בדומה לעולם: מדד אמון הצרכנים של ישראל דווקא עולה בספטמבר

מגמת המדד עדיין שלילית ומבטאת שחיקה באמון הציבור במשק ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל מפתיע בספטמבר ועולה ב-6 נקודות לרמה של 75.2 נקודות. למרות המשבר הפיננסי העולמי, מגלה המדד הישראלי החודש התנהגות דומה למדדים המקבילים בעולם, אשר עלו אף הם בחודש האחרון. מגמת המדד, עם זאת, נותרה פסימית מאוד ומבטאת המשך שחיקה באמון הציבור בכלכלה הישראלית. זאת לאחר ירידות חדות במדד בחודשיים הקודמים.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

המגמה הפסימית של המדד בולטת זה יותר משנה, מאז הרבעון השלישי של 2007, עוד לפני שניכרו סימני האטה במשק. הציבור, על פי מדד האמון, חש כבר מזמן בשינוי המתקרב במצב הכלכלי, שינוי שאותותיו נראים כעת בנתונים רשמיים על ירידה בצריכה הפרטית ותחזיות להאטה בקצב צמיחת המשק.

העלייה במדד האמון בספטמבר נובעת, בעיקר, מתיקון כלפי מעלה בהערכת המצב הכלכלי בעוד שישה חודשים. יציבות יחסית נרשמה בהערכת המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים. בהערכת המצב הכלכלי השוטף, לעומת זאת, נרשמה פסימיות בולטת.

ניתוח גלובס מחקרים מעלה, כי הקבוצות הפסימיות ביותר החודש הינן קבוצות גילאי ה-50+, בעלי ההכנסה הגבוהה מהממוצע ובעלי השכלה גבוהה - שלוש הקבוצות שעלולות להיות מושפעות במידה הרבה ביותר מהמשבר הפיננסי.

חיזוק לעליית המדד החודש מגיע מבחינת כוונות הרכישה של הציבור, אשר עולות במקצת לגבי מוצרים בני קיימא, בדומה לאוגוסט. בתחום הנדל"ן, לעומת זאת, נמשכת הירידה בכוונות הרכישה מזה כשלושה חודשים. ירידה נרשמה גם בכוונות הרכישה בתחום הרכב, שוב בהמשך לירידה בחודשים האחרונים.

בחינת מדדי אמון הצרכנים המקבילים בעולם מגלה, כאמור, תמונה דומה יחסית למדד הישראלי. בארה"ב - מרכז הסערה הפיננסית העולמית - עלה מדד האמון של ה-Conference Board עלייה של 1.3 נקודות. המדד המתחרה, "סנטימנט הצרכנים" של אוניברסיטת מישיגן ורויטרס, זינק בספטמבר ב-10.1 נקודות, הרבה מעבר לציפיות בשוק. אופטימיות נרשמה גם מחוץ לארה"ב, עם עליות במדדי בגרמניה, בבריטניה ובצרפת.

להורדת חוברת המדד