בדיקת "גלובס": תשואה ריאלית של 95% למעו"ף בעשור האחרון

עוד עולה מהבדיקה: השקעה במק"מ בעשור האחרון הניבה תשואה גבוהה יותר מהשקעה באג"ח

המשבר הפיננסי מבריח את המשקיעים מכל אפיק השקעה בר סיכון, בין שמדובר בסיכון גבוה יחסית כמו במניות ובין שמדובר בסיכון נמוך יותר, שטמון באיגרות החוב. אולם, כפי שדואגים להדגיש הסטטיסטיקאים בכל הזדמנות - בטווח הארוך המניות מנצחות.

במהלך העשור האחרון (1998-עד היום) התמודדו המשקיעים בשווקים הגלובליים עם שני משברים גדולים - משבר בועת האינטרנט ואירועי ה-11 בספטמבר והמשבר הנוכחי. על אף ששניהם חתכו את התשואות בעשרות אחוזים, הממוצע הרב-שנתי של האפיקים השונים מצביע בבירור לטובת האפיק המנייתי.

10.9% זהו שיעור התשואה השנתי הממוצע שהניבו מניות המעו"ף מתחילת 1998 ועד היום, על פי הנתונים העדכניים שמפרסמת הבורסה לני"ע בת"א. מדובר בניצחון ברור על פני תשואה של כ-3.78% שהניב מדד האג"ח הכללי ותשואה ממוצעת של כ-4.73% במק"מ. אם מפרקים את מדד האג"ח הכללי לרכיב ממשלתי ורכיב קונצרני, מגלים כי מדד האג"ח הממשלתיות הכללי הניב למשקיעים תשואה שנתית ממוצעת של 4.29% בעוד מדד האג"ח הקונצרניות הכללי החזיר למשקיעים כ-2.34% מדי שנה.

קשה להשוות בין המשבר הנוכחי לקודמו, לאור הגורמים שהובילו לכל אחד מהמשברים וההשלכות של כל אחד מהם על מבנה השווקים הפיננסיים. בשנה הראשונה לאחר התפוצצות בועת האינטרנט בתחילת העשור נפל מדד המעו"ף ב-10.5% בשנת 2001 ובשנת 2002 הוסיף לכך ירידה של 31.7%. השנה, עד כה, איבד המדד כ-37.8% כשהוא מתרחק באופן ניכר מרמת 1,200 הנקודות בה שהה בתחילתה.

הפיזור בין אפיקי ההשקעה שהזכרנו לא בהכרח היטיב עם המשקיעים, כשבצד הירידות בשוק המניות במשבר של תחילת המילניום, רשמו גם איגרות החוב ירידות ניכרות לאפיק זה. מדד האג"ח הקונצרניות הכללי ירד בשנת 2002 בכ-7.9% וגם השנה ירד המדד בתשעת החודשים הראשונים בכ-8.4% - שיעור ירידה גבוה לאפיק שנחשב סולידי לכאורה - עובדה המצביעה על אי אמון של המשקיעים במנפיקי איגרות החוב.

אולי כרמז לבאות, ההתאוששות בשווקים לאחר המשבר של בועת האינטרנט הייתה חדה ומפתיעה. שוק המניות התרומם בשנת 2003 בלא פחות מ-53.9% במדד המעו"ף. גם שוק איגרות החוב נהנה מהרוח הגבית, כשמדד האג"ח הכללי הוסיף לערכו 15.8% - כשהתרומה לכך מגיעה גם מכיוון איגרות החוב הממשלתיות וגם משוק איגרות החוב הקונצרניות.

בראיון למגזין moneytime של "גלובס" בתחילת 2008 ציין גדי טולידאנו, יועץ לשווקים בינלאומיים בפסגות, בהתבסס על ביצועי מניות ואיגרות חוב בארה"ב בין השנים 1925-2004, כי בתקופה של 20 שנים הסבירות שהמניות יכו את איגרות החוב עומדת על 99%. המסקנה למשקיעים בעלי אורך נשימה, היא שהאפיק המנייתי, למרות הירידות החדות עד כה השנה, עשוי להיות האפיק המנצח בראייה של מספר שנים קדימה.