יובל בן-זאב על הורדת התחזיות של בנק הפועלים: "לא הייתי קורא לזה 'אזהרת רווח'"

UBS מותח ביקורת על עיתוי הדיווח בערב החג ; מנהל המחקר בכלל פיננסים ברוקראז': "גם במחיר שנראה אטרקטיבי, אנו מעדיפים מניות של בנקים אחרים בישראל" ; "חבל שבנק הפועלים לא התייחס ליעדים ל-2009 - 2008 היא למעשה שנה אבודה"

יובל בן זאב מצטרף הבוקר לגל הביקורת שסופג בנק הפועלים להורדת התחזיות שלו לגבי היעדים שהציב (ואותם עידכן במאי האחרון כלפי מטה) בנוגע לתשואה על ההון והרווח הנקי. מוקדם יותר ציין UBS כי "בחירת הנהלת בנק הפועלים לפרסם אזהרת הרווח בערב חג הינו עיתוי לא הולם שפוגע באמינות ההנהלה". "עוד חדשות רעות מבנק הפועלים" היא כותרת הסקירה של הבנק השוויצרי, ועל אף שכבר הורידו במהלך ספטמבר פעמיים את תחזיותיהם למניית הבנק, ציינו שם כי יתכן שייאלצו לבצע הפחתה נוספת, כיוון שמניית בנק הפועלים צפויה להציג תשואת חסר ביחס לבנקים האחרים .

"לא הייתי קורא לזה 'אזהרת רווח' ", מציין מנהל המחקר בכלל פיננסים ברוקראז'. "גם במחיר שנראה אטרקטיבי, אנו מעדיפים מניות של בנקים אחרים בישראל", הוא כותב, תוך שהוא שומר על המלצת "תשואת שוק" ומחיר יעד של 16 שקל - גבוה ב-67.5% משער הפתיחה של המניה. בן זאב הוסיף ואמר כי "חבל שבנק הפועלים לא התייחס ליעדים ל-2009. 2008 היא למעשה שנה אבודה".

אז מה הם אותם יעדים אבודים? עם מכירת תיק האג"ח מגובות המשכנתאות של בנק הפועלים, בעטיים סיים את הרבעון הראשון של השנה בהפסד עתק, הודיע הבנק כי התשואה על ההון העצמי מפעולות רגילות תרד מהיעד הרב-שנתי (15% לשנה) ל-2%-4%בלבד. התשואה המעודכנת, אליבא דערב סוכות, שלילית היא - ועומדת על 1%-3%. כדי להמתיק את הגלולה, דיווח הבנק כי יציג רווח הגבוה ממיליארד שקל במחצית הנוכחית.

"העדכון היה צפוי", מציין בן זאב, ובאותה נשימה כותב ש"העדכון מצביע על תמונה קצת פחות טובה מזו שחשבנו באוגוסט האחרון" - קרי, ירידה של מעט מיליארד שקל לעומת הרווח השנתי שנחזה במאי. מהרווח הדומה אותו יציג הבנק במחצית, מסיק מנהל המחקר תשואה שנתית על ההון בשיעור 11%. "על רקע המצב בשווקים, תוצאה זו נראית סבירה ואפילו מעודדת", הוא כותב.

ואל תניחו לאופטימיות הזו לעודד אתכם. בן זאב מפנה את תשומת הלב להודעת הבנק עצמו, שם מציין פועלים כי תוכנית העבודה מתבבסת על מספר הנחות; "הקשיים במצב הכלכלי בארה"ב בפרט ובעולם בכלל לא יחריפו לכלל מיתון" היא אחת מהן. "לא יחול שינוי לרעה במצב לקוחות הבנק, ובמיוחד לקוחות החטיבה העסקית. לפיכך, תישמר הרמה הנוכחית של הפרשה לחובות מסופקים", היא השנייה. מכאן, נצטט את בן זאב עצמו שכותב כי "על רקע זה, אנו מציעים לקחת את תחזיות הבנק בזהירות הראויה", כסיכום לסקירה כולה.

פועליםפועלים