שומר ישראל

לא רבים יודעים שאת דרכו בעולם העסקים התחיל יוסי רוזן דווקא בענף החקלאות. בחברה לישראל שבראשה עמד עד לאחרונה הוא נחשב שמרן, אך סלל את הדרך להשקעות הבאות

יוסי רוזן נחשב אחד המנהלים הוותיקים והמוערכים בשוק ההון. הוא התחנך בבית-הספר החקלאי בנהלל והחל את דרכו בעולם העסקים בתחום החקלאות. הוא עבד במשרד החקלאות ולאחר מכן עבר לחברת אגרקסקו, העוסקת בייצוא חקלאי, שם כיהן במספר תפקידים בהם סמנכ"ל השיווק של החברה. בשנות ה-80 עזב רוזן את אגרקסקו ועבר לנהל מספר חברות גדולות, בהן ארקיע, קו-אופ הריבוע הכחול וכלל תעשיות. נקודת החולשה בקריירה של רוזן היא חברת קלאבמרקט, שקרסה לפני מספר שנים, שבה כיהן כיו"ר החברה.

התפקיד המרכזי שמילא רוזן היה מנכ"ל החברה לישראל, בה כיהן במשך יותר משמונה שנים. בשנת 1998 עבר לנהל את החברה; זמן קצר לאחר מינויו התחלפו בעלי השליטה בחברה, כשמשפחת עופר רכשה את השליטה מארווין אייזנברג. אף שבמקרים רבים כאשר בעל השליטה מתחלף המנכ"ל עוזב, במקרה הזה העדיפה משפחת עופר שרוזן יישאר - ולא נראה שהם מתחרטים על ההחלטה.

רוזן נחשב מנהל איכותי ופופולרי. אנשים שעבדו עמו מספרים שהוא אדם נעים הליכות, שנותן לאנשים שעובדים איתו תחושה של שיתוף פעולה ואווירה של ביחד. תחת ניהולו של רוזן התנהלה החברה לישראל באופן די שמרני, ועיקר תשומת הלב הופנתה להשבחה ולפיתוח של הקיים. יש שמבקרים את רוזן על השמרנות שנקט בניהול החברה, לעומת ההשקעות החדשות שאליהן נכנסה החברה לישראל מאז פינה את כיסא המנכ"ל לניר גלעד. עם זאת, לזכותו ייאמר כי אלמלא פיתח והשביח את החברה לישראל ואחזקותיה הוותיקות, ייתכן שלא הייתה יכולה לבצע את ההשקעות החדשות אליהן נכנסה.

החברה לישראל בתקופתו של רוזן כללה מספר קטן יחסית של אחזקות, בראשן חברת כימיקלים לישראל בניהולו של עקיבא מוזס. כי"ל נחשבת פרת המזומנים של הקבוצה ולאחת החברות הרווחיות ביותר בשוק ההון. בעת כהונתו של רוזן, ששימש גם יו"ר כי"ל, עברה החברה תוכנית רה-ארגון מקיפה בהובלת מוזס ורוזן, ששיפרה באופן משמעותי את רווחיותה. את פירותיה קוצרת כעת החברה לישראל, כשברוח גבית של הגאות בשוק הדשנים מרוויחה כי"ל מדי רבעון מאות מיליוני דולרים.

בשנה שעברה החליט רוזן לפרוש מהתפקיד. "לכל תקופה יש את המנכ"ל שלה וההנהלה שלה", אמר בעבר בראיון. אולם בגיל 69 נראה כי רוזן עדיין רחוק מפרישה: במשפחת עופר סירבו לוותר עליו בקלות ומינו אותו לתפקיד יו"ר בז"ן שבשליטתם. עוד הוא מכהן כדירקטור בחברות שבשליטת משפחת עופר, בהן בנק המזרחי, כי"ל וצים. רוזן מנהל גם את חברת עופר אחזקת אוניות שבבעלות עידן וסמי עופר ואודי אנג'ל, והוא גם יו"ר זכיינית ערוץ 2 רשת.

*הדשן המיוחד של מוזס

בשנים האחרונות טיפסה מניית החברה לישראל במאות אחוזים, כאשר רווחיה זינקו גם הם בשיעור ניכר. האחראית המרכזית לתוצאות החזקות הללו היא כימיקלים לישראל, שרווחיה מהווים 80-90% מרווחי החברה לישראל.

כי"ל, בניהולו של עקיבא מוזס עוסקת בייצור ובשיווק דשנים וכימיקלים. מוזס הנמצא שנים רבות בחברה, ושהתקדם בה בסולם הדרגות עד לתפקידו הנוכחי, מכיר לעומק את חברת הענק.

הגידול החד ברווחי החברה, שהרוויחה ברבעון השני סכום שיא של 703 מיליון דולר, נובע בעיקר מהגאות חסרת התקדים בשוק הדשנים. מוזס מינף את הגאות הזו ומיקסם את התוצאות שאליהן יכלה החברה להגיע. הוא עשה זאת באמצעות מיקוד עסקי: מכירת החברות שאינן קשורות לפעילות הליבה של הקבוצה ומנגד רכישת חברות סינרגטיות. הרה-ארגון שהוביל מוזס הביא לכך שכי"ל היא היום אחת מחברות הדשנים הרווחיות והיעילות בעולם. *