לבנקים יש סיבות לאופטימיות

החלטת מורגן סטנלי וגולדמן זאקס לעבוד תחת פיקוח אינה סוף בנקאות שאנו מכירים

הדעה המקובלת היא, ששני הבנקים יצטרכו כעת להקטין את יחסי המינוף שלהם, להנמיך את מפרשי נטילת הסיכונים ולהפוך את עצמם ל"בנקים גדולים ומשעממים". אך דוברים של השניים טוענים שהעתיד ימשיך להיות נוצץ. קודם כל, שניהם כבר הורידו את יחסי המינוף אל מתחת לרמה שמקובלת על הפד, לא בגלל חששות המפקחים, אלא בגלל תנאי השוק.

לרכך את המכה

במונחי הון, גם גולדמן וגם מורגן חזקים יותר מרבים מעמיתיהם בבנקאות המסחרית, מפני שכל נכסיהם, כולל ניירות ערך משכנתאיים רעילים, כבר עברו שיערוך למחירי השוק. כמה בנקים מסחריים מוגנים עדיין מן הכאב של ביצוע מחיקות רבעוניות, מפני שהם מחזיקים את הנכסים הללו במאזנים הבנקאיים שלהם, ורואים בהם נכסים שבכוונתם להחזיק עד לפדיון.

המנהלים של מורגן סטנלי ושל גולדמן זאקס אומרים שהם ימשיכו לשערך את רוב המאזנים שלהם למחירי השוק, אך הם מודים שהפיכתם של הבנקים לחברות אחזקות בנקאיות תוכל לסייע להם לרכך את המכה הצפויה מהפסדי אשראי נוספים.

חשש נוסף של מורגן סטנלי וגולדמן זאקס מתמקד ביכולתם להמשיך להשקיע בעסקי גז ונפט. בשנים האחרונות גרפו שני בנקי ההשקעות רווחים אדירים ממסחר בסחורות, בעזרת מידע שהתקבל מהאחזקות שלהם בחברות נפט וגז, מידע שהקדים את זה שקיבל השוק.

לפי תקדים ג'יי. פי מורגן

למרות הפיכתם לבנקים מסחריים, שתי הפירמות יקבלו כנראה היתר להמשיך להחזיק במניות של חברות אנרגיה, באמצעות סעיפים מיוחדים. במורגן ובגולדמן מצפים לקבל יחס דומה לזה שקיבל ג'יי.פי מורגן צ'ייס, כשהותר לו להמשיך להחזיק ביחידת המסחר הפיזי בסחורות של בר סטרנס, כאשר הוא רכש את בנק ההשקעות הזה במארס.

החסרונות העיקריים של מעמדם החדש של מורגן סטנלי וגולדמן יהיו כנראה פיקוח הדוק יותר. בגלגולם החדש, ילווה אותם צבא קטן של פקחים של הפד, בהשוואה לפיקוח הרופף בהרבה שהם היו כפופים לו עד כה, של רשות ניירות הערך הפדרלית, ה-SEC.

לא חוששים מפיקוח

השינויים כבר החלו למעשה מאז שהפד השיק את מסגרת האשראי שלו לבנקי ההשקעות במארס. בגולדמן אומרים שאין להם בעיה עם נוכחות פיקוחית מוגברת אצלם. "אנחנו מפוקחים על-ידי 50 גופי פיקוח לפחות ברחבי העולם. אנחנו רגילים אליהם, וחושבים שפיקוח הוא דבר טוב", נאמר בהודעת הבנק.

לגבי המינוף, המבקרים טוענים שהבעיות האמיתיות של גולדמן ושל מורגן יתחילו כאשר השווקים והכלכלות יתאוששו, והם לא יוכלו ללבות את רווחיהם על-ידי מינוף הפוזיציות שלהם.

מנהלים בשני הבנקים אינם מסכימים לקביעה הזו. כאשר השווקים יחזרו לשגרה, שתי החברות מצפות להגדיל משמעותית את נתחי השוק שלהן, בין היתר מפני שהמתחרים החזקים ביותר כבר אינם קיימים. *