אסתר לבנון: "בסופו של דבר - על כל מוכר יש קונה; לא יכול להיות שהבורסה תהיה סגורה רק כי מישהו מפחד שהיא תרד"

מנכ"לית הבורסה בראיון לגלי צה"ל: "העובדה שהירידות מתונות מכפי שכולם חששו מפגינה בגרות של המשקיעים, שלא זורקים כל מה שיש להם ונכנסים להיסטריה"

"הירידות בבורסה הרבה יותר מתונות ממה שכולם חששו. בסופו של דבר, על כל מוכר יש קונה". כך אמרה היום (א') מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, בראיון לתוכנית "עושים צהריים" עם יעל דן בגלי צה"ל.

"נכון לעכשיו יש רוגע יחסי בשוק, וזה מפגין בגרות של המשקיעים, שלא זורקים כל מה שיש להם ונכנסים להיסטריה", אמרה לבנון, והוסיפה: "בשבועות האחרונים מנסה הבורסה בת"א בכל יום מסחר לעשות שני דברים - לחקות את מה שהיה בחו"ל קודם, ובד בבד לנסות לצפות מה יקרה שם בפתיחת יום המסחר הבא. וזה כנראה גם מה שמטה את הכף היום", אמרה לבנון.

כשהתבקשה "להתנבא" לגבי המשך המגמה היום אמרה לבנון: "הכל עוד יכול לקרות היום. בחו"ל ראינו תוך מספר דקות מעבר מירידה חדה לעלייה ולהיפך. צריך רק לזכור שאין היום שווקים פתוחים, ולכן לא הם ישפיעו עלינו. הירידות אצלנו לא שונות מאשר בחו"ל, חוץ מההפרש בזמנים. היום בשווקים הגלובליים ההשלכה היא לרוחב, ולא הייתי מחלקת לנו ציונים. אף אחד לא יודע מה יילד יום".

אשר לספקולציות שהועלו בסוף השבוע באשר לביטול יום המסחר היום, אמרה לבנון: "האפשרות לא לקיים את המסחר עלתה רק בתקשורת, היא לא עלתה בבורסה. לנו היה ברור שהבורסה צריכה להיפתח היום. הבורסה היא מוקד הכלכלה, לא יכול להיות שתהיה סגורה רק כי מישהו מפחד שהיא תרד. לא עשינו גשרים כשהבורסה עלתה, ולא עשינו גשרים כשהיא יורדת", אמרה לבנון.

לבנון ביקשה להדגיש כי "העצירה של המסחר היא לא תוצאה של החלטה מהיום. יש כללים מובנים בבורסה שאומרים באילו מקרים המסחר נעצר כדי לתת לציבור זמן של שיקול דעת".

כשנשאלה האם לדעתה הצליחו גם דבריו של שר האוצר, רוני בר-און, להשפיע על הלך הרוח בבורסה, השיבה לבנון: "אני מקווה שכן. שר האוצר מכיר היטב את הכלכלה והוא מדבר ברמה המקצועית. אין לי אלא לקוות שלדברי ההרגעה שלו היתה השפעה".

"היום שלי התחיל בלחץ די גדול, לראות שהכל עובד כמו שצריך", סיפרה מנכ"לית הבורסה. כשנשאלה האם היא ישנה טוב בלילה, השיבה: "לא ממש. הלילה הזה לא ישנתי טוב. בעיקר דאגתי לא אם המדד יירד כך או אחרת, אלא איך להצליח לתפעל את הבורסה ולתת את השירות הטוב ביותר ללקוחות. הסיטואציה שבה הבורסה נסגרת היא לא סיטואציה נעימה. מעולם לא הגענו למצב שבו סגרנו את הבורסה בעקבות ירידות של 12% במעו"ף".