גיוון לחיפוי האבן

מגדל המגורים בפרויקט וילג' אל הים בראשון לציון של שמשון זליג הוא אחד ממגדלי המגורים שבהם נעשה ניסיון לשלב חומר חיפוי מתכתי בשם "אלקובונד" עם אבן.

לדברי האדריכל דני מורן, ממשרד מורן דיק אדריכלים, שתכנן את המגדל, "אני נמצא בחיפוש מתמיד אחר חומרי חיפוי חדשים כדי לגוון את מראה הבניינים ולשפרם. בשנים האחרונות ניתן לראות שימוש בעיקר באבן כחומר גלם עיקרי לחיפוי בניינים למגורים. השימוש באבן כחומר גלם נובע מהיתרונות הבולטים שלה: האבן היא חומר עמיד לאורך שנים רבות, ובאופן יחסי גם זול. עם זאת, חיפוי מבנים באבן מביא לכך שהמראה שלהם חד גוני, ואם הם גם נבנו על-ידי אותו יזם ותוכננו על-ידי אותו מתכנן, הם נראים דומים מאוד זה לזה".

באחרונה החלו אדריכלים בארץ לשלב לצד האבן גם אלקובונד. לדברי מורן, בחומר זה נעשה שימוש בשנים האחרונות בעיקר בבניית מבנים מסחריים ומבני משרדים.

האלקובונד עשוי מאלומיניום שעמיד בכל מזג אוויר, משתלב בצורה עם זכוכית ומעניק נופך יוקרתי ועתידני לחזות הבניין. ניתן ליישמו במרפסות הבניין, בחלק מהחזיתות ועוד. השימוש באלקובונד בחלק מהאלמנטים במבנה מייחד את חזית הבניין ומוסיף אלמנט עיצובי. עם זאת, זהו חומר יקר, רגיש למכות ועלול להתעקם בקלות מפגיעות. על כן, מציין מורן, הוא משתמש בו כאלמנט חלקי בבניין בקומות שמעל קומת הקרקע, בשילוב עם אבן וזכוכית.

מורן מוסיף, כי עד כה נהוג היה לשלב את החומר בבנייני יוקרה בעיקר בצפון תל אביב וברמת אביב החדשה, אך באחרונה החלו מתכננים ויזמים לשלבו גם בבנייה עממית יותר ובפריפריה, בשאיפה לייחד את הפרויקטים. "אני צופה כי אלמנט זה יתפוס מקום עיצובי ביותר ויותר פרויקטים למגורים בארץ", הוא מעריך. "אולם, כאמור הוא ישולב בחומרים אחרים, בעיקר עם אבן וזכוכית, לאור רגישותו ומחירו היקר יחסית".