נתניהו: "אין תחליף לכלכלה חופשית, לא נהפוך למזרח גרמניה"

"צריך להתכונן להאטה גדולה; כדי להתמודד עלינו לנוע כמו יונק זריז ומתוחכם לקראת צמיחה"

"צריך להתכונן להאטה גדולה" - כך אמר היום (ה') יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, בראיון לתוכנית הרדיו של חגי גולן, "עסקים באוויר" ברדיו 99. לדבריו, "המצב מחייב אותנו לצמוח יותר מהר, כיוון שאנחנו קטנים יחסית. אנחנו יכולים לנוע כמו יונק זריז ומתוחכם, לצמוח או להניע את הצעדים הדרושים לצמיחה. כדי ליצור תנופת צמיחה גדולה, ולהשתמש במשבר כדי להעצים את כלכלת ישראל, עלינו להפחית מסים, לבצע רפורמות במשק ולייעל את עבודת הממשלה. אם נעשה זאת, כשהשוק העולמי יתאושש ישראל תהיה במצב טוב יותר".

נתניהו מגדיר את הכשל שהוביל למשבר בבתי ההשקעות. "הכשל הוא לא של כלכלת שוק ולא תוצאה של הטלת מסים גבוהים, זה הכל עורבא פרח. הכשל האמיתי הוא העובדה שלא היה פיקוח על בנקים להשקעות כמו שיש על הבנקים הרגילים. המערכת יודעת לפקח, היא עשתה את זה ב-1929 וגם בזמנים אחרים. גם אז לא החליפו ולא זרקו את כלכלת השוק לטובת כלכלה צפון קוריאנית, וגם לא יעשו זאת היום".

* האם לנוכח המשבר העולמי אתה לא חושב שכדאי להבליג על העניין האופוזיציוני ולחבור לממשלה?

"אני חושב שדווקא בגלל המשבר דרושה ממשלה חזקה שתיהנה ממנדט ברור מהבוחר. אפשר לעשות בחירות מהירות ובאמת לצאת מתוך הכנסת הזאת, שהוכיחה חוסר יכולת בהרבה תחומים אבל בתחום הכלכלי במיוחד. סוג הצעדים הנדרשים לדעתי צריך בעצם ללכת ולתת לציבור הישראלי את האפשרות לבחור מנהיגות חדשה".

למה לא להציע ללבני להטיל עליך מינוי חירום של שר אוצר וראש קבינט כלכלי?

"זה בדיוק מה שעשיתי פעמיים שהעמדתי את האינטרס הלאומי לפני האינטרס הפרטי. גם כשיכולתי להיבחר ללא בעיה בדצמבר 2000 בלי ללכת לבחירות מהכנסת, דרשתי את זה ואפילו ויתרתי על ראשות הממשלה".

* אז מדוע לא עכשיו?

"כשהייתי שר אוצר לא היססתי לעשות דברים שפגעו בי פוליטית. אני לא חושב שאני צריך להוכיח את זה. אני חושב שכל הניסיונות להשתמש בשיקולים לאומיים ואינטרסים לאומיים, בתרגילים עוקפי בוחר, הם פשוט אמירה צינית או לא רצינית. יש הבדלי השקפות בביטחון ובמדיניות; אני לא מצטרף לממשלה שתוותר על חלקים מירושלים על בקעת הירדן או רמת הגולן ותחזיר אותנו לקווי 1967.

"גם המדיניות הכלכלית של לבני היתה בעצם 'שב ואל תעשה', היא לא עשתה שום דבר. הייתי אומר שהמחיר הכלכלי של קיום קואליציה בכנסת הנוכחית הוא עצום, מיליארדים על מיליארדים על מיליארדים שנשפכים וייתכן שיישפכו עכשיו בניסיון להרכיב קואליציה משום שאין החלטה אמיתית של הבוחר שתאפשר מנהיגות בתחום הכלכלי. דרושה ממשלה חזקה שקיבלה מנדט ברור מהבוחר לטפל במשברים הללו.

* בעניין המשל שלך על האיש הרזה שסוחב את האיש השמן על הכתפיים: המצב בארה"ב הוא שדווקא עכשיו המגזר הציבורי השמן מציל את המגזר הפרטי.

"זה פשוט הפוך מהמציאות. ארה"ב יכולה להתערב משום שיש לה כלכלה חופשית. הרי אם זה היה קורה בצפון קוריאה לא היה להם שום משאבים. הם לא היו יכולים לשלם אפילו על הלחם כי אין להם מגזר יצרני שממלא במיסוי יחסית נמוך את קופות המדינה. ארה"ב לוקחת בערך 5% מהתל"ג שלה כדי לסתום חורים שנפערו לא כתוצאה מהשיטה הכלכלית כולה אלא כתוצאה מכשל חמור בפיקוח במקום ספציפי. הכשל הוא מוגדר ויטפלו בו ללא ספק.

"אני שומע כל פעם מחדש את הדיבורים על התמוטטות הקפיטליזם האמריקני, כאילו יש אלטרנטיבה. מה, נהפוך למזרח גרמניה?"

* בסופו של דבר האזרח הקטן משלם מכיסו את ההפסדים של ענקיות ההון.

"במצבי קצה אין פסול בהתערבות ממשלתית כדי לתקן כשלים בפיקוח או כשלים אחרים שלפעמים נפערים בכלכלת שוק, אבל המנוע העיקרי שנותן לממשלת ארה"ב ובכלל לארה"ב את היכולת לטפל בהם הוא כלכלה חופשית עם יוזמות".

* מבקרים היום את ועדת בכר, שאתה מינית.

"אני מזכיר לכם שלפני חמש שנים, עם כניסתי לתפקיד שר האוצר, נגיד בנק ישראל דאז דוד קליין הזהיר שבנק מרכזי עשוי להתמוטט עלול להתמוטט, ואם היה מתמוטט היה לוקח איתו את כל המערכת הפיננסית של מדינת ישראל. בזכות המדיניות שהנהגנו ויצרה צמיחה של 5% במשך כמה שנים, אנחנו עומדים במשבר הזה טוב יותר מכל מדינה בעולם.

"לגבי ועדת בכר שתרמה לאותה צמיחה, היה גם סעיף שקרא לבצע רפורמה בפיקוח, שכלל גם פיקוח אפשרי על הסקטור הזה של בנקים להשקעות ולא בוצע. עברו שלוש שנים מאז עזיבתי את האוצר, זה היה אחד הסעיפים האחרונים שדנו בנו והצענו אותו, הממשיכים שלי לא עשו אותו, אבל זה עניין אחר. ראוי לעשות אותו. ואני רק מנסה לחשוב מה היה קורה אלמלא עשינו את הרפורמות האלה והיינו נמצאים במצב של הכלכלה בשנת 2002, ואז היינו סופגים את גלי הצונאמי האלה, הכל היה נשטף".

* מה עם השקל החזק שלנו?

"המענה הפשוט ביותר והחשוב ביותר הוא להוריד את מס החברות כדי לתקן את ההפסד של היצואנים באמצעות רווח במקום אחר.

"צריכים לעשות מדיניות שמעודדת צמיחה. במקום זה אני שומע מדיניות הפוכה שאומרת לנטוש. כדי לתקן או לרפא פגע אחד בגוף, שהוא בסך הכל בריא, בוא נזרוק את הגוף לגמרי, בוא נזרוק את התינוק עם מי האמבט. *