הפחתת ריבית מתואמת, דרמטית וגלובלית: הפדרל ריזרב, ה-ECB ובנקים מרכזיים נוספים הפחיתו את שיעור הריבית ב-0.5%

[לחמ"ל גלובס- המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] בעקבות ההחלטה - התמתנות משמעותית בירידות החדות שרשמו מדדי הבורסות המובילות במרחב האירו ; הבנק המרכזי של קנדה הוריד את הריבית ל-2.5% והבנק המרכזי של סין הפחית את שיעור הריבית ב-0.27% ל-6.93%

בצעד דרמטי הודיע היום (ד') בצהריים הפדרל ריזרב בארה"ב כי חתך את שיעור הריבית בארה"ב ב-0.5% ל-1.5%. במקביל להודעה זו הודיעו על הפחתת ריבית זהה בנקים מרכזיים בעולם, ובראשם הבנק המרכזי באירופה (ECB) והבנק המרכזי של אנגליה (BOE).

ז'אן קלוד טרישה, יו"ר הבנק המרכזי של אירופה, הוריד את הריבית ב-0.5% ל-3.75%, ומרווין קינג, נשיא הבנק המרכזי של אנגליה, הפחית את שיעור הריבית ב-0.5% ל-4.5%. הבנק המרכזי של קנדה הוריד את הריבית ב-0.5% גם כן, ל-2.5% והבנק המרכזי של סין הפחית את שיעור הריבית ב-0.27% ל-6.93%.

הורדת הריבית מחדשת את תהליך ההפחתות אותו עצר הפדרל ריזרב בחודש יוני האחרון, על רקע החשש שהיה אז כי הורדות נוספות יחריפו את הסכנה מפני פריצה אינפלציונית. אולם, מאז חלה החמרה חריפה ומסוכנת בתנאים הכלכליים והפיננסים, מה שאילץ את ה'פד' לשנות את מהלכיו.

בהצהרה משותפת של ראשי הבנקים המרכזיים, שפורסמה לאחר הפחתת הריבית המתואמת, נאמר כי "במהלך המשבר הפיננסי הנוכחי, בנקים מרכזיים ברחבי העולם, לא הפסיקו להתייעץ אחד עם השני ונקטו במהלכים משותפים חסרי תקדים כדי להגדיל את הנזילות ולהקל על השווקים הפיננסים".

"הלחצים האינפלציוניים החלו להתמתן במספר מדינות, כתוצאה מירידת מחירי האנרגיה והסחורות. התחזיות להאצת קצב האינפלציה התפוגגו ומאותתים כעת על יציבות מחירים. התעצמותו של המשבר הפיננסי הגבירה את הסכנה לפגיעה בצמיחה ובכך גם הקטינה את האפשרות לעליית קצב האינפלציה".

"נתוני המאקרו האחרונים שהתקבלו מצביעים על כך שבמהלך החודשים האחרונים, הפעילות הכלכלית התמתנה באופן משמעותי. מעבר לכך, התעצמותו של המשבר בשווקים הפיננסים עלולה לצמצם את הצריכה, מכיוון שיכולתם של משקי הבית ובתי העסק לקבל אשראי הולכת ופוחתת. האינפלציה היתה אומנם גבוהה, אך אנו מאמינים כי הירידה במחירי האנרגיה והסחורות, והצפי להאטה נוספת בפעילות הכלכלית הקטינו את האיום של עליות מחירים חדות".

במהלך הנאום אתמול שנשא הנגיד האמריקני ברננקי בוושינגטון, אותת הנגיד כי בכוונתו להוריד את הריבית במשק ואמר כי לא יהסס לנקוט בצעדים דרסטיים ככל הנדרש. העובדה שברננקי לא המתין עד למועד הקבוע לצורך החלטת הריבית, וביצע את המהלך כבר היום, מעיד על הדחיפות והחומרה של המצב.

הפחתות הריבית באות יממה לאחר החלטות ריבית באסיה: ביפן הותיר הבנק המרכזי את הריבית על 0.5% ובאוסטריה הפחית נשיא הבנק, גלן סטיבנס, את שיעור הריבית ב-1% ל-6%, בכ-0.5% מעבר לתחזיות האנליסטים. להבדיל, הקדים אתמול נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את הנגיד האמריקני והודיע על הורדת ריבית של 0.5%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.4% ל-1.368 דולר לאירו, הליש"ט נחלשת ב-0.06% ל-1.7505 דולר לליש"ט. הדולר מאבד כ-1% ביחס למטבע היפני ל-100.68 ין לדולר. הדולר האוסטרלי צונח ב-5.2% ל-0.6789 דולר לדולר אוסטרלי [לאתר המט"ח].

בשוק הסחורות, מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בנובמבר יורד ב-0.24% ל-88.47 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק. מחיר החוזים העתידיים על הזהב למסירה בנובמבר עולה ב-2.34% ל-900 דולר לאונקיה [לאתר חוזים עתידיים].

בעקבות ההחלטה החסרת תקדים התמתנו משמעותית ירידות השערים החדות שנרשמו מתחילת המסחר בבורסות מרחב האירו. מדד הפוטסי בבריטניה עבר מירידות של כמעט 4% לירידה של 0.9%. הדאקס בגרמניה יורד 2.3% והקאק 2.6%.

על רקע ההודעה - החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על עליות של כ-1% לאחר, בעוד שטרם ההודעה אותתו החוזים על המשך ירידה בשיעור של יותר מ-2%.