מילומור הגישה בקשה להקפאת הליכים; היקף החובות: כ-890 מיליון שקל

טוענת כי אינה חדלת פירעון וכי הקפאת ההליכים נדרשת לצורך שיקום ; בעל השליטה, פרדי רובינסון: "החברה תמשיך לעבוד כרגיל; אנחנו מאמינים בה ובנכסיה ונחזיר את מלוא החובות"

חברת האחזקות הציבורית מילומור , שבשליטתו ובניהולו של פרדי רובינסון (53%), השולטת גם בקבוצת הנדל"ן רסידו, ביקשה היום (א') מבית המשפט המחוזי בתל-אביב צו להקפאת הליכים ל-3 חודשים נגד כל חברות הקבוצה, בגין חובות בסך כ-890 מיליון שקל. ההקפאה מתבקשת גם ביחס לחברה האם הפרטית, פרדי רובינסון נכסים, ונגד רובינסון עצמו.

מילומור טוענת כי אינה חדלת פירעון, משום שהיקף נכסיה הוא כ-1.23 מיליארד שקל (הרבה יותר מסך חובותיה), אלא שיש "בעיית עיתוי בתזרים המזומנים גרידא". לראיה, היא סיימה את 2007 ברווח של 90 מיליון שקל, ואת הרבעון הראשון של 2008 ברווח של 14 מיליון שקל.

מילומור ביקשה למנות את רו"ח חן ברדיצ'ב ועו"ד חן זפט כנאמנים משותפים לקבוצה. השופטת ורדה אלשיך לא השתכנעה כי יש מקום להקפיא הליכים במעמד צד אחד, וקבעה דיון ביום א' הבא, אליו יזומנו הנושים המהותיים ונציג הכנ"ר.

חברת האחזקות מילומור, הנסחרת לפי שווי שוק של 24 מיליון שקל, פועלת גם בתחומי התקשורת והתעשייה. בעבר השקיעה במלונות וקזינו בלוטרקי וברודוס, שהיוו מקור משמעותי לתזרים המזומנים שלה. מניית החברה צנחה בשנה האחרונה בשיעור חד של 90%.

באמצעות עוה"ד שלום גולדבלט ואהוד גינדס טוענת מילומור, כי מאחר שעודף נכסיה עולים על התחייבויותיה במאות מיליוני שקלים, ניתן לקיים הסדר נושים שבו הנושים יקבלו את מלוא חובם ואף ייוותר בידה הון עצמי של מאות מיליוני שקלים, מה שיאפשר לה להבריא ולהמשיך בפעילותה כ"עסק חי".

לפי הבקשה, מילומור חייבת לנושים המובטחים כ-500 מיליון שקל (רובם לבנק הפועלים וכן לבנקים לאומי , דיסקונט והבינלאומי ), לנושים בלתי מובטחים כ-325 מיליון שקל, לבעלי עניין כ-60 מיליון שקל, והחובות בדין קדימה עומדים על כ-3.3 מיליון שקל.

במערכת הבנקאית מעריכים כי בנק הפועלים לא צפוי לבצע הפרשות ספציפיות לחובות מסופקים בגין מילומור, משום שבשנה האחרונה כבר הפריש את הנדרש בגין האשראי לקבוצה.

הקבוצה טוענת כי השקיעה בשנים האחרונות מאות מיליוני שקלים בפרויקטים שנועדו להשיא ערך לקבוצה. ואולם, תכנון לא נכון של ההשקעות, בצירוף קשיים ביורוקרטיים בקידומם ואירועים שאינם תלויים בה, הובילו אותה למצב שבו מצד אחד ערך נכסיה אדיר ועולה על סך התחייבויותיה, אך מאידך קיים קושי להנזיל ולממש את הנכסים בנסיבות הקיימות היום.

לטענתה, נסיבות היקלעותה לקשייה התזרימיים כוללות, בין היתר, השקעה במלאי קרקעות, רכישת מניות של שותפים בחברות במזומן, תשלום מלוא האג"ח שהחזיק הציבור מתוך תזרים המזומנים השוטף, צמצום מסגרות האשראי הבנקאי, התייקרות תשומות הבנייה, והשפעת המשבר בתחום הנדל"ן ומשבר האשראי בשוקי ההון בארץ ובעולם.

פרדי רובינסון אמר היום: "אנחנו מאמינים בחברה ובנכסיה ומאמינים שבעזרת נקיטת תהליך השיקום וההבראה, נחזיר את מלוא חובות החברה, והיא תחזור לפסים של בנייה וייזום בכל הארץ". הוא הדגיש, ש"החברה וקניון סי מול באשדוד ימשיכו לפעול כרגיל, הדירות בפרויקט בית שמש מוכנות למסירה והדיירים לא ייפגעו כתוצאה מההליך".

בבקשה נאמר כי רובינסון הזרים לקבוצה כ-60 מיליון שקל מהונו האישי, וחתם על ערבויות אישיות לנושים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. ואולם, "מאמציו הכנים נדמים לאותו משל על הילד ההולנדי שניסה לסתום באצבעו פירצה בסכר". רובינסון מצהיר שהוא מוכן להלוות לקבוצה 5 מיליון שקל, שלהערכתה יהיו דרושים להפעלתה תחת ניהולו של נאמן שימונה לה, ב-3 החודשים הקרובים.

כדור שלג של משבר ענפי

מילומור סבורה כי שיקומה יכול להיעשות בדרך של הכנסת משקיע או מימוש חלק מנכסיה "בצורה הדרגתית ומושכלת". היא מציעה לנושיה הסדר לפירעון מלוא החוב אך זאת בפריסה ל-3 שנים ובתשלומים סבירים.

האלטרנטיבה, לדבריה, היא הליכי כינוס נכסים ופירוק שעשויים להביא לביטול הסיווג הקבלני של הקבוצה ויובילו להתמוטטות מיידית של הקבוצה ולנזק בהיקף אדיר לנושיה הרבים, לבעלי המניות מהציבור, למאות עובדי הקבוצה והספיקה הנסמכים על פעילותה. מילומור מזהירה שלאור הדומיננטיות של הקבוצה בשוק הנדל"ן (רסידו ולנדקו), הרי שקריסתה עשויה לגלגל אף כדור שלג של משבר ענפי ולקריסות של תאגידים נוספים.

המסחר במניית מילומור הופסק כבר הבוקר, עם הודעתה שתוציא דו"ח מיידי בדבר אירוע מהותי. בניגוד לחברות נדל"ן אחרות שסבלו השנה מהסנטימנט השלילי בסקטור, מניית מילומור נענשה בחומרה על המהלכים העסקיים והחדשות הרעות שסיפקה. המניה איבדה בשנה האחרונה 90% מערכה, 84.5% מתוכם רק מתחילת השנה.

המשקיעים ברחו ממניית מילומור ככל שהסתבר היקף המינוף של החברה וככל שעסקי החברה החולשים על נדל"ן, ייבוא מכשירי סמסונג לרומניה, מחצבות וטלוויזיה רב-ערוצית נכשלו ביצירת רווחיות ומזומנים לקופת החברה.

מילומור טרם הגישה את דו"חותיה לרבעון השני, ורשות ניירות ערך הודיעה כי תקנוס אותה בגין כך. מוקדם יותר היום התפטרה סמנכ"לית הכספים, גלית אדם, "על רקע היעדר שיתוף פעולה בהכנת הדו"חות הכספיים, ובמיוחד לנוכח אי-מסירת דיווחים לבורסה במועד, בניגוד לחוק ולהוראות יועמ"ש החברה". לטענתה, "דברים מהותיים בחברה, שיש להם קשר והשלכות מהותיות לתחומי אחריותי, מתנהלים מאחורי גבי מבלי ליידע אותי עליהם". (פש"ר 2548/08).