SAP נפגעה - הסטארט-אפים בכוננות ספיגה

עד עכשיו אפשר היה להתלבט אם המיתון חדר לתחום ה-IT. אחרי אזהרת ההכנסות של SAP זה ברור: הוא כבר כאן

יום קשה עבר ביום ב' על החברות שמספקות תוכנה ארגונית. חברת SAP מסרה במהלך המסחר אזהרה כי ההכנסות שלה לרבעון השלישי לא יעמדו בציפיות החברה והשוק. "החששות מהמצב הכלכלי הניעו נפילה פתאומית ולא צפויה בפעילות העסקית לקראת סוף הרבעון", הגדיר את המצב הניג קוגרמן, מנכ"ל החברה. כתוצאה, נפלה מניית SAP בכ-13% וגררה איתה את כל חברות התוכנה הגדולות בכיוון מטה: אורקל איבדה --6%, מיקרוסופט כ-5% ואדובי כ-9%. הנאסד"ק נפל אתמול ב-4.3%, כך שאפשר לראות שהמגזר ספג מכה קשה יותר.

ההודעה של SAP לא הייתה צפויה, אבל קשה לקרוא לה "מפתיעה". בשבועות האחרונים התפרסמו מספר דו"חות של אנליסטים שטענו כי הנה, מה שחששו ממנו קרה ומתחילה האטה ממשית בהוצאות ה-IT הארגוניות.

בבית ההשקעות RBC, לדוגמה, ציין האנליסט תומס קורלין, כי המשבר הפיננסי מגיע לתכנון ההוצאות של הארגונים וצפה כי הדבר יבוא לידי ביטוי בהוצאות נמוכות מהצפוי להמשך השנה וב-2009. הפגיעה אמנם תהיה בעיקר בחברות המספקות תשתיות מחשוב, כגון בתחום האחסון והתקשורת הארגונית, אך ברור כי קיימת חשיפה גם לספקיות תוכנות ארגוניות.

ב-SAP מצפים כעת להכנסות משירותי תוכנה של כ-1.97-1.98 מיליארד אירו ברבעון השלישי, מה שמשקף צמיחה של כ-13%-14% לעומת הרבעון המקביל של 2007. החברה לא סיפקה מידע לגבי ההכנסות מסגמנט מכירות התוכנה שלה שמהווה כ-30% מההכנסות הכוללות. לגבי הציפיות השנתיות, החברה לא סיפקה עדכון והיא אמורה לעשות כן בעת פרסום התוצאות הכספיות בסוף החודש. ברבעון השני הכנסותיה היו 2.06 מיליארד אירו (GAAP) בסגמנט שירותי התוכנה ו-2.9 מיליארד אירו סך הכל. רווחיה היו ברבעון 408 מיליון אירו (GAAP). שווי השוק של החברה הוא 47 מיליארד דולר.

בשיחת הוועידה הלילה ניסה קוגרמן, להסביר את מה שקרה בעקבות הקריסה של בנקי ההשקעות בארה"ב בשבועות האחרונים: "החברה אמנם עמדה בציפיות לרבעון הנוכחי, אך לא יכולנו להתגבר על השינויים הפתאומיים באווירה הכלכלית שהגיעו בעקבות המשבר הפיננסי במחצית השנייה של חודש ספטמבר", אמר לאנליסטים. "לאורך הרבעון, הביקושים של הלקוחות היו זהירים אבל ניתנים לצפייה. היכולת לצפות קדימה נעלמה כאשר המשבר הפיננסי הוחמר בשבועיים האחרונים של ספטמבר. זה בא לידי ביטוי בקשיים שלנו לסגור חוזים ובהתמקדות של הלקוחות בטווח הקצר ודחייה של השקעות מתוכננות".

האזהרה, אם כך, מסתדרת עם המצב בשוק וגם ניתנת להסבר. מה שגורם לחשש גדול יותר הוא הבשורה של קוגרמן כי ב-SAP נערכים לימים קשים יותר. "כדי לעמוד במטרות שלנו לשורת הרווח, נקדיש תשומת לב מיוחדת להוצאות. כחלק ממגמה זו, החברה מתכננת שלא לשכור כרגע עובדים חדשים ולצמצם את השימוש בעובדים זמניים וכן לקצץ בהוצאות אחרות. עם זאת, אנחנו לא מצטמצמים או מפטרים כרגע".

לא פעם ראשונה

זוהי הפעם השנייה השנה שענקית התוכנה הגרמנית לא עומדת בציפיות השוק בדיווח הרבעוני. הפעם הראשונה הייתה ברבעון הראשון של 2008 בו דיווחה על הכנסות נמוכות מעט מהתחזיות. בראיון שפורסם ב"גלובס" לפני כשלושה חודשים טען ליאו אפוטקר, מנכ"ל משותף בחברה, כי הפריסה הגיאוגראפית, הצורך בהתייעלות בחברות והביקוש לתוכנות ERP בכלל, יסייעו לSAP- לעמוד בתחזיות הצמיחה שלה. כעת מתברר שזה לא בדיוק קרה והפעם נאלץ אפוטקר לספק הסברים אחרים.

"מה שראינו בחציו השני של ספטמבר הוא שלקוחות רבים במגוון רחב של תחומים, החליטו לעצור החלטות לגבי השקעות מתוכננות, בעיקר בסגמנט ה-SME (ארגונים בגודל קטן ובינוני)", אמר. לגבי העתיד, הסביר אפוטקר לאנליסטים, כי "מדובר כרגע בעיקר בעצירה של הפרויקטים ולא למחיקה שלהם מהפייפליין שלנו. בשבועות הבאים יתברר המצב".

SAP היא חברת המחשוב הגדולה הראשונה שמדווחת באופן רשמי כי המשבר הכלכלי טפטף וחדר להוצאות ה-IT הארגוניות. בדרך כלל, מצב שכזה מקרין גם על המתחרות - בעיקר אורקל, IBM ומיקרוסופט, שאכן ספגו אמש ירידות חדות בשוויין. המשמעות אינה רק לענקיות המחשוב אלא יותר ובעיקר מתבטאת אצל ספקיות פתרונות המחשוב הארגוני בגודל קטן ובינוני. וולטייר ומלאנוקס הישראליות, לדוגמה, ירדו חדות בשבועות האחרונים בעקבות החשש מהקפאת ההשקעות בתחום ה-IT בארגונים.

חברות ההיי-טק בתחומי האחסון, ניהול תשתיות המחשוב, וירטואליזציה ותקשורת ארגונית סובלות כולן באחרונה מסנטימנט שלילי מכיוון המשקיעים. המגזר הפיננסי היווה כמעט 20% מההוצאות השנתיות על טכנולוגיות אחסון והתוצאה של המשבר ברורה: הפחתת תחזיות ההכנסות והצמיחה של ענקיות האחסון. בעוד החברות הציבוריות יכולות להחזיק את הראש מעל למים גם אם שווי החברה צונח, הבעיה האמיתית תהיה לחברות הסטארט-אפ בתחום תשתיות המחשוב הארגוני. עבורן, ההודעה של SAP מאתמול היא מכה מוראלית קשה. *