עו"ד ז'ק חן: "החלת חובת דיווח על עו"ד ורו"ח היא נשק להשמדה המונית"

יוצא נגד יוזמת משרד המשפטים להטיל חובת דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון גם על עורכי דין ורואי חשבון ; "לא נהיה סוכנים של הרשות לאיסור הלבנת הון; הדבר יחתור תחת יסוד של נאמנות ואמון בין הלקוח לעורך דינו"

עו"ד ז'ק חן תקף את תזכיר החוק של משרד המשפטים, המציע להטיל חובת דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון גם על עורכי דין ורואי חשבון. לדבריו, היוזמה "תצעיד ניידות משטרה למשרדי עוה"ד. אנחנו לא נהיה סוכנים של הרשות לאיסור הלבנת הון. הדבר יחתור תחת יסוד של נאמנות ואמון בין הלקוח לעורך דינו. זה ייצור שוק שחור של יועצים, אולי של ארגוני פשע, שיהיה ידוע שהם סוכן של רשויות אכיפה. זה יביא לזילות המקצוע ולהתדרדרות ברמת השירות המקצועי שנותנים ללקוח".

רו"ח מנחם רהב, חבר מועצת רואי החשבון, אמר כי החלת חובת דיווח על רואי חשבון היא "נשק השמדה המוני". לדבריו, "ההתערטלות של התאגיד (בפני רואי החשבון - ה.מ) מתאפשרת רק אם ההנהלה יודעת שאתה בא לבדוק את הדיווח הכספי. אם מחר המצב ישתנה - זה נשק להשמדה המונית, מקעקעים את כל הביקורת של רו"ח, ואלוהים יודע מה יקרה".

פרקליטת מיסוי וכלכלה, אלה רובינק, הביעה תמיכה בתזכיר החוק ואמרה כי לא ניתן להתעלם מהאווירה הכללית הבאה לביטוי בחקיקה, ששמה את חובת הגילוי והדיווח בראש. "אם חובת הסודיות וחובת החיסיון תישאר ותיסוג מפני חובת הגילוי, למעשה אנו לא נותנים שום תוכן לחובת הדיווח והשקיפות", ציינה. היועצת המשפטית של הסיטי בנק, עו"ד עירית רוט, ציינה כי עורכי דין ורואי חשבון נחשבים ללקוחות בנקאיים בסיכון גבוה, כיוון שמטבע תפקידם הם חשופים לכך שינוצלו להלבנת הון.