שנים עבדתם בשביל הבית - מעכשיו הוא עובד בשבילכם וגם חוסך אנרגיה

הבית החכם הירוק עוזר לחסוך כסף אבל גם עולה לא מעט ; אפשר לוודא שהמזגן לא יפעל לחינם, שהאורות יכבו ויידלקו מעצמם ולהפחית את פליטת גזי החממה

אחרי שחברות האלקטרוניקה התחילו עם אופנת מוצרי הצריכה הירוקים, היה זה רק עניין של זמן עד שהבית החכם יהפוך לאקולוגי יותר. הבית החכם, מעבר להיותו מעוצב לפי טעמו של בעליו, הוא מקום שאמור לשרת את יושביו, להדליק עבורם את מערכת הקולנוע בדיוק כמו שהם אוהבים, להשמיע להם מוזיקה בכל החדרים ולאפשר גישה לשלל מכשירים טכנולוגיים מכל מקום. מעבר לכל הפירוטכניקה, הבית החכם יכול לחסוך לנו כסף בעזרת התכונות הירוקות שלו ובעיקר, לעזור לסביבה.

הבית הירוק האמיתי יהיה גם עשוי מחומרים מיוחדים וממוקם בשכונה אקולוגית, אבל המודעות בעולם הגוברת לצמצום ההתחממות הגלובלית וזיהום הסביבה שאנחנו גורמים, מובילה את התחום של בתים ירוקים גם לבתים ה"רגילים", שכן השינוי יניב חיסכון כספי באמצעות הוזלה בחשבונות החשמל, המים וההסקה. בעולם, התחום מפותח, בישראל קצת פחות, אם כי גם כאן קיימות מספר חברות הבונות בתים חכמים, שבאמצעותן ניתן לשלב לא רק יכולות טכנולוגיות מתקדמות לבית, אלא גם מוצרים לחיסכון באנרגיה.

כך, מערכת החשמל-החכם של חברת LiteTouch, המשווקת על-ידי טופ-אודיו, מורכבת ממחשב מרכזי ונקודות הקצה של המערכת הינם מפסקים הפרושים בחלל הבית, לוחות שליטה ומסכי מגע. המערכת משתמשת בדימרים, שעון אסטרונומי, גלאי-נפח וחיישני טמפרטורה, בכדי להקטין את בזבוז האנרגיה.

גיא קדרון, מנכ"ל ארדן סמארט הום, המתמחה בפיתוח, עיצוב והטמעה של פתרונות חכמים לבתים ולמשרדים, מסביר ש"חשמל-חכם היא מערכת המאפשרת לשמור על רמת תאורה, שלוקחת בחשבון את עוצמת השמש וחוסכת בחשמל ובאנרגיה. בבית חכם מאפשרת הטכנולוגיה לכל המערכות החשמליות בבית לתקשר ביניהן. למערכת החשמל החכם ניתן להוסיף מערכות נוספות שהופכות את הבית לירוק".

שליטה על מערכות

השארת אור דלוק בחדר, גם אם אנחנו לא נמצאים בו, היא פעולה הנעשית על-ידי רובנו מספר פעמים ביום. תאורה חכמה היא דרך פשוטה לחסוך בחשמל ולהימנע מאור דלוק בחדרים בהם אנחנו לא נמצאים.

התאורה מהווה בממוצע כ-15% מחשבון החשמל הביתי, כש-50% מכך מבוזבזים על חדרים לא מאוישים או על-ידי גופי תאורה לא חסכוניים. המערכת של LiteTouch מסוגלת להפעיל את התאורה רק כשיש שימוש בחדר, וכיבויה באופן אוטומטי כאשר החדר ריק מאדם. אפשר לתכנת אותה כך שהתאורה בגינה תידלק רק כשגלאי הנפח יזהה תנועה, וכן שכל עוד יש אור יום לא ידלקו בחוץ מנורות בכלל.

בשעות שונות של היממה נדרשת רמת תאורה שונה בבית, ויש כמות שונה של אור טבעי המגיע מבחוץ. כאשר יש יותר אור טבעי - אפשר לתכנת את המערכת שתנמיך את רמת האור המלאכותי בהתאם, ואף תשנה את מידת פתיחתם של התריסים והכיוון המדויק של זוויות שלבי התריס. בשעות היום בימי החול, כשהבית לרוב עומד ריק בעודכם בעבודה, המערכת תתוכנת לתרחיש של בית ריק, וכל התאורה תכובה.

בין הפתרונות ניתן למצוא גם מיני תחנה מטאורולוגית של חברת Siemens הממוקמת על גג הבית ואומדת את הטמפרטורה והלחות. בהתאם לכך, ותוך התחשבות בטמפרטורה שמגיעה מהקירות ומהחלונות, מווסתת המערכת את הטמפרטורה של המזגנים בבית ומאפשרת חסכון מקסימלי באנרגיה. המערכת יודעת גם לווסת את תנועת התריסים והצלונים בבית כך שבכל רגע נתון, לפי זווית קרני השמש, היא מספקת לבית אור מקסימלי וחום מינימלי מקרני השמש. בשעה 14:00 בצהריים, למשל, החיישן על הגג מורה לתריס לשנות זווית כדי ששמש לא תכנס דרך החלון ובהתאם, מורה למזגן להעלות את הטמפרטורה במעלה או שתיים כי כבר פחות חם בחדר.

חברת אביזר סנטר, המשווקת את המותג DOMUS, מציעה מנגנון חשמלי לווילונות. המוצר שהחברה משיקה בימים אלה הוא רכזת אלחוטית, אשר מאפשרת שליטה על מספר מערכות בבית באמצעות תכנות וללא חוטים. התכנות מתבצע באמצעות הגדרת תרחישים המסוגלים לחסוך בחשמל. אחד התסריטים, מתאים מאוד לשמש הישראלית. כיום, בשעות שיא החום, כאשר לרוב אין אף אחד בבית, הבית מתחמם על-פי אפקט החממה. כאשר שבים אליו, נאלצים להדליק מיד מזגן גם אם בחוץ כבר לא חם. בתרחיש של הווילונות החשמליים, ניתן לקבוע שעה קבועה ביום או טמפרטורה מסוימת, לפיהם כל הווילונות יוסטו. תסריט אחר מתאים לשעות אחר הצהריים, בהן יש עדיין אור אך אין שמש. הנטייה הטבעית הינה להדליק אורות, אך בקביעת תרחיש קבוע, בו כל הווילונות יוסטו אחר הצהריים בתחילת שקיעת השמש, נוכל לחסוך בחשמל לצרכי תאורה, כי האור הסביבתי עדיין יספיק בכדי להאיר את הבית.

הלו? זה המזגן?

המזגן הוא צרכן אנרגיה הגדול ביותר בכל בית וברבים מהמקרים הוא דולק בעוצמה רבה גם במקומות בהם אין צורך. לצורך כך, ארדן מתקינה בקר נפח ותנועה בכל חדר וכשהבקר מזהה שאין אף אדם בחדר, עצמת המיזוג באותו חדר יורדת באופן משמעותי אך שומרת על טמפרטורה נעימה. לאחר זמן מה, היא תיסגר לחלוטין אם לא נכנס אדם לחדר.

את המערכת של LiteTouch ניתן לתכנת לפי סדר היום הקבוע, כך שהיא תפעיל את המיזוג רק כשיש מישהו בבית. אם סדר היום השתנה ואחד מתושבי הבית החליט להקדים, חיישני המערכת יחושו ברכב הנכנס לחניה, וישנו את הטמפרטורה בבית בהתאם. לחילופין, ניתן לתקשר עם המערכת כבר מהדרך באמצעות הסלולרי ולהודיע לה שאתם מגיעים.

חסכון נוסף של חשמל בבית יכול להתבצע על-ידי התקנת דימרים שישלטו בכמות הוואטים שהנורה צורכת. דבר זה מקטין את חשבון החשמל, וגם מאריך את חיי הנורה. בטופ-אודיו מספרים שאם נעמעם את האור ב-25%, דבר שבקושי מורגש לעין אנושית, נחסוך 20% מצריכת החשמל, ונאריך את חיי הנורה פי 4.

ל-LiteTouch יש חיישנים לאור המאפשרים לה לווסת אוטומטית את רמות התאורה, כך שלא יהיה שימוש ביותר אור ממה שצריך. את המערכת ניתן לתכנת למספר תסריטים. למשל, אם אחד מבני הבית קם בלילה לשירותים, התאורה במסדרון תידלק בעזרת גלאי הנפח, ותופעל בעוצמה מינימלית של 10%. שימוש במערכת תאורה חכמה שכזו בבית בן שלושה חדרי שינה, חוסכת פליטה של פחמן דו-חמצני לאטמוספרה בכמות המקבילה לנסיעה ברכב במשך חודש, כך טוענים היצרנים.

מוצרי האלקטרוניקה הרבים בביתנו, הפכו גם הם לבזבזנים ביותר באנרגיה, אחת הסיבות לכך היא שהמכשירים נשארים תמיד במצב המתנה (Standby), ובמצב זה הם עדיין צורכים חשמל. מערכת חכמה, למשל זו של AMX, מאפשרת לכבות את כל המכשירים הללו בזמן שיוצאים מהבית באמצעות תרחישים. למשל, באמצעות לחיצה אחת על מתג ליד המיטה כל החשמל הלא נחוץ כבה: מזגנים שאינם בחדרי השינה, טלוויזיות דלוקות בחדר הילדים ונורות דולקות. תרחיש נוסף הוא תרחיש יציאה מהבית שבו בלחיצת כפתור אחת המערכת מכבה את כל החשמל הלא נחוץ ולמעט מקררים, דוד-חימום ואזעקה.

לא סיפור זול

השאלה הנשאלת היא האם המערכות הירוקות שהתקנו בבית יצליחו לחסוך כסף. בכל זאת, לא מדובר בסיפור זול. טווח המחירים הוא בין 5,000 ל-50,000 דולר. המחיר עולה בהתאם לכמות מסכי המגע הניידים שמחזיקים ומערכות השליטה. מה שמוביל למסקנה שמרבית הבתים החכמים יהיו כמעט רק בתים חדשים שאפשר עוד בשלב הבניה להתאים את התשתית.

לדברי קדרון, "השיקול שמוביל להחלטה על התקנת מערכות של בית חכם וירוק אינו תמיד השיקול הכלכלי, אלא בעיקר השיקול הירוק. יותר ויותר אנשים בוחרים להשתמש במערכות ירוקות כחלק מתפיסה ירוקה כוללת אשר אינה מונעת מתהליכים כלכליים גרידא אלא מתפישה של חיסכון באנרגיה כאורח חיים. המערכות מספקות נוחות מקסימלית לדיירי הבית וחוסכות בצורה משמעותית מעלויות האנרגיה בבית - חיסכון שיכול להגיע לעשרות אחוזים. מעבר לכך המערכות הירוקות מפחיתות את הבלאי של מוצרי החשמל והאנרגיה ובכך חוסכות בהוצאות התפעול של הבית".

שלמה סייג, בעלי גרנד סינמה הבונה פרויקטים לבתים חכמים אומר ש"אם עושים השוואה בין חשמל רגיל לחשמל חכם, כולל כל הנושא של החיישנים הגורמים לחסכון באנרגיה, אז בסופו של דבר מגיעים לתוצאות די טובות של חיסכון, שמחזירות לך את עלות המערכת". קדרון מוסיף, "על פניו זה לא נראה משמעותי, אך העקביות לאורך זמן בכיבוי החשמל שאינו חיוני והכרחי חוסכת חשמל רב".

בינתיים, קשה לדבר על המוצרים הללו כעל מוצרי צריכה המוניים. "יש מעט ביקוש של אנשים לפתרונות חכמים ירוקים לבית", מספר סייג, "אבל היום כמעט בכל בית חדש שאנחנו עושים, אנחנו ממליצים ללקוח לפחות לשים את חיישני התנועה כמשהו מאוד בסיסי. זה מאוד פרקטי, וברגע שהלקוח מבין את זה, הפתרונות הללו מדברים אליו". *

טכנולוגיות ביתיות ירוקות

PLC-BUS

Power Line Communication או Power Line Carrier - טכנולוגיה דיגיטלית המשמשת להעברת אותות פיקוד באופן דו-כיווני על גבי קווי החשמל הקיימים תוך שימוש בזרם החילופין (AC). יתרונה של הטכנולוגיה הוא בכך שהיא מאפשרת שליטה גם במקומות בהם לא קיימת תשתית ייעודית

בקר

רכיב אלקטרו-מכני המאפשר שליטה ובקרה על מערכת חשמלית. חלקם ניתנים לתכנות ושליטה בעזרת אמצעי מחשוב שונים. בקרים רבים המשמשים בתחום הבית החכם הינם בקרים משובצי מחשב (EMBEDDED), כלומר, בעלי מעבד עצמאי ללא תלות באמצעי מחשוב אחרים

חשמל ירוק

חשמל המופק באמצעות ניצול אנרגיה ממשאבי הטבע (רוח, שמש או מים). תהליך ההפקה שלו ידידותי לסביבה

שעון אסטרונומי

שעון המותקן במערכות שליטה רבות ומציין את מועדי השקיעה והזריחה באזור בו הוא מותקן. באמצעות שעון זה, ניתן לנהל את זמני ההפעלה והכיבוי של כל אחד מהאלמנטים החשמליים המחוברים למערכת ללא תלות במגבלות שעון קיץ או חורף

נתונים: המרכז הישראלי לבית חכם