שיא כל הזמנים: החברות הממשלתיות יעבירו דיבידנדים למדינה בהיקף של כמיליארד שקל

הסכום הגבוה נובע מכך שמהשנה יכולות החברות לחלק בונוסים לעובדים ולמנהלים בכירים רק בתמורה לתשלום דיבידנד למדינה

חברות ממשלתיות עסקיות העבירו השנה למדינה דיבידנדים של כמיליארד שקל - שיא של כל הזמנים. ולא בכדי. מדובר בכ-20 חברות ממשלתיות עסקיות שרובן דיווחו ב-2007 על רווחים.

עד השנה התנגדו מרבית המנהלים והדירקטורים בחברות הממשלתיות, שלניירות הערך שלהן אין גישה לציבור, לכל העברת דיבידנדים לבעלים - המדינה. הם נקטו דרכים שונות להתחמק מחובה זו, החל מצמצום יצירתי של דיווחי הרווחיות, דחייה בחודשים ארוכים, אפילו שנים, של העברת דו"חות שנתיים לרשות החברות, ובעיקר ויכוחים ארוכים תוך הפעלת לחצים פוליטיים באמצעות השר הממונה על החברה, במטרה להימנע מדרישה לדיבידנד למדינה. במקביל, תוך כדי אי העברת חלק מהרווח לבעלים, מרבית החברות הממשלתיות, עם ועד עובדים חזק פוליטית, נהגו לחלק בונוסים נדיבים למנהלים ולעובדים.

אולם לפני מספר חודשים העביר מנהל רשות החברות הממשלתיות, אודי ניסן, הוראה לדירקטוריונים בחברות הממשלתיות לפיה חברה ממשלתית עסקית שלא תעביר למדינה דיבידנד לא תוכל לדון ולא תוכל לחלק בונוסים למנהלים ולעובדים. כן קבעו אמות מידה שוויוניות וכלכליות לחלוקה בין מנהלים ועובדים.

ניסן הטיל על חברי הדירקטוריון את האחריות להחלטת בונוס מותנה-דיבידנד, וקבע כי בכל מקרה הבונוס השנתי לא יעלה על 20% מהדיבידנד למדינה בגין הרווח הנקי לשנת החלוקה. זאת, בתנאי שתשואת הרווח השנתי להון המתואם תהיה מעל 5% בשנת הבונוס ובשנה שקדמה לה וכן הערכה חתומה של הדירקטוריון שגם בשנה שאחריה צפויה תשואת הרווח הנקי לעבור את ה-5%. יצויין כי בחודשים האחרונים החלה רשות החברות לבחון קביעת דיבידנד חציוני, כמו בחברות הציבוריות.

תע"א כן, תעש לא

בסוף החודש שעבר הודיעה התעשיה האווירית (תע"א) בחגיגיות כי תעביר למדינה 212 מיליון שקל. מנכ"ל תע"א, יצחק ניסן, דיווח כי זאת הפעם הראשונה שהחברה משלמת למדינה דיבידנד בסכום משמעותי לאור הרווחים בשנים הללו. חלק מהדיבידנדים שהעבירה תע"א נבעו מדיבידנדים שהעבירה אליה אלתא, החברה הבת.

רפאל המעבירה זה שנתיים דיבידנדים למדינה, העבירה השנה מחצית מרווחיה ל-2007 - כ-68 מיליון שקל. התעשייה הצבאית (תעש) מפסידה זה שנים רבות, אין לה הסכם שכר, ועד שלא יהיה כיוון מוסכם להבראת החברה, נאסר על החברה לשלם כל תוספת שכר לעובדיה.

חברת החשמל לא פרסמה רווח, לא תעביר דיבידנדים וכמובן שלא תוכל לחלק השנה בונוסים למנהליה ועובדיה. האחריות הזו מוטלת כאמור על הדירקטוריון של החברה. לעומת זאת חברת הפחם, שהיא חברה בת של חברת החשמל, כן העבירה לה דיבידנדים.

גם רכבת ישראל לא מעבירה דיבידנדים שכן אין לה עדיין דו"חות כספיים ומבנה ההון שלה לא סוכם. מקורות אמנם הרוויחה, עמדה בדרישת התשואה הנדרשת ומנהליה הודיעו באופן רשמי כי הם מבקשים לחלק בונוסים ולפיכך מוכנים להעביר דיבידנד. עם זאת, לחברה יש בעיות במבנה ההון ובעייתיות הנובעת מתביעות של גורמים פרטיים המחזיקים בכ-10% ממניות החברה ולכן החברה לא תעביר דיבידנד למדינה. תשן (תשתיות נפט ואנרגיה) העבירה 50 מיליון שקל, מחצית הרווח הנקי לשנה שעברה.

הנמלים יעבירו 250 מיליון שקל

חברות שלושת הנמלים, חיפה אשדוד ואילת, שלא העבירו דו"חות מאז ההפרטה לפני מספר שנים, אישרו באחרונה את הדו"חות הכספיים וגובשה הסכמה להעביר למדינה כ-250 מיליון שקל.

אוצר מפעלי ים, המנהלת את נמל תל אביב, העבירה 5 מיליון שקל. לעומת זאת, חברת אתרים, שהשליטה בה מתחלקת בין המדינה לעיריית תל אביב, מסרבת לשלם דיבידנד. החברה פנתה לשרת התיירות, רוחמה אברהם בלילא, בבקשה שתפעל לשחרר אותה מדרישה לדיבידנד ובמקביל תשחרר את התניית הבונוסים הנובעת ממנה. בין החברות שלא נדרשו לשלם: חברת הדרכים הלאומית, מעץ, שאיננה חברה עסקית, אלא חברה במימון מדינה; עמידר, הרשומה כחברה שלא למטרות רווח; גם חני, חברת האחזקה של הנמלים, איננה נחשבת כמי שמבצעת פעילות עסקית ולכן לא נדרשה לשלם. *