וול סטריט, ספינת הדגל, שוקעת

יש לנו מזל שהשבוע היה מסחר מקוצר בבורסת תל אביב

למזלנו, השבוע כמעט שלא מסחר התקיים בבורסה הישראלית. שלושה ימי מסחר קטסטרופליים שחלפו להם בוול סטריט ועוד יום מסחר אחד שצפוי היום (ו') מונעים מהבורסה שלנו להתרסק. ביום א' צפויה באחד העם תגובה חריפה למפולת העולמית. רק תיקון חד היום (ו') בוולסטריט יוכל למתן את הנפילות.

מדי מספר שנים הבורסות בעולם מנקות את עצמן מהבועות שנוצרו במשך מספר שנים. הפעם ניקוי הבועה הפיננסית, שפגעה בכל מגזר הבנקאות העולמי, הוא ניקוי יסודי שלוקח זמן רב ומפיל עימו עוד ועוד חללים בדרך.

בסקירתי הקודמת, לפני יום כיפור, ציינתי כי בד"כ סופם של מהלכים הינו אגרסיבי ביותר. התנודות שאנו מקבלים בימים האחרונים כבר מזמן עברו את רף ה"אגרסיבי ביותר". עתה ניתן רק להמתין שהכל יגמר ולהתחיל לאסוף את השברים.

שוק המט"ח העולמי מגיב לכל האירועים בתנודתיות חריפה ובהמשך התחזקות הדולר מול המטבעות העיקריים, למעט הין. שלשום (ד') פרץ הצמד דולר/ין את רף 100 דולר כלפי מטה והוא ממשיך לדהור כלפי מטה. גם הפרנק השוויצרי עובר יפה את המשבר.

ביום ד', בצעד מתואם ומרחיק לכת, הודיעו הבנקים המרכזיים של ארה"ב, גוש האירו, בריטניה וקנדה על הורדת ריבית של 0.5% בכל אחת מן המדינות. הריבית בארה"ב הופחתה ל- 1.5%, בגוש האירו ל- 3.75%, בבריטניה ל- 4.5% ובקנדה ל-2.5%.

בהצהרה משותפת של הבנקים המרכזיים, שפורסמה לאחר הפחתת הריבית המתואמת, נאמר כי מטרת המהלך היא הגדלת הנזילות והקלה על השווקים הפיננסיים. ירידת מחירי הנפט והסחורות גרמו לירידת הלחצים האינפלציוניים, אך ההחרפה במשבר הפיננסי מגבירה את הסכנה להאטה כלכלית שמקטינה ממילא את האפשרות של התחדשות עליות המחירים החדות.

צעד זה, שנועד להמריץ את הפעילות הכלכלית, אמור בדרך כלל לתת זריקת מרץ לשווקים הפיננסיים. לפי התגובות בבורסות בשני ימי המסחר שלאחר ההחלטה הדרמטית, הצעד נעשה מאוחר מידי ולא מצליח בינתיים לעצור את המפולת.

לאחר הורדת הריבית הגלובלית בארה"ב, אירופה, בריטניה וקנדה הצטרפו למהלך גם סין, דרום קוריאה, הונג קונג וטייוואן שהפחיתו את הריבית בכ- 0.25% כל אחת.

המדינה הראשונה שהפחיתה את הריבית השבוע הייתה אוסטרליה, הפחתה משמעותית מ-7% ל-6%. אחריה ועוד לפני הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם, הפתיע הנגיד שלנו, סטנלי פישר, אשר הפחית אף הוא את הריבית בחצי אחוז והעמידה על 3.75%.

קרן המטבע העולמית עדכנה, בפעם השלישית השנה, את תחזית הצמיחה העולמית כלפי מטה. הקרן הפחיתה את שיעור הצמיחה הצפוי בשנת 2009 מ- 3.9% ל- 3%.

בריטניה החליטה שלשום להלאים מספר בנקים הנמצאים בסכנת קריסה ובעקבותיה גם ארה"ב שוקלת לבצע מהלך דומה.

המדינה הראשונה שנקלעה למצוקה אמיתית, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי היא איסלנד. ראש ממשלת איסלנד, גייר הרדה, אמר כי המדינה עומדת בפני סיכון של פשיטת רגל, עקב התמוטטות המערכת הבנקאית שלה. גם באיסלנד הולאמו מספר בנקים וראשי המדינה שוקלים לפנות בבקשה לסיוע מקרן המטבע הבינלאומית.

שימו לב למה שקרה בשבועיים האחרונים בדולר הקנדי. בתוך 11 ימי מסחר התחזק הדולר האמריקני מול חברו הקנדי משער של 1.03 דולר קנדי לדולר אמריקני לשער של 1.16. עליה של כ- 13%. ירידת מחירי הנפט בעולם יחד עם התחזקות הדולר האמריקני הגלובלית היא זו שכנראה נתנה דחיפה חזקה יותר בצמד זה.

למעט פרסום נתוני התעסוקה בקנדה, לא יתפרסמו היום נתונים כלכליים בעלי משמעות והמסחר במט"ח ימשיך להיות מושפע מהתנודות בבורסות בעולם.

רו"ח אילן דנציגר - אנליסט מט"ח בכיר בחב' "כלל פורקס"