וול סטריט שוב ננעלה במפולת: הדאו ג'ונס איבד 7.9% ו-733 נק' - הצניחה היומית השנייה בגודלה אי-פעם

[לחמ"ל גלובס- המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים ופרשנויות] מדד ה-S&P 500 איבד 9%, נסדא"ק - 8.5% ; ספר הבז' של הפדרל ריזרב הצביע על גלישה מהירה של הכלכלה האמריקנית למיתון ; הנגיד האמריקני בן ברננקי דיבר - ולא הוסיף מיליגרם אופטימיות למשקיעים ; מניות בולטות במסחר: אינטל ירדה ב-5.9% ; טבע צנחה ב-8.3% ; eBay נפלה ב-11.9% ; פוטאש איבדה 21.6%

המסחר בוול סטריט ננעל היום במפולת, כשרשם את הירידות החדות ביותר ביום מסחר אחד מאז 1987. זאת, לאור חששות המשקיעים ממיתון, ששלחו את מדד ה-S&P 500 לירידה חדה של יותר מ-9% ואת הנאסד"ק לירידה של כ-8.5%. מדד הדאו ג'ונס צלל ב-734 נקודות לרמה של 8,576 נקודות.

ספר הבז' הסוקר את הפעילות הכלכלית ב-12 המחוזות של הפדרל ריזרב הצביע על האטה בכל 12 המחוזות של ה'פד'. נתוני המאקרו הגרועים גרמו למשקיעים להצביע ברגליים בגלל החשש ממיתון בארה"ב. מוקדם יותר צנח מדד הדאו ג'ונס ביותר מ-500 נקודות כשהוא עדיין נסחר מתחת לרמה של 9,000 נקודות עם ירידה חדה.

סממן נוסף המצביע על אי הוודאות וחששות המשקיעים הוא הזינוק של 17.3% במדד הוויקס המכונה גם "מדד הפחד", אשר עולה בהתאם לתנודתיות המסחר באופציות על המדדים המובילים בוול סטריט.

מוקדם יותר בשעה 18:15 שעון ישראל, יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, נשא דברים בנושא התחזית הכלכלית והשווקים פיננסיים, בהם ציין כי ייקח זמן עד להתאוששות של המשק האמריקני. עוד אמר ברננקי, כי ההתערבות של האוצר האמריקני היתה הכרח המציאות, ובאה בכדי לייצב את הכלכלה האמריקנית שהיתה בסכנה.

המכירות הקמעונאיות רשמו ירידה חדה של 1.2%. זו היא הירידה השלישית ברציפות לשפל של עשור. סימן נוסף להיחלשות הכלכלה האמריקנית ניתן לראות בהערכת הניו יורק טיימס כי מכירות הרכבים בחודש אוקטובר יהיו נמוכות כמו בחודש ספטמבר בהם רשמו מכירות הרכב בארה"ב שפל של 15 שנה.

לפני השמע הפעמון, פורסמו מספר דו"חות חשובים, שניים מהם של בנקים המשתתפים בתוכנית הזרמת ההון לבנקים עליה הודיע הממשל אמש - JP מורגן ו-וולס פרגו. עוד דו"ח שפורסם היום לפני המסחר היה של חברת קוקה קולה. בנוסף יבחנו המשקיעים שלל נתוני מאקרו שהצביעו על האטה משמעותית בשוק האמריקני.

מדד הדאו ג'ונס ירד ב-7.89% ל-8,576 נקודות, מדד ה-S&P 500 צנח ב-9.05% לרמה של 907 נקודות, מדד הנאסד"ק נפל ב-8.47% לרמה של 1,628 נקודות.

זירת המאקרו

ב-14:30 שעון ישראל, פורסמו נתונים אודות המכירות הקמעונאיות בחודש ספטמבר פורסמו גם כן ב-14:30, שהציגו ירידה של 1.2% כאשר כלכלנים צפו ירידה של 0.7%, לאחר ירידה של 0.3% בחודש אוגוסט שתוקנה ל-0.4%.

מדד המחירים ליצרן לחודש ספטמבר בארה"ב כצפוי הציג ירידה של 0.4%, בהמשך לקיטון של 0.9% באוגוסט. מדד הליבה עלה ב-0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.2% כפי שעלה בחודש אוגוסט.

עוד באותה שעה, פורסם מדד הניו-יורק אמפייר סטייט לחודש אוקטובר, לבדיקת הפעילות התעשייתית באזור זה, והוא ירד ב-24.6 נקודות לעומת צפי לירידה של 10 נקודות. זאת בהמשך לקיטון של 7.4 נקודות בספטמבר.

להוציא מכוניות, המכירות הקמעונאיות ירדו ב-0.6% לעומת צפי לירידה מינורית יותר של 0.2%, זאת, לאחר ירידה של 0.9% בחודש הקודם שתוקנה מ-0.7%.

בחישוב שנתי עלה מדד המחירים לצרכן בארה"ב ב-4% לעומת צפי לעלייה של 3.8%.

ב-16:00 פורסמו נתונים אודות המלאים העסקיים בחודש אוגוסט שרשמו עלייה של 0.3% בלבד לעומת צפי לעלייה של 0.5%, זאת לאחר גידול של 1.1% ביולי.

ב-20:00 יפורסם ספר הבז', הסוקר את המצב הכלכלי בארה"ב ב-12 המחוזות של הפדרל ריזרב.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בחודש נובמבר ננעל בירידה של 5.2% ל-75.54 דולר לחבית, במסגרת המסחר האלקטרוני בניו יורק.

בבורסת הסחורות של שיקגו ירד מחירו של התירס בחדות ב-5.65% ל-3.88 דולר לבושל.

מניות בכותרות

החששות ממיתון והירידה במחירי הסחורות גרמו למניות הדשנים הגדולות, פוטאש , אגריום ומוזאיק (סימול: MOS) לרכז עניין.

דלתא איירליינס (סימול DAL) החמיצה את צפי האנליסטים ועברה להפסד רבעוני של 50 מיליון דולר זאת למרות עלייה של 9% בהכנסות ל-5.72 מיליארד דולר. ברבעון המקביל אשתקד, החברה רשמה רווח נקי של 220 מיליון דולר או 56 סנט למניה. האנליסטים צפו כי החברה לא תרשום רווח, אך גם לא הפסד רבעוני.

לפני פתיחת המסחר,JP מורגן דיווחה על רווח של 527 מיליון דולר, וזאת למרות רכישת וושינגטון מיוצ'ואל ברבעון השלישי. מדובר בצניחה בשיעור 84% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הבנק האמריקני דיווח על רווח של 11 סנט למניה, שאינו ניתן להשוואה לתחזיות האנליסטים, שהעריכו הפסד של 21 סנט בממוצע . ההכנסות קטנו ב-8.5% ל-14.74 מיליארד דולר והחמיצו את תחזיות השוק.

רווחי וולס פארגו נפלו ב-24% אך עקפו תחזיות האנליסטים והסתכמו ברבעון השלישי ב-1.64 מיליארד דולר שהם 49 סנט למניה, לעומת צפי לרווח של 42 סנט למניה ורווח של 53 סנט ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות עלו ב-5% לעומת אשתקד והסתכמו ב-10.38 מיליארד דולר, הבנק מסר כי המיזוג עם וואכוביה צפוי להיסגר סופית עד סוף השנה.

קוקה קולה , ענקית המשקאות הקלים, עקפה את התחזיות כשהציגה ברבעון השלישי גידול של 14.5% ברווחי הרבעון ל-1.89 מיליארד דולר. החברה מסרה כי בנטרול פריטים חד-פעמיים, הרווח היה מסתכם ל-83 סנט למניה, על בסיס זה, אנליסטים ציפו לרווח של 78 סנט למניה. בשורה העליונה, הכנסותיה של קוקה-קולה צמחו ב-9% ל-8.4 מיליארד דולר.

לאחר הנעילה, eBay צפויה לדווח על רווח של 41 סנט למניה עבור הרבעון האחרון, ללא שינוי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

אינטל , שדיווחה אמש לאחר הנעילה, עקפה את תחזיות האנליסטים עם רווח של 35 סנט למניה. בשורה העליונה, ההכנסות הגיעו ל- 10.22 מיליארד דולר ובכך החטיאה במעט את תחזיות האנליסטים.

חברת התרופות ג'ננטק , הציגה אמש, לאחר הסגירה, רווח של 81 סנט למניה עבור הרבעון השלישי, לעומת צפי האנליסטים לרווח של 88 סנט למניה.

מנכ"ל סיסקו , ג'ון צ'יימברס, אמר לקהל מאזינים בתערוכת ITxpo כי החברה אינה מתכננת קיצוצים, על אף חששות בתעשייה מפני קיטון בהוצאות על טכנולוגיה.

ישראליות מעבר לים

רוני גל, אנליסט בסנפורד סי. ברנשטיין, אמר כי לפי תוצאותיה הטובות של חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון , שפורסמו אתמול, ניתן להסיק כי הקיפאון בשוק האשראי לא הגיע לחברות התרופות ומכאן, שטבע תצליח לגייס את 2 מיליארד הדולר שהיא זקוקה להם בכדי להשלים את רכישתה של חברת התרופות הגנריות באר , רכישה בהיקף של 7.5 מיליארד דולר.

ריטליקס הודיעה היום כי מוריסונס, קמעונאית המזון הרביעית בגודלה בבריטניה, תתקין את פתרונות התוכנה של ריטליקס ב-378 הסופרמרקטים ו-285 תחנות הדלק שהיא מפעילה. הערכות בשוק הן כי "עסקאות עם רשתות מהגדולות בעולם (tier-1) נעות בין 4 ל-7 מיליון דולר. הרשתות הגדולות ממשיכות אחר כך לקנות שירותים מקצועיים במשך שנים, כך שבשורה תחתונה זה מביא כמה מיליוני דולרים בשנה למשך מספר שנים".

ג'אז סמיקונדוקטור, מקבוצת טאואר , הודיעה כי זכתה בחוזה ייצור ופיתוח עבור לקוח חדש - חברת Ubidyne. תנאיו הפיננסיים של החוזה לא נמסרו.

[לארביטראז]