גם מידרוג חותכת את דירוג האשראי של אפריקה ישראל: "למשבר הפיננסי העולמי השלכות שליליות על פעילות החברה"

השלוחה המקומית של סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג האשראי ל-"Aa3" מ-"Aa2" והותירו אותו על אופק שלילי ; בכך מצטרפת החברה להורדת הדירוג של S&P מעלות מתחילת אוגוסט ; דירוג ניירות הערך המסחריים של החברה - "P-1"

גם חברת דירוג האשראי מידרוג חותכת את דירוג האשראי של אפריקה ישראל : "למשבר הפיננסי העולמי השלכות שליליות על פעילות החברה", מצוין בסקירה שלה. השלוחה המקומית של סוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג האשראי ל-"Aa3" מ-"Aa2" והותירו אותו על אופק שלילי - אופק שניתן לחברה ביולי.

בכך מצטרפת החברה להורדת הדירוג של S&P מעלות מתחילת אוגוסט, לפיו הופחת הדירוג ל-"A" מ-"AA". הורדת הדירוג נומקה, בין היתר, כנובעת מהגידול בסיכון העסקי והפיננסי בפעילותה של הקבוצה, הכולל בין היתר גידול בחשיפה לייזום נדל"ן מסך התיק הנכסים של הקבוצה, ובעיקר ייזום של נכסי נדל"ן מניב. בעוד שבעקבות ההורדה ההיא מיהרה אפריקה ישראל להכריז מלחמה של מעלות ("החברה סבורה כי העבודה של מעלות נעשתה באופן שטחי, לא ענייני ולא מקצועי, בלחץ ובחיפזון וזאת, מבלי, שנערכה אנליזה מיומנת, יסודית ועניינית של עסקי החברה"), ההורדה הנוכחית התקבלה בשקט מוחלט.

דירוג ניירות הערך המסחריים של החברה הינו "P-1"; הדירוג Prime - 1 מתייחס למנפיקים בעלי יכולת טובה מאוד לעמוד בהתחייבויותיהם לטווח הקצר, כלומר: הדירוג לטווח קצר של אפריקה ישראל טוב יותר מהדירוג לטווח ארוך.

"נוכח החרפת אי הוודאות הכלכלית בסביבה העסקית בה פועלת החברה בארה"ב וברוסיה, על רקע חשיפה גבוהה של החברה לפרויקטים מהותיים במדינות אלו, ובכלל", מנמקים במידרוג את ההחלטוה להפחית את הדירוג לאפריקה ישראל.

לדעת מידרוג, ההשלכות השליליות של המשבר העולמי על אפריקה ישראל מתבטא בעלייה בשיעורי הריבית על אשראי שהיא נוטלת, במחסור בנזילות בשווקים הפיננסיים ובחשש לירידה בביקושים לנדל"ן לאור הצפי למיתון כלכלי בארה"ב ובעולם כולו - כך ששווי נכסיה של אפריקה ישראל עשוי לרדת ולהביא לפגיעה באיתנות הפיננסית של הקבוצה.

מניית אפריקה ישראל איבדה מתחילת 2008 74% מערכה. מידרוג מדרגת את אגרות החוב של אפריקה ישראל החל מאפריל 2005 ומאז ועד היום נהנתה החברה מדירוג "Aa2". לאפריקה ישראל 17 סדרות של אגרות חוב, ולמעט שתיים, כולן צמודות למדד המחירים לצרכן ונושאות ריבית צמודה בשיעור שנתי של 4.2%-5.35%. האג"ח השקליות של אפריקה נושאות ריבית קבועה בשיעור 5.9%-6.15% לשנה. האג"ח יגיעו לפידיון בין נובמבר הקרוב לאוקטובר 2017. בסקירה של בית ההשקעות פריזמה משלשום (ג'), העריכו כי גם בתרחיש קיצון תוכל החברה לפרוע את החייבויותיה עד 2010.

למרות שהפרוייקטים של אפריקה ישראל במנהטן ובלאס וגאס מוגדרים מהותיים על-ידי מידרוג וצפויים לתרום מהותית לתזרים המזומנים בשנתיים הקרובות, "בשל ההאטה הנוכחית נפגעה יכולת הנראות של פרוייקטםי אלו". רמת הסיכון של החברה, כך נטען, גדלה כתואצה מחשיפת אפריקה ישראל לשוק הנדל"ן האמריקני, הנפגע העיקרי מהמשבר היולמי, ו"עלול להשפיע על יכולת החברה להפיק את תזרימי המזומנים הצפויים מהפעילות בשוק זה".

מידרוג מציינת כי על פי מצג שהוצג בפניה, ההשקעות של אפריקה ישראל ברוסיה אמורות להיות ממומנות באמצעות יתרות המזומן של אפ"י פיתוח , גיוס מימון בנקאי פרטני לפרוייקטים ונכסים מניבים שאינם ממונפים. להערכת מידרוג, המשבר משפיע לשלילה על רוסיה ועלול לפגוע בתוכניות העסקיות של אפ"י פיתוח.

אפריקהאפריקה