נראה אותן

השנה כבשו הנשים כמה תפקידים בכירים במשק. מי מהן תמנף את הפוזיציה החדשה למהלכים פורצי דרך בשנה הקרובה? "ליידי גלובס" מבטיח לעקוב

במקביל לרשימת 50 הנשים המשפיעות של "ליידי גלובס", החלטנו להצביע גם על נשים שנכנסו השנה לתפקידים בכירים במשק. בפרק הזמן הקצר שבו הן מכהנות בתפקידן, עוד לא הספיקו להוביל מהלכים משמעותיים. מעניין יהיה לעקוב אחר פועלן בשנה הקרובה, ולראות כיצד הן ממנפות את תפקידן למהלכים ואפילו לפריצות דרך, שעשויים להכניס אותן לרשימת הנשים המשפיעות לשנת 2009.
בנוסף לנשים המוזכרות כאן בהרחבה, ניתן למנות גם את נילי צור, שנכנסה לתפקיד מנכ"לית סלטי צבר, מעיין כהן, שמונתה למשנה למנכ"ל מגדל שוקי הון וכן דינה נבות, מנשות השיווק הבולטות בארץ, ששימשה עד לא מכבר סמנכ"לית קרליין לשעבר, שהתמנתה לתפקיד סמנכ"לית בחברת הכבלים HOT.

אסתר דומיניסיני

מנכ"לית הביטוח הלאומי

אסתר דומיניסיני

גיל: 54
השכלה: תואר ראשון בחינוך, פסיכולוגיה וסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל אביב
כניסה לתפקיד: פברואר 2008
מהות התפקיד: דומיניסיני הגיעה לתפקידה בביטוח הלאומי כשמאחוריה ארבע שנות ניסיון בראש שירות התעסוקה, שבמהלכן הובילה מספר רפורמות ואף הצליחה להוריד את שיעור האבטלה במשק. את אנרגיות העשייה הביאה גם לביטוח הלאומי, מוסד שמנהל 48 מיליארד שקל בשנה, וכבר הוציאה לדרך מספר רב של מהלכים לטובת האזרח.
"מאז שנכנסתי לתפקיד", מספרת דומיניסיני, "העליתי לסדר היום הציבורי את חשיבות האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי. בנוסף, נלחמנו על חוק ההסדרים ואכן רוב הגזרות ירדו. נשארו שני סעיפים, וגם עליהם נילחם - סיעוד הקשישים, כלומר הרעת תנאי הזכאות לקצבה, והריבית המועדפת מבנק ישראל".
גם ברמה המנהלתית נערכו מספר שינויים. "בעבר המוסד התנהל על רגליים לא מספיק יציבות, ולכן המהלך הראשון שלי היה מה שאני מכנה 'בניין הכוח' - מינוי סמנכ"ל טכנולוגיה (אחרי שלוש שנים בלי) וסמנכ"ל משאבי אנוש (שנה וחצי בלי), ובניית מנהלה", מסבירה דומיניסיני. "בנינו מספר מערכות שמסדירות את הפעילות - מערכת בקרה כספית רצינית, מערכת ניהול סיכונים, מנגנוני בקרה ופיקוח על כספי המוסד".
בשנה הקרובה מתכננת דומיניסיני שתי רפורמות. "הראשונה היא רפורמת השירות, שתכלול הוספת מרכזי שירות שהם וואן סטופ סנטר. בנוסף תהיה הפרדה בין השירות לבין בדיקת התביעות, מה שיאפשר לנו להקדיש יותר זמן לאזרחים. אני מאמינה שאת 2009 אקדיש להשלמת הפרויקט הזה. הרפורמה השנייה, שהפיילוט שלה יתחיל ברמלה אחרי החגים, נוגעת לוועדות רפואיות. כיום המוסד מקיים 300 אלף ועדות בשנה, ומעסיק 1,700 רופאים פרילנסרים שעובדים רק אחה"צ. אנחנו נקים שבעה-שמונה מרכזים מיוחדים רק לוועדות, ותהיה לנו בקרה יותר טובה על כל התהליך".


פרופ' גבריאלה שלו
שגרירת ישראל באו"ם

גבריאלה שלו

גיל: 67
השכלה: פרופסור למשפטים באוניברסיטה העברית
כניסה לתפקיד: ספטמבר 2008
מהות התפקיד: נחשב לבכיר ביותר בשירות החוץ, אחרי משרת השגריר בוושינגטון, ומצריך מלבד ידע בתחום המדיני גם יכולות דיפלומטיות ויכולות הסברה. שלו, שעל פי המבקרים חסרה את היכולות הללו, נכנסה לתפקיד כמינוי פוליטי - וזאת לאחר התנצחות קלה בין ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לשרת החוץ שלו, ציפי לבני.
בסופו של דבר ידה של לבני הייתה על העליונה, ושלו היא שמחליפה את השגריר היוצא, דני גילרמן. קודם למינוי כיהנה כרקטורית של מכללת קרית אונו, והיא נחשבת למומחית בעלת שם עולמי בדיני חוזים.


איריס דרור
מנהלת שפה ותקשורת בקבוצת אריסון

איריס דרור

גיל: 44
השכלה: בי.איי. כללי מאוניברסיטת תל אביב, בוגרת לימודי תעודה בתקשורת ורדיו במכללת הד לתקשורת
כניסה לתפקיד: יוני 2008
מהות התפקיד: בעקבות מהלך הפרידה המתוקשר של שרי אריסון מרני רהב הקימה דרור מערך דוברות חדש בקבוצת אריסון, שבמסגרתו הכריזה על שימוש בשפה מילולית ועיצובית אחידה. במסגרת תפקידה היא אחראית על הנחלת הקוד האתי בקבוצה, כמו גם על הטמעת האג'נדה הסביבתית שמובילה השנה אריסון. דרור היא זו שדואגת בפועל לקישור בין כל זרועות הקבוצה, הן העסקיות והן הפילנתרופיות. את ההשראה, לדבריה, היא מקבלת ממהאטמה גנדי, "שעיניי נשואות אליו".

שירה מרגלית
משנה למנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת

שירה מרגלית

גיל: 38
השכלה: תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב
כניסה לתפקיד: מאי 2008
מהות התפקיד: מרגלית עברה השנה מעולם הפרסום לעולם הטלוויזיה, כאשר החליפה את כיסא המנכ"לית המשותפת במקאן אריקסון בכיסא המשנה למנכ"ל רשת. למעשה היא האישה הכי בכירה כעת בתעשיית הטלוויזיה הישראלית, והראשונה בתפקיד כזה.
מרגלית מתמקדת בענייני תוכן, ומציגה ניהול אנרגטי עם קבלת החלטות יעילה לרענון לוח השידורים. המהלך הבולט הראשון שלה היה הקדמת שידור הסדרה "עד החתונה" והעברתה מהמדפים אל הפריים טיים, שם זכתה לרייטינג נאה ובעקבותיו לעונה שנייה.

עו"ד ציונה קניג
נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה

ציונה קניג

גיל: 38
השכלה: תואר ראשון במשפטים מהאוני' העברית, לומדת לתואר שני במשפטים באוני' תל אביב
כניסה לתפקיד: ינואר 2008
מהות התפקיד: כנציבת השוויון, קניג אמורה לטפל באפליה הקיימת במקומות עבודה על רקע מין, דת, גזע, הורות, לאום, גיל או נטייה מינית, ויש לה סמכויות במישור המשפט האזרחי. בין היתר, היא ממונה על אכיפת חוק שכר שווה לעובד ולעובדת, החוק למניעת הטרדה מינית, חוק חיילים משוחררים, חוק שירות המדינה (מינויים) ועוד.
"אנחנו נמצאים כעת בשנת ההקמה", אומרת קניג, "ואני מתרכזת בארבע משימות: הראשונה היא המבנה הארגוני ואיוש התפקידים בנציבות הארצית ובמחוזות - בימים אלה אנו במכרז חיצוני לנציבים מחוזיים, שכפי הנראה יתמנו עד סוף השנה.
"המשימה השנייה היא יצירת בסיס לשיתוף פעולה - עם נציגים במשרדי ממשלה אחרים, ארגוני מעסיקים, התאחדות התעשיינים, לשכות המסחר ועוד. במסגרת זו אנו עומדים בפני מינוי ועדה מייעצת, שתכלול 21 חברים.
"המשימה השלישית היא יצירת מודעות ציבורית, בין היתר באמצעות סדרת פרסומים, שהראשון שבהם הוא 'מדריך למעסיקים ולמעסיקות', שנשלח ל-20 אלף מעסיקים במשק. המשימה הרביעית היא שירות מקצועי, יעיל ואמין. בינתיים, יש לנו למעלה מ-100 פניות בחודש, כאשר בכולן אנחנו נותנים ייעוץ משפטי, ובמקרים מסוימים גם ייצוג משפטי".