לאומי שוקל לפנות לבג"ץ אם רשות ההגבלים תמנע מכירת המניות ב-HOT ל-013 נטוויז'ן

בעקבות נפילת מניית HOT בכ-40% מאז חתימת העסקה בחודש אפריל, עסקת המכירה כנראה לא תבוצע לפי המחיר המקורי - אם בכלל

בנק לאומי, בניהולה של גליה מאור, שוקל לפנות לבג"ץ או לבית הדין להגבלים עסקיים במידה ורשות ההגבלים תתנגד לעסקת המכירה של מניותיו ב-HOT (15%) לחברת 013 נטוויז'ן. בשבוע שעבר התנהלו מגעים קדחתניים בין הבנק, 013 נטוויז'ן והרשות, לאחר שנמסרה להם בעל פה הודעה על כך שהרשות רואה בעסקה פגיעה בתחרות בשוק התקשורת ולפיכך היא עשויה להחליט שהיא נופלת בגדר של הסדר כובל. במקביל, 013 נטוויז'ן דיווחה היום (ה') לבורסה כי המועד האחרון לאישור העסקה הסתיים ב-30 בספטמבר ולפיכך היא בוחנת את ההשלכות של המשך קיומה של העסקה בהתאם לסיטואציה שנוצרה מול רשות ההגבלים.

מטבע הדברים, בנק לאומי הוא זה שמוביל את הקו היותר מיליטנטי מול רשות ההגבלים וזאת מכיוון שהוא הגורם שמצד אחד, המדינה מחייבת אותו למכור את מניותיו ב-HOT, אך מנגד מונעת ממנו לבצע את העסקה. 013 נטוויז'ן, לעומת זאת, ממתינה לראות מה תהיה החלטתה הסופית של הרשות ולאחר מכן צפויה לכנס ישיבת דירקטוריון שבה יתקבלו הכרעות - האם ללכת למאבק משפטי מול הרשות או לוותר על העסקה.

בכל מקרה העסקה לא תבוצע במחיר שעליו סוכם, 480 מיליון שקל תמורת 15% ממניות HOT, וזאת מכיוון שמניית חברת הכבלים נפלה בצורה משמעותית מאז דווח על העסקה באפריל השנה ועד עכשיו (כ-40%). בכל מקרה, במנגנון העסקה ישנה התייחסות לסיטואציה כזו.

יש לציין כי לשני הצדדים ישנן טענות קשות ביותר נגד התנהלותה של הרשות בעניין, בעיקר על רקע הסחבת הקשה שעוברת העסקה מאז דווח עליה. במישור המשפטי, הטענה העיקרית היא שהרשות אינה יכולה להתערב בעסקה כזו משום שעל פי החוק עסקה מתחת ל-25% אינה מחייבת אישור מיזוג ולכן הרשות חורגת מסמכותה. לטענת הצדדים, הרשות לוקחת לעצמה חירויות למנוע עסקאות שהמחוקק התיר.

התנגדות הרשות לעסקה נסמכת על כמה טענות עיקריות, כשהעיקרית בהן היא כי כניסת קבוצת אי.די.בי באמצעות 013 נטוויז'ן ל-HOT תמנע מצב שבו תירכש השליטה בכבלים, כיוון שאף גורם לא ירצה לרכוש את מניות בעלי השליטה כשאי.די.בי נמצאת בחברה. כך יכול לקרות מצב שלא יהיה ב-HOT בעל שליטה דומיננטי שיהווה כוח תחרותי בשוק.

בנוסף, טענת הרשות נסמכת על כך שתוכניותיה העסקיות של HOT להרחבת התחרות בשוק באמצעות כניסה ל-MVNO (מפעיל סלולרי וירטואלי) וכן כניסה לתחום השיחות הבינלאומיות והאינטרנט (ISP) יבוטלו ברגע שאי.די.בי תיכנס כשותפה בחברה גם אם אין לה זכות למינוי דירקטור. זאת כיוון שכניסה לתחומים אלה עשויה לפגוע בחברות של אי.די.בי כמו סלקום ונטוויז'ן עצמה. מבנק לאומי לא נמסרה תגובה. *