לבקשת הבנקים: באוצר שוקלים לאפשר להם לחזור ולהציג באתרי האינטרנט את מצב קופה"ג של הלקוחות

בשבוע שעבר נערכה פגישה בין ראשי איגוד הבנקים - היו"ר דני דנקנר, המכהן גם כיו"ר בנק הפועלים, והמנכ"ל משה פרל - עם הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי ; עוד השתתפה בפגישה שלומית יהב, מנהלת תחום הביטוח הפנסיוני בבנק אגוד ; הפגישה דנה בהתפתחויות הרגולטוריות האחרונות בשוק הגמל

בעקבות בקשת איגוד הבנקים, ולנוכח הטלטלות בשוק ההון, שוקלים באגף שוק ההון במשרד האוצר לאפשר לבנקים לחזור ולהציג באתרי האינטרנט שלהם את מצב קופת הגמל של לקוחותיהם. בשבוע שעבר נערכה פגישה בין ראשי איגוד הבנקים - היו"ר דני דנקנר, המכהן גם כיו"ר בנק הפועלים, והמנכ"ל משה פרל - עם הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי. עוד השתתפה בפגישה שלומית יהב, מנהלת תחום הביטוח הפנסיוני בבנק אגוד. הפגישה דנה בהתפתחויות הרגולטוריות האחרונות בשוק הגמל.

איגוד הבנקים הביע התנגדותו לתקנה שהוציא ענתבי ואסרה על הבנקים, החל מ-1 באוגוסט, להציג דרך חשבון הלקוח באתר האינטרנט מידע על קופות הגמל שברשותו - יתרות, ביצועים או תשואות. "כדי לדעת מה קורה עם קופת הגמל שלו על הלקוח להסתכל באתר האינטרנט של הגוף המנהל, שם מוצגים הנתונים בדיוק באותו פורמט", הסבירו באוצר לאחר פרסום ההנחיה.

בפועל גדלה אי הוודאות אצל הלקוחות מאחר ולפי הערכות רק אחוזים בודדים מעמיתי קופות הגמל טרחו לקבל סיסמה שתאפשר להם לקבל את הנתונים דרך אתר האינטרנט של בית ההשקעות. אי הוודאות לא תרמה ככל הנראה לתחושת הביטחון של הלקוחות במהלך הירידות החדות בשווקים בשבוע שעבר. בבנקים הביעו פליאה על הנחיית האוצר וטענו כי "מדובר בשירות הניתן ללקוח ללא תשלום ותמוה כי האוצר אוסר על מתן מידע ללקוח".

"דרישה בלתי סבירה"

תקנה נוספת שלא מקובלת על הבנקים ועלתה בפגישה היא "חוזר ההנמקה". החוזר מגדיר את חובת היועץ הפנסיוני בבנק לנמק בכתב ללקוח, לעומק ובהרחבה, את הסיבות מדוע הוא מעביר אותו מגוף אחד לאחר - דהיינו את ההיגיון שהוביל את היועץ לקבל את ההחלטה עליה המליץ ללקוח.

באוצר דורשים גם כי הבנק יעביר את ההנמקה לקופת הגמל ממנה יצא הלקוח. בבנקים סבורים כי מדובר במידע חסוי החושף את מודל הייעוץ באופן שיפגע ביכולת לייעץ באופן חופשי ואמיתי ללקוח. ולכן אינם מעוניינים לפרסמו. "מדובר בדרישה בלתי סבירה", אומרים בבנקים.

באוצר, מנגד, מסבירים כי כללים אלה חלים על סוכני ביטוח מאז 2004 ואין סיבה כי מרגע שנכנסו הבנקים לייעוץ פנסיוני לא יחולו אותם כללים עליהם. באוצר גם מעוניינים כי הלקוח ייחשף בכתב לשיקולי הבנק ולסיבות המקצועיות להמלצותיו בייחוד אם היועץ בבנק ממליץ על מעבר בין גופים פנסיוניים. בנוסף, דנו הצדדים במספר סוגיות נוספות: הבנקים העלו את הבעייתיות שבהחלת קופות הגמל בניהול אישי (ה-IRA) בישראל כאשר לבנקים אין חלק בייעוץ. לטענתם, הייעוץ הפנסיוני שיינתן לאלה שיש להם IRA יהיה חלקי בהגדרה ולא יכלול חלק הארי מהחיסכון.

איגוד הבנקים ביקש מענתבי לפעול להקמת צוות מקצועי משותף עם האוצר לטיפול בעניינים אלה. גורם אשר היה מעורב בפגישה ציין כי הגם שענתבי לא התחייב לדבר הרי שבנוגע להצעה בדבר צוות מקצועי משותף נראה כי לאוצר יש נכונות להענות.

ממשרד האוצר נמסר כי בפגישה עלו נושאים שונים וכל הנושאים יישקלו.