סמנכ"ל השיווק של נענע10: "היו טעויות בהשקה, אך נסיים את 2009 בחיוך ענק; נוויל ברודי היה ונשאר אליל"

בנענע10 מתקשים להתרומם מההשקה מחדש של האתר: הגולשים זועמים והטראפיק ירד ; בועז שובל, סמנכ"ל השיווק של האתר, מסביר מדוע המהלך היה נכון, אילו תיקונים נמצאים בדרך, ולמה העיצוב החדש שווה מיליון שקל

2008 הייתה שנת התארגנות מחדש בקרב האתרים הישראליים, ומרבית הפורטלים בחרו בדרך של השקה מחודשת של האתר ובעיצוב שונה של ממשק המשתמש. בין האתרים השונים שבחרו לעשות כך, כדוגמת ynet nrg ו-וואלה, בלט במיוחד הפורטל נענע10, שבחר להשיק מחדש את האתר, ולהציג לגולשים גרסה שונה לגמרי מהגרסה הקודמת.

האתר החדש, שהושק ביולי, לווה בקמפיין טלוויזיוני ואינטרנטי, ועורר ביקורות לא מעטות, הן בקרב בכירי התעשייה והן בקרב הגולשים שכתבו טוקבקים זועמים בפורומים רבים. מרבית הביקורות נבעו מהעיצוב החדשני של האתר, שעיצב נוויל ברודי, ו"זכה" לרקע אפור, צבע חריג בנוף האתרים הלבנים בישראל.

יש שיגידו שהייתה זו החלטה אמיצה. לעומתם, יש שיגידו שהייתה זו הטעות העיקרית של נענע10. בכל מקרה, בכירי נענע10 בחרו בשתיקה תקשורתית, ולא הסבירו את השיקולים שהובילו אותם לעיצוב הרדיקלי של האתר. בינתיים, התנהל מתחת לפני השטח דיאלוג עם הגולשים במטרה להרגיע אותם ולשמוע מהם ישירות את הביקורת.

שלושה חודשים לאחר ההשקה, בועז שובל, סמנכ"ל השיווק והמסחר של נענע10, שובר שתיקה בראיון ל"גלובס".

"השנה האחרונה הייתה קשה מאוד ואינטנסיבית, שבה התמקדנו בתפעול שתי מערכות במקביל", הוא אומר. "לתחזק אתר קיים ובו-זמנית לעבוד על אתר חדש זו משימה לא פשוטה, אבל בסופו של דבר הוצאנו אתר חדשני ושונה, שנמצא רק בתחילת דרכו".

- יד על הלב, ציפיתם לכזו ביקורת?

"התגובות היו פחות או יותר כפי שציפינו, אבל בעוצמות הרבה יותר חזקות ממה שחשבנו בתחילה. לא ציפינו שכולם יאהבו את האתר מהרגע הראשון, אבל אנחנו בתקופת בטא, וכשמה כן היא: היא נתונה לשינויים, ובשבועות הקרובים נעלה עם גרסה חדשה יותר".

- איך מתמודדים עם ביקורת כה חריפה?

"מיום ההשקה ועד היום, אנחנו מנהלים דיאלוג מלא עם הגולשים, מנטרים דעות בפורומים ובחלק מהמקרים אני שוחחתי ישירות עם הגולשים במטרה לשמוע מהם הצעות לשיפורים, ואפילו השארתי את הטלפון האישי שלי בפורומים. בסופו של יום, נראה שהרעש הגדול כבר מאחורינו. גם פייסבוק השיקה עכשיו גרסה מחודשת, ועל אף שמדובר במקרה שלה בשינויים מינוריים, עלתה צעקה אדירה מצד הגולשים".

- ובכל זאת, הביקורת השלילית הייתה חזקה יותר מהחיובית.

"ראשית, אנשים לא אוהבים שפוגעים להם בהרגלים, ושנית, אנחנו חיים במדינה שבה אנשים לא אוהבים לפרגן. חשוב לזכור שהיו גם תגובות טובות על האתר החדש, וחלק מהפניות של הגולשים סייעו לנו להבין מה יש לתקן. ידענו שזה לא יעבור חלק, שכן לא מדובר במתיחת פנים, אלא בשינוי רדיקלי ובשינוי קונספט".

- הולכים להיות שינויים בעקבות הביקורות?

"אנחנו שוקלים שיפורים ולא מתביישים להודות שטעינו בדברים מסוימים", מודה שובל. "אם היה משהו שטעינו בו זה שעלינו עם אתר שהביצועים שלו בעייתיים, ואת זה תיקנו במהרה. מעבר לזה, מוקדם מדי להגיד שטעינו לגמרי, וחשוב לציין שכל שינוי נעשה בשיתוף הגולשים. הם הצרכנים שלנו ואנחנו מקשיבים להם. עצם העובדה שהפנמנו שחייבים לעשות שינויים זה גם משהו, יש כאלו שהיו בוחרים לטמון את הראש באדמה. לגבי הרקע האפור - זה עתיד להשתנות, לצד שיפורים ושינויים נוספים".

ירידה בטראפיק

במהלך 2008, על-פי סקר TIM, אתר נענע10 לא מצליח לשפר ממש את מעמדו. מצד אחד, נענע10 כן הצליח להתרחק מהפורטלים הבינוניים כדוגמת nrg ותפוז, אך מצד שני, הוא לא מצליח עדיין להדביק את האתרים הישראליים המובילים: ynet ו-וואלה.

למרות זאת, שובל בטוח שנענע10 בדרך למעלה. "המטרה שלנו הייתה ועודנה להתרחק ממקומות 4 ודרומה, ולהתקרב למקומות 1-2 (לא כולל גוגל, נ' פ'), וזה מה שאנחנו עושים. אי אפשר לשנות את ההום-פייג' של מיליון גולשים ביום אחד, אבל אני מאמין כי ברבעון השני של 2009 נהיה קרובים יותר למספר 2".

עם זאת שובל לא מנותק מהמציאות ומודה כי "לא נעקוף את ynet בשנה הקרובה. היעד שלנו הוא להגיע ל-450 אלף גולשים שונים ביום".

בינתיים נאלצת הנהלת נענע10 להתמודד עם מציאות עגומה של ירידה בטראפיק, על רקע ההשקה המחודשת של האתר. "הייתה ירידה של בין 10% ל-15% בטראפיק שנבעה משני טעמים: הביצועיות של האתר לקתה בחסר וכן בשל העיצוב החדשני. בחודש וחצי האחרונים הסחף נעצר והאתר התייצב, לצד עלייה משמעותית בזמן השהייה של הגולשים. חשוב לזכור, שבספטמבר 2007 מספר הגולשים השונים עמד על 220 אלף ביום, ובערב ההשקה כבר הגענו ל-320 אלף".

* אולי היה כדאי לשנות את האתר בהדרגה כדי שלא להרתיע גולשים?

"אנחנו האמנו שצריך משהו חדש ורצינו להביא לגולש את כל הבשורה בבת אחת. אני מאמין, שאם הביצועיות הייתה טובה יותר מההתחלה היינו מצליחים יותר".

* לגבי השירות naname, שמאפשר לגולשים לעשות פרסונליזציה למידע שמעניין אותם ולהתקין וידג'טים שונים, הרי שהוא לא כל-כך צלח.

"זה עוד לא תפס כמו שציפינו. יש כמה אלפי משתמשים אבל המאסה עוד לא שם. מדובר בשירות חדש וגם יאהו עתידה להשיק מוצר דומה, כך שזה מהווה עבורנו מעין הוכחה לכך שהחשיבה שלנו הייתה מאוד מתקדמת וחדשנית. כנראה, יש עוד דברים שלגולש הישראלי קשה לאמץ".

עיצוב במיליון שקל

כשבוחנים את הביקורות השונות המושמעות בפורומים השונים נראה כי הגולש הישראלי נהנה להאשים את שובל ואת זאב חספר, מנכ"ל האתר, במהלך האחרון, אולם שובל סבור כי הכול נובע מאי-יכולת לפרגן. "באינטרנט כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה. אני קורא את זה ושואל את עצמי: מתי האנשים הללו לקחו החלטות מהותיות במישור המקצועי והובילו כאלו מהלכים. להשיק אתר חדש בעידן של אינטרנט מתקדם, זה לא פשוט. להסתתר מאחורי טוקבקים זה נחמד", הוא אומר, ושולח ביקורת מרומזת למתחריו. "רק אנשים קטנים מגיבים בעילום שם דברי הבל או השמצות".

שובל מצליח גם לראות בביקורת הזו סימן חיובי. "זה מחמם את הלב שלכל כך הרבה אנשים אכפת מנענע10. אם לא הייתה ביקורת היינו חושבים שהכול בסדר. העובדה שהרבה אנשים מגיבים מעידה על כך שמדובר במותג חזק שלגולשים אכפת ממנו".

גם ההודעה של רותי רודנר, סמנכ"לית פיתוח התוכן של האתר, על עזיבתה בשבוע שעבר לא מדאיגה אותו, אף שיש שמפרשים זאת כעדות למצוקתו של הפורטל. לטענת שובל: "רותי לא עזבה: היא נשארת עם הטלפון והמייל של נענע10, היא נשארת חברת הנהלה ותגיע למשרד. יש לה דברים אישיים שהיא רוצה לעשות ואין לזה קשר להשקה או לביקורת".

- איך האווירה במסדרונות נענע10?

"האווירה מעורבת. בכל חברה יש רגעים פחות טובים ויותר טובים. גם אם עכשיו מדובר בתקופה פחות נעימה, אנחנו מסתכלים קדימה". לגבי הפיטורים שנערכו כשבוע אחרי ההשקה, שובל אומר כי "זה חלק טבעי מסיום פרויקט גדול, וכן נערכנו לקראת התקופה השחונה שאנחנו רואים היום".

- מה לגבי הפרסום באתר? ישנה תחושה שאתם במצוקה ומפרסמים מפחדים לפרסם אצלכם.

"בצד המסחרי אין פאניקה. יש מציאות עגומה של דואופול (וואלה ו-ynet) שחייבים לפרק אותו, ונענע10 מציע אלטרנטיבה טובה מאוד. למפרסמים נוח לבחור בהם, אבל אין שום סיבה נראית לעין לכך, וברגע שיהיו לנו יותר גולשים - מאזן האימה הזה ישתנה, שכן הוא לא נכון לשוק ולא עבור המפרסמים".

"ברודי היה אליל ונשאר אליל"

שובל מוסיף, כי "הנהלת נענע 10 שמה לעצמה מספר מטרות ל-2009, שאחת מהן היא שינוי מודל המסחור: יותר מכירה ב-CPM (עלות פר 1,000 חשיפות, נ' פ') ופחות מכירה של זמן פר-מיקום פר-רוטציה. במקביל, נחזק את מכירת הווידיאו על-ידי שילוב מערכות מתקדמות לפרסום בשידורים חיים ו-VOD, וכן נעשה מאמצים לייצר כלים לפילוח קהלים מדויק. אני בעד מחירון גלוי ושקוף לכולם, שיקל בהבנת פריסת המדיה, כלי הפרסום והתוצאות".

שובל מודה כי היה מפרסם אחד שנבהל מהעיצוב החדש ודרש להפסיק את הקמפיין באתר, ולקבל את הכסף בחזרה, אולם "למעט המקרה הזה, כל מפרסם שהביע חשש כבר נרגע, ואף אחד לא נפגע מפרסם בנענע10. המילה פרגון היא משהו זר להרבה מאוד אנשים, והיו מפרסמים שניזונו מהשמועות, אך רוב המפרסמים נשארו ואלו שבחרו לעזוב כבר חזרו".

על עיצוב האתר חתום נוויל ברודי, מעצב האתרים שמרבים לשבח אותו, ושהיה אחראי, בין היתר, על עיצובו הפופולרי של ynet, ובחו"ל היה אחראי על עיצוב אתרים גדולים כדוגמת "הגארדיאן". תמורת העיצוב החדש קיבל ברודי כמיליון שקל.

"עבור קהילת המעצבים, ברודי היה אליל ונשאר אליל", מגן שובל על הבחירה במעצב האתר. "הוא קיבל את הסכום שדרש ושמגיע לו. גם כשהוא עיצב את ynet לא מעט אנשים הרימו גבה, כולל אני, והיום כבר אי אפשר להתווכח עם ההצלחה שלהם. לבנות מותג זו עבודה קשה והעבודה עם ברודי היא רק השלב הראשון בדרך ליצירת מותג מוביל".

מה חושב שובל על המתחרים?

על msn: "אני מקווה שהם יחזרו למשחק כי זה טוב לתחרות, אבל אני לא רואה אותם חוזרים למקום שבו הם היו, שכן צרכנים מחפשים תוכן ייחודי, בעוד שלאתר יש שותפויות תוכן. לדעתי זה היה מועד לכישלון כבר לפני 5 שנים - זה פשוט לקח יותר זמן".

על תפוז: "יהיה להם מאוד קשה להתמודד עם מה שהם מציעים היום. לולא חטיבת הסלולר שלהם לא ברור לי איזו זכות קיום יש להם. אני מעריך שבמהלך 2009 אחד מהשניים יקרה: או שתפוז תימכר או שהיא תתמזג לתוך אתר אחר".

על וואלה: "זו תופעה בעיני. וואלה נהנה בעיקר מראשוניות ומייל חזק. מוזר לראות כיצד בעזרת "הארץ", הופך האתר האליטיסטי להיות העיתון של העם מבלי שישימו לב. לא יהיה פשוט לפגוע במעמד שלה, אבל אפשר להגיד שפעילות הווידיאו שלהם לא מספיק טובה וזה פוגע בחוויית הגלישה".

על Ynet: "לא מעוניין להגיב" (שכן בעברו תיפקד כסמנכ"ל שיווק ומסחר של האתר במשך כ-5 שנים (נ.פ).

על קשת: "מה שמטריד אותי בקשת זו העובדה שיש לה הנהלה נחושה, אבל יהיה להם קשה מאוד לצאת מהתדמית של אתר עם שיאים. אני מניח שהם יישארו באותו המקום שבו הם נמצאים היום, ובכל מקרה אני לא רואה אותם מתברגים לחמישייה הראשונה. אני לא מכיר שם יותר מדי אנשים שגדלו באינטרנט".

על רשת: "מדברים הרבה אבל עושים מעט. הם אמנם מצהירים על ראייה של 360 מעלות, אבל בפועל הם עושים אולי 120: אין להם נוכחות אמיתית באינטרנט או בסלולר, והם חייבים להחליט מה הם רוצים לעשות באינטרנט".

על נענע10: "במהלך השנה האחרונה גדלו ההכנסות שלנו ב-40%, ולהערכתי זה גם בא על חשבון המתחרים שלנו. אני צופה שנגיע לאיזון במהלך החציון הראשון של 2009 ונסגור את השנה הבאה עם חיוך ענק. בכל מקרה, אין לנו חרטות".