למעלה מ-60% ממפעלים שבדק המשרד להגנת הסביבה נמצאו חורגים מערכי הפליטה שנקבעו להם

חלק מהחומרים שנפלטו חשודים כמסרטנים או פוגעים בדרכי הנשימה ; מרבית המפעלים הסדירו את החריגות בעקבות גילוי הממצאים והליכי האכיפה המנהליים

למעלה מ-60% מהמפעלים שבדק המשרד להגנת הסביבה במסגרת מבצע פתע לבדיקת פליטות, נמצאו חורגים מהתקן שקובע להם רשיון העסק או הצו האישי. רוב הבדיקות נערכו ב-2007.

המבצע כלל 50 מפעלים ו-87 מתקנים, בהם נערכו כ-377 בדיקות, שכללו דגימות אוויר וניתוחן. 30 מהמפעלים נמצאו חורגים, כאשר אחדים מהם חורגים באלפי אחוזים ומסכנים את סביבתם. חלק מהחומרים שנפלטו חשודים כמסרטנים או פוגעים בדרכי הנשימה.

המפעל בעל החריגה הגבוהה ביותר הוא רונופולידן, במחוז המרכז - מארובותיו נרשמה חריגה של 3,713% של אתיל אצטט וחריגה של 5,067% של אורגנים נדיפים הנחשבים למסרטנים. בעקבות הממצאים, ביטל המשרד להגנת הסביבה את היתר הרעלים של המפעל עד להסדרת כל הדרישות.

מארובות מחצבת ורד במחוז חיפה נמצאה חריגה של 2,239% בפליטת חלקיקים. בתגובה, הקים המפעל מתקן אספלט חדש. בבדיקה נוספת לא נמצאו חריגות.

בארובות מפעל מודגל באזור הצפון נמצאו חריגות של 1,747% בחומר קסילן וחריגות של 1,437% של אורגנים נדיפים. בתגובה, סירב המשרד להגנת הסביבה לספק למפעל היתר רעלים. בעקבות זאת, המפעל הקים קו צביעה חדש והליקויים תוקנו.

ממחצבות גנרי אנרגיה ירוקה בגלעם, נמדדה חריגה של 1,620% של חלקיקים. המפעל קיבל התראה וזומן לשימוע. החברה האמריקנית שקנתה את המפעל ביצעה שיפורים ובבדיקה חוזרת לא נמצאו חריגות.

יצרנית התרופות תרו פלטה לאוויר אתיל אלכוהול החורג ב-1,007% מהתקן. בעקבות הוראת המחוז נאלץ המפעל להפסיק חלק מהייצור והפליטות פסקו.

בעקבות המבצע, פתח המשרד להגנת הסביבה בהליכי אכיפה כנגד 30 מפעלים הכוללים התראות וזימון לשימוע. נגד חלק מהמפעלים נפתחו תיקי חקירה.

במשרד להגנת הסביבה מדגישים שמרבית המפעלים הסדירו את החריגות בעקבות גילוי הממצאים והליכי האכיפה המנהליים.

מפעלים נוספים שנמצאו חורגים - כימאגיס, כיתן דימונה, חיפה כימיקלים, נגב טקסטיל, יהודה פלדות באשדוד ויהודה פלדות בני עייש, אבן וסיד, זוגלובק, צ'אם, מצברי וולקן, פרי ניר, סהל, ויטאמד ועוד.

לדברי מ"מ ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, אבי מושל, בדיקות הפתע נועדו לבדוק את עמידתם של המפעלים בערכי הפליטה שנקבעו להם וכי צעדים אלה ימשכו גם בעתיד.

בין המפעלים שעמדו בתקנים - החברה לשירותי איכות הסביבה, תרכבות ברום, פרופאל, חוד פלדה, פז קר, תחנת הכוח חדרה, אולפינים, תחנת הכח רידינג ועוד.