4 סיבות לקנות ו-4 סיבות לחכות

וורן באפט מסתמן כעשיר הראשון שיתעשר עוד מהמשבר ; האם כדאי לנהוג כמוהו?

שוק המניות בעולם איבד כ-25%, מסוף אוקטובר 2007. מדד המניות בשווקים המתעוררים ירד באותה התקופה בשיעור העולה על 37%. על רקע, חבלי הלידה הקשים של תוכנית החילוץ האמריקנית, קריסתו של בנק המשכנתאות וושינגטון מיוצא'ל ומכירתו לבנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, אנסה לעמוד על הגורמים התומכים בהשקעה בשוק המניות ואלו הסותרים עמדה זו.

בעד לרוץ

  1. (1) מחירי מציאה
    בתקופת השיא, הפיננסים היוו כ-20% ממדד S&P 500 והיום, לאחר ירידות שערים חדות הן מהוות רק 16.1% ממנו. עם זאת, גם חברות אחרות, שלא קשורות למשבר וימשיכו לייצר הכנסות, רשמו ירידות שערים חדות. כלומר, מחיריהן של מניות רבות הפכו אטרקטיביים.
    השפעת המשבר צריכה להיות חמורה יותר בארה"ב, המהווה את מקור הצרות ופחות במשקים אחרים בעולם. אם נוציא מהבדיקה את הבועה הסינית, יש שווקים, אשר מחירי המניות שלהם נפגעו מאוד, אפילו יותר מאשר ירידות השערים בארה"ב.
    הדבר הפך את שוקי המניות במשקים אלו לאטרקטיביים למדי.
  2. (2) השוק הדובי בעיצומו
    מתוך עשרת הסקטורים שלהם מחולקות מניות S&P500, שמונה נמצאים בשוק דובי. רק סקטור מוצרי הצריכה הבסיסיים ושירותי הבריאות איבדו פחות מ-20%, מרמת השיא. לאחר ירידות השערים הללו, ובהשוואה למשברים בעבר, השוק בהחלט חזר לעמדה אטרקטיבית, לרכישה.
  3. (3) ירידת מחירים
    הסחורות רשמו ירידה חדה בחודשים האחרונים. מציאות זו משפרת מאוד את מצבו של הצרכן.
  4. (4) איבחון התיזמון
    צריכים להודות בכך, קשה עד בלתי-אפשרי לקבוע את תיזמון השוק (Timing). לאחר ירידות שערים כה חדות, אין ספק כי לאלו אשר מעוניינים בהשקעה לטווח ארוך, זה הזמן להגביר את החשיפה לשוק המניות.
    מאוד ייתכן כי שהשוק יספוג עוד ירידות. אולם, גם מאוד ייתכן שתוכנית החילוץ (שבינתיים, אושרה בבאופן עקרונית בלבד) תהווה קו פרשת המים, ומכאן שוק המניות יצא לדרך חדשה.

בעד לחכות

(1) סקטור הפיננסים עדיין מפחיד
המאזנים של הבנקים לא ברורים. המשקיעים פיתחו חוסר אמון במאזנים של הבנקים (ותודו, שדי בצדק..). צאו וראו מה קרה לבנק בנק החיסכון וושינגטון מיוצ'ואל: לקוחותיו משכו 16 מיליארד דולרים מקופתו, והביאו בסוף השבוע לקריסתו.
יעבור עוד זמן עד שאמון המשקיעים בבנקים יחזור.

(2) רמת תנודתיות גבוהה מאוד
המשקיעים נהפכו אחוזי תזזית תוך התנהגות אגרסיבית מאוד לחדשות, טובות ורעות. התפתחות זו, הביאה לעלייה במידת התנודתיות בשוקי המניות בעולם ולעלייה ברמת הסיכון של מניות. כלל לא בטוח שלפנינו ירידה ברמת התנודתיות.

(3) תחזיות רווח מדאיגות
תחזיות הרווח של החברות הציבוריות הולכות ופוחתות באופן רציף למדי ומדאיג. מגמה זו היא תוצאה של ההשפעה השלילית של משבר הסאב-פריים שפרץ בקיץ 2007 ושל החולשה הכלכלית המתחזקת על מרבית ענפי הכלכלה, ולא רק על הפיננסים ועל החברות העוסקות בענף הנדל"ן.

(4) אפקט העוני
הירידה במחירי המניות והנדל"ן צפויה להשפיע לרעה על ההוצאה הפרטית. לתופעה זו, הקושרת בין השינוי ברמת העושר לשינוי בהוצאה, נהוג לקרוא בשם אפקט העושר. מחקרים כלכליים מצאו שאפקט העושר (השינוי בהוצאה בהשפעת השינוי בעושר) הוא כ-4% מהשינוי בעושר.

כלומר, בהנחה שהעושר גדל ב-דולר, ההוצאה הפרטית תגדל ב-4 סנט. מכך עולה שאם נניח שהעושר בארה"ב ירד בשנה האחרונה ב-20%, הצמצום בהוצאה הפרטית הנובע מאפקט העושר צפוי להסתכם ב-0.8%.

מתעשרי משבר ספטמבר 2008

אין ספק ששוק המניות כיום נראה מפחיד למדי ודי בצדק. אי הוודאות היא גבוהה מאוד והמשבר הפיננסי עובר בצורה מהירה מאוד לכלכלה הריאלית העולמית. משבר בסדר גודל שכזה קורה אחת לעשורים רבים, ולראיה, כלכלנים רבים משווים את המשבר הנוכחי לשפל הגדול של שנות ה-30 של המאה הקודמת.

הואיל ואנו בעיצומו של תהליך תיקון הנמשך כבר יותר משנה, מידת האטרקטיביות של שוקי המניות הולכת ועולה וכך גם הסיכוי לרווח. מהמשבר יצאו הרבה חסרי כול וצידם גם שהתעשרו. בין העשירים נמצא את מי שרכשו מנויות כשכולם היו בפאניקה. וורן באפט, הוא דוגמא למי שקונה כשכולם מוכרים, למשל הוא קנה את מניות גולדמן זאקס בשבוע שעבר.

אלו, בסיכוי רב, יניבו תשואות מרשימות מאוד כאשר המשבר יהפוך להיות היסטוריה. ובעוד 3 שנים הוא אכן יהיה כך היסטוריה. כידוע לכולם, גם המיתון של שנות ה-30' הסתיים בסופו של דבר.

לפיכך, אנו ממליצים למשקיעים שונאי סיכון וכאלו שבוחנים את התשואה ברמה היומית או השבועית לשמור על חשיפה נמוכה ואולי אף לצמצם את השקעתם בשוק, לפחות עד סוף השנה.

מנגד, שוק המניות כיום מתאים במיוחד לאלו המשקיעים לטווח ארוך, היכולים לשאת הפסדים נוספים של אחוזים רבים, בטווח הקצר. להערכתנו, לטווח השקעה של 5 שנים, הסיכוי להניב תשואה מרשימה בכל קנה מידה (ואולי גם להתעשר) גדול משמעותית מאשר הסיכוי להפסד.