הניתנים לסוחרים. אם המטבע שקנית התחזק באחוז אחד ואתה מינפת את העסקה פי 10 הרווחת 10%. כמובן שאם קורה דבר הפוך - הפסדת 10%. אין ארוחות חינם.

בימים רגילים שערי מטבע נעים ביום אחד בממוצע באחוז אחד לכל כיוון. בימים כאלה אם תמנף בזהירות ותצליח לזהות את כיוון המגמה תוכל לצבור רווחים נאים.

בימים סוערים שערי מטבע נעים בשניים ואולי בשלושה אחוז ביום אחד. בימים כאלה תמנף פחות או אפילו אל תבצע עסקאות מחמת התנודתיות החזקה ולא תיפגע.

המשבר הנוכחי

לפני שהתחיל המשבר הנוכחי, או בעצם לפני שהחריף בשבוע שחלף, עברו על שוק המט"ח בעולם, חודשים מטלטלים.

הדולר, לאחר שנים של היחלשות שינה כיוון והחל להתחזק כמעט לאורך כל שדירת המטבעות. המטבעות האירופאיים (אירו, ליש"ט ופר"ש) והאוקייניים (דולר אוסטרלי ודולר ניו זילנדי) איבדו מערכם ביחס לדולר אחוזים ניכרים, והתחתית לא נראתה באופק.

עם החרפת המשבר בשבוע האחרון התחיל תיקון, שממילא התבקש, והפרשנים מיהרו לייחס אותו למשבר במגזר הפיננסי. יתכן שבצדק יתכן שלא, זה ממש לא משנה. עם כל הכבוד לדוד סאם, את סוחרי המט"ח ממש לא מעניין אם הדולר ייחלש או יתחזק. הם רק רוצים להיות שם בשני המקרים.

שימו לב לין היפני

במשברים קודמים קרה לא פעם ששימש כמקלט למשקיעים והתחזק מול הדולר בתקופות קשות בשווקי המניות. בחודשיים האחרונים, כשהדולר התחזק כנגד מרבית המטבעות העיקריים, הין עשה מהלך מינורי בלבד. מאמצע יולי שאז החל הדולר להתחזק עלה שער הצמד דולר/ין מ- 105 לכ- 110. עליה של כ-5% (נכון ל-19 בספטמבר).

אבל הדבר המעניין הוא שבעוד הדולר ממשיך לדהור גם באוגוסט וגם בתחילת ספטמבר כנגד המטבעות העיקריים, מול הין הוא ביצע היפוך. הין התחזק בלמעלה מ- 5% ונסחר נכון לכתיבת שורות אלה בשער של 105 ין לדולר אחד.

אם התיקון שהחל בכל המטבעות (היחלשות הדולר) ימשיך הרי שלמטבע היפני יש מקום להתחזקות רבה יותר ביחס לדולר האמריקני, מכיוון שבכל מהלך ההתחזקות האחרון הוא לא השתתף, ואם יתנהג במשבר כמו שאר המטבעות הרי ששער הדולר/ין עשוי לרדת מתחת ל- 100.

מבחינה טכנית בחודש מרץ השנה התחזק הין באופן חד ביותר ונגע נגיעה בודדת בשער 95.70 ין לדולר. מכיוון שפסגות או תחתיות בשוק המט"ח נקבעות ב- 95% מהמקרים יותר מפעם אחת יתכן ושער זה הוא יעד במידה ורמת 100 תיפרץ כלפי מטה.

זהירות, התנודתיות הורגת

סוחרים היזהרו, בכל מהלך שלא תבצעו, יש לשים הוראת קטיעת הפסד, שלא תנגוס ביותר מ-5% מהונכם אם טעיתם והכיוון השתנה. זה היתרון הגדול בשוק המט"ח. ננתח את המהלכים כאוות נפשינו, אך במידה וההפוך קורה, חבל להתווכח. מנסיון, השוק תמיד צודק.