המק"מים בעליות - איתות על ירידת ריבית או קניות של קרנות שקליות בכל מחיר?

(עדכון) כל המק"מים המונפקים על ידי בנק ישראל ונסחרים בבורסה בת"א רושמים היום עליות מחירים ובהתאם לכך ירידה בתשואות ; היום נפדה מק"מ 1018 - וקרנות הנאמנות השקליות נאלצות לרכוש מק"מים בהתאם לתשקיף עד ההנפקה הבאה - ובכל מחיר ; גורמים בשוק ההון ל"גלובס": "אנחנו רוכשים מק"מים כמו משוגעים"

כל המק"מים המונפקים על ידי בנק ישראל ונסחרים בבורסה בת"א רושמים היום עליות שערים ובהתאם לכך ירידה בתשואות, אשר עשויה לשקף את הציפיה בשוק להורדת ריבית במשק; כיוון שמק"מ (מלווה קצר מועד) אינם מציעים ריבית ונפדים בשער קבוע (שקל), עליות השערים במלווים אלו מגלמים תשואה שקלית נמוכה יותר לטווח הקצר.

לדוגמא: התשואה על המק"מ מסידרה 0419, אשר מועד פידיונו ב-1 באפריל 2009, רושם עלייה של 0.13% למחיר של 98.1 אגורות ותשואתו השנתית יורדת לרמה של 3.91% לעומת תשואת הבסיס של אותו מק"מ שעומדת על 4.18%.

נזכיר כי הריבית הנוכחית במשק היא 4.25% לשנה, ובשוק משמש המק"מ ככלי המרכזי של המשקיעים לגילום הציפיות העתידיות למהלכיו של נגיד בנק ישראל. הריצה של המשקיעים למכשירים הסולידיים ביותר ניתנת להסברה כמובן על רקע הטלטלה הקשה העוברת על השוק, בציפייה לחוף מבטחים שיגן על כספם. היום חזרו המשקיעים המקומיים לאחר 3 ימים ללא מסחר בשוק המקומי.

נציין, כי גם החוזים על הריבית בארה"ב משקפים ציפייה של המשקיעים להורדת ריבית בהחלטה הקרובה בשיעור של בין 0.25% ל-0.5% מרמה של 2%. באירופה יוחלט היום בעוד שעה קלה על גובה הריבית, וההערכות המוקדמות צופות כי היא תיוותר ללא שינוי.

נזכיר כי היום חל פידיונו של מק"מ מסדרה 1018, ונציין כי בעוד מספר ימים ב-6 באוקטובר צפוי בנק ישראל לגייס הון בהיקף של 8 מיליארד שקל בשתי הנפקות של מק"מים במסגרת מכרז. בסדרה הקצרה שמספרה 1258 - ומועד פידיונה הוא ב-31 בדצמבר 2008 - יוצעו 2 מיליארד דולר. ובסדרה השניה שמספרה 1019 מציע בנק ישראל 6 מיליארד שקל והיא מוצעת לפרק הזמן המקסימלי של שנה.

גורמים בשוק ההון ציינו בפני "גלובס" שהעליות נוסעות מרכישות מאסיביות של קרנות נאמנות שקליות. לאחר פידיון סידרה 1018 נותרו הקרנות הללו חייבות לרכוש מק"מים חלופיים בהתאם למדיניות ההשקעות שלהם, כפי שזו מפורטת בתשקיף. לפיכך, רוכשות הקרנות הללו את המק"מים הקיימים - בהתמנה להנפקות הבאות בתחילת השבוע הבא.