פרופ' שלומית טרם המחלקה לפיזיקה בטכניון

נימוקים לבחירה: הפיזיקאית שלומית טרם היא הנציגה הישראלית בפרויקט המדעי החשוב בעולם כיום - מאיץ החלקיקים שבאמצעותו ניתן יהיה לזהות את החלקיקים היסודיים ביותר שמהם בנוי החומר ביקום, ולהבין את החוקים העומדים ביסודם של כל כוחות הטבע המוכרים

מאיצה חלקיקים

המהלך החשוב שלי ב-2008. "שותפות בפרויקט המדעי הגדול ביותר בעולם כולו כרגע, ניסוי של CERN (הארגון האירופי למחקר גרעיני, י' מ') במאיץ חלקיקים, המסוגל לעבוד באנרגיה הגבוהה פי שבעה מכל אנרגיה של מאיץ חלקיקים אחר הקיים כיום".

מאז ראשית המדע המודרני הפיזיקאים חתרו להבין מהו החלקיק הקטן ביותר שממנו עשוי העולם. עד כה החלקיק הקטן ביותר שאותר נקרא TAU. לפי תיאוריית הסופר-סימטריה, שבה תומכת טרם, קיים "אח" סופר סימטרי לחלקיק זה.

"אנחנו מחפשים את סודות היקום, מהו מבנה החומר (פיזיקה של חלקיקים), ממה עשויים הדברים בעולם", היא מסבירה. "כדי לעשות זאת, מאיצים חלקיקים לאנרגיות מאוד גבוהות, וכך נוצרים חלקיקים שהיו קיימים ביקום רק לאחר המפץ הגדול, וכיום לא נמצאים עוד. 15 שנים התכוננתי לניסוי הזה, שהתחיל ב-10 בספטמבר השנה".

קשיים בדרך. "כאלה הכרוכים בניסויים עצמם: היה עלינו לבנות את החלק הישראלי בניסוי, שנועד למדוד את התוצרים של ההתנגשויות".

התרומה לחברה הישראלית. "ניסוי מדעי תורם בראש ובראשונה ידע. מדובר בתרומה עקיפה - חברה שיש בה ידע היא חברה מתקדמת יותר. תרומה נוספת היא בדוקטורנטים ובמסטרנטים שליוו את הניסוי לאורך השנים (כעשרה בקבוצת הטכניון של הניסוי), וכמו כן בחברות הישראליות שעושות פרויקטים עבור הניסוי".

החזון שלי. "אני מחפשת ראיות לתיאוריית הסופר-סימטריה. אם אמצא אותן בממצאי הניסוי, קרי אצליח למצוא את ה-S-Tau, הרי שהתיאוריה תשנה את האופן שבו אנו רואים את החומר ואת היקום".

מקור השראה. "אין דמות כזאת".

גיל: 53

השכלה: PhD בפיזיקה מאוניברסיטת Brandis בארה"ב

תפקיד: פיזיקאית ניסיונית, נמנית כבר שנים רבות על סגל המחלקה לפיזיקה בטכניון.