מכבסת המילים - מילון קצר לוול סטריטית מדוברת

הלוואות סאב-פריים

שורש המשבר היה ההחלטה של ספקי משכנתאות בארה"ב לספק הלוואות לדיור ללקוחות שלא היתה להם יכולת פיננסית לפרוע אותן.

נכסים רעילים

הלוואות רעות שהוסבו לאג"ח ולמכשירים אחרים, והפיצו רעל ברחבי המערכת הפיננסית.

התחייבויות מורכבות בגיבוי ביטחונות (CDOs)

בנקים ומוסדות אחרים נאלצו למחוק את ערך נכסיהם המשכנתאיים ומכשירי החוב המורכבים הללו. נגזרי האשראי על ה- CDOs סייעו להפיץ עוד יותר את סיכוני המוצרים ברחבי המערכת הפיננסית.

רישום במחירי שוק (Mark-to-market)

הנוהג החשבונאי של העלאה או הפחתה של ערך נכסים במאזני הבנקים בהתאם למחיריהם בשוק, שהניב לבנקים הפסדים אדירים כאשר השווקים צנחו.

נזילות

אל תהיה לווה או מלווה, אומר הפתגם. כאשר הנזילות - היכולת להעביר נכסים וכסף בזול ובמהירות - מתייבשת, משתתקת גם המערכת הפיננסית.

ליבור

בזמנים רגילים, מאחר שהבנקים כה גדולים ובעלי דירוג אשראי גבוה, הליבור, ר"ת של הריבית הבין-בנקאית הממוצעת בלונדון, שמודדת את עלות זרימת הכסף בשוקי הכספים (קצרי המועד), נסחרת בפרמיה זעירה בלבד לריביות הבנק המרכזי. אך כאשר הפחדים בשוק עלו, הבנקים בחרו לצבור מזומנים, והילוו אותם רק בריבית גבוהה בהרבה מהרגיל.

שווקים סיטונאיים

בנקים כמו נורת'רן רוק בבריטניה הסתמכו על השווקים הסיטונאיים כדי לממן משכנתאות. גם HBOS נשען במידה פחותה על השוק הסיטונאי, ולא רק על פיקדונות החוסכים בו, כדי לממן את מתן המשכנתאות - מה שגרר את מכירתו ללוידס בנק בשבוע שעבר.

התערבות בנק מרכזי

בנקים מרכזיים ניסו לסייע לבנקים המסחריים לעקוף את שוקי הכספים על-ידי העמדה של הלוואות ישירות בסך מאות מיליארד דולר לרשותם.

התערבות ממשלתית

הממשל הקים את רזולושן טרסט ב-1989 כדי לרכוש נכסים רעים ולחסל אותם. חברה דומה שתקום כעת, תסייע לבנקים להיפטר מנכסים רעילים, ולנקות את המערכת הפיננסית, לפחות בתיאוריה.

מכירה בחסר (שורט)

מאפשרת למשקיע, בד"כ קרן גידור, להרוויח מירידה במחיר של מניה. הקרן לווה מניות מבעל מניות תמורת עמלה קטנה, מוכרת את המניות בשוק, ומקבלת תמורתן מזומנים וממתינה שהמניה תיפול כדי לקנות אותה בחזרה בזול, כדי להחזיר אותה לבעלים. מספר גבוה של מכירות בחסר יכול להוריד מניה בגלל לחצי המימוש הכבדים.

התערבות פיקוחית

המפקחים (רגולטורים) משני עברי האוקיינוס האטלנטי הגבילו בתחילת השבוע את המסחר בחסר במניות פיננסיות. כאשר ההגבלות נכנסו לתוקף, מחירי המניות זינקו מעלה.