בוש נפגש עם שרי האוצר של ה-G-7: "נדרש איחוד כוחות"

[לחמ"ל גלובס- המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] אמש פירסמו חברי ה-G-7 הודעה ובה עיקריה של תוכנית בינלאומית להצלת הכלכלה הגלובלית

הנשיא ג'ורג' בוש חזר היום למסכי הטלוויזיה כדי להבטיח לאזרחיו שממשלו והממשלות של מדינות מתועשות אחרות עושות כל מה שנחוץ כדי להתמודד עם המשבר הפיננסי הגלובלי. היה זה אחרי שפגש את שרי האוצר של ה-7-G, יום לאחר שהקבוצה הסכימה על תכנית פעולה בת 5 נקודות. במשך היום אמור שר האוצר של ארה"ב לכנס שרי אוצר של 20 מדינות חשובות בעולם כדי לקבל תמיכה נוספת לתכנית הפעולה אשר התקבלה אתמול.

בדברים שנשא לאחר הפגישה הדגיש הנשיא את אחדות הפעולה של הממשלות בעולם כדי להתמודד עם המשבר. הדברים נאמרו כדי להבדיל את התגובה הנוכחית למה שאירע בשפל הכלכלי של שנות השלושים - ההשוואה אשר רבים עושים היום בהקשר לקריסת השווקים הפיננסים. לדברי בוש, הממשלות השונות לא מנסות להעביר את בעיותיהן למדינות אחרות, אלא מודעות לכך שמדובר במשבר גלובלי אשר דורשת תגובה מאוחדת.

סוף שבוע בעולם, ובינתיים אין דרך לדעת כיצד הבורסות בעולם יגיבו למה שסוכם בוושינגטון. הבורסה הראשונה אשר תפתח תהיה זו של תל אביב, אם כי היא תגיב, קודם כל, לפערי המחירים שנפתחו בינה לבין יתר הבורסות. יחד עם זאת, יהיה מי שיסתכל על הדרך בה המשקיעים בתל אביב יגיבו לתכנית ההצלה של השווקים הגלובליים.

ביום א' - פסגת ראשי הממשלות במרחב האירו

יש כבר מי שחושב שמה שסוכם בוושינגטון לוקה בחסר. ממשלת בריטניה, למשל, דרשה ערבות מדינה להלוואות בין בנקאיות כדי לאפשר חזרה מהירה לתפקוד של מערכת האשראי. אולם הסוגיה הזו נותרה ללא מענה לעת עתה. ביום א' אמורה להתקיים בפריז פסגה של ראשי הממשלות של מדינות גוש האירו, והציפיה הכללית שהם יחליטו על מהלכים חזקים יותר מאלה שנכללו בתכנית הפעולה שאושרה בוושינגטון.

האנגלים, אשר אינם נכללים בגוש האירו, כבר מפעילים תוכנית חירום משלהם, הכוללת מרכיבים של רכישת מניות, קניית נכסים בעייתיים וערבות מדינה לפיקדונות. כל אלה צעדים שנכללו בתכנית הפעולה. מסיבה זו, ובגלל החשיבות העצומה של לונדון כמרכז פיננסי, לא ברור עד כמה יעילה יכולה להיות פסגה מסוג זה, והאם הדבר לא נועד יותר להפגין אחדות של מדינות האירו נוכח מה שמסתמן כמנהיגות והובלה של ארה"ב ואנגליה. אך סימני השאלה לא נוגעים לאותם מהלכים אשר לא נכללו, אלא גם דווקא לגבי אלה שכן נכללו בה. באופן ספציפי השאלה היא מתי הממשלות בעולם, ובפרט זו של ארה"ב, יתחילו בהזרמת הון ובאיזו דרך.

הצעדים המעשיים אינם פשוטים, בעוד שבארה"ב הממשל לא צפוי למנות דירקטורים משלו למועצות המנהלים, לא ברור אם זה המצב במדינות אחרות, במיוחד באירופה. אם אכן יהיה צורך למנות דירקטורים, לא ברור כיצד ייעשה הדבר.

שאלה נוספת אשר מטרידה רבים נוגעת להיעדר מסלקות מסודרות לנגזרים, דבר אשר בא לידי ביטוי במקרה של נגזרי ביטוח מפני חדלות פרעון (CDS) בארה"ב. בשבועות הקרובים צפוי הפדרל ריזרב לעשות מאמץ להקדים הקמה מתוכננת של מסלקה כזו.