בחזרה לפיקוח על מחירי הגז? המדינה תבחן את רווחי החברות

במשרד התשתיות טוענים כי מחיר הגז לצרכן גבוה פי 6 ממחירו הסיטונאי, ולכן יש להחזיר הפיקוח ; ייבחנו ההשקעות וההוצאות השוטפות של 4 חברות הגז הגדולות (אמישראגז, פזגז, סופרגז ודורגז) ועוד 4 מחברות הגז הקטנות

במשרד התשתיות מתחילים להיערך להחזרת הפיקוח למחירי גז הבישול (גפ"מ). ל"גלובס" נודע, כי המשרד יצא באחרונה במכרז לבחירת חברת ייעוץ חיצונית לצורך בחינת אפשרות להחזרת הפיקוח על מחירי הגפ"מ לצרכנים.

חברת הייעוץ שתזכה במכרז תידרש לבצע בחינה מפורטת של ההשקעות וההוצאות השוטפות של 4 חברות הגז הגדולות (אמישראגז, פזגז, סופרגז ודורגז) ועוד 4 מחברות הגז הקטנות, לצורך קבלת אינדיקציה לגבי רווחיותן.

הבדיקה אמורה להימשך חצי שנה לכל היותר ובסיומה יוגש דו"ח לוועדת המחירים הממשלתית המנתח את רווחיות החברות תוך אבחנה בין החברות הגדולות לקטנות. במידה וועדת המחירים תחליט להחזיר את הפיקוח, אמורה חברת הייעוץ לבנות מודל לפיקוח ולעדכון התעריפים.

הפיקוח מהמחיר הסיטונאי של גז הבישול הוסר באוקטובר 2007 בעקבות השלמת ההפרטה של בתי הזיקוק בחיפה ואשדוד. מאז הסרת הפיקוח התלוננו התעשיינים וארגוני הצרכנים כי מחירי הגפ"מ זינקו בלמעלה מ-30%-40%.

במשרד התשתיות, בניהולו של חזי קוגלר טוענים, כי מסקרים שביצעו, מחיר הגז לצרכן הביתי גבוה עד פי 6 ממחירו הסיטונאי בבתי הזיקוק ועל כן הם תומכים בהחזרת הפיקוח. שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר בעבר מספר פעמים כי "אם יהיה צורך נחזיר את הפיקוח על הגפ"מ בין אם בשער בז"ן ובין אם במחיר הסופי לצרכנים".

מספר חודשים לאחר הסרת הפיקוח החל משרד התשתיות לפרסם בכל חודש את מחיר ייבוא גז הבישול על מנת לאפשר לצרכנים לבצע השוואה למחירים בבתי הזיקוק.

בשוק הגפ"מ בארץ שורר בדרך כלל מחסור מאחר והייצור בבתי הזיקוק נמוך מסך הביקושים. עקב זאת נאלצות חברות הגז לייבא 10%-20% מהצריכה בחו"ל. חברות הגז הגדולות משווקות כיום למעלה מ-90% מהגפ"מ הנצרך בשוק המקומי ואילו חברות הגז הקטנות משווקות פחות מ-10% בהתאמה.