חברת החשמל תפרסם מכרז לרכישת דלקים בהיקף של 2 מיליארד שקל

פרסום המכרז בא לאחר שהחברה החליטה שלא לממש את האופציה לייבוא הדלקים מחו"ל ; חברת החשמל תפרסם מכרז נפרד, שיכלול גם את אספקת שירותי הלוגיסטיקה והובלת הדלקים לאתרי תחנות הכוח

חברת החשמל צפויה לצאת במכרז ענק לרכישת דלקים (מזוט וסולר) לתחנות הכוח של החברה ב-2009. פרסום המכרז בא לאחר שהחברה החליטה שלא לממש את האופציה לייבוא הדלקים מחו"ל, כך נודע ל"גלובס".

במקביל לרכש הדלקים, חברת החשמל תפרסם מכרז נפרד שיכלול גם את אספקת שירותי הלוגיסטיקה והובלת הדלקים לאתרי תחנות הכוח. בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד ובחברות הדלק כבר החלו להיערך למכרז שהיקפו הכספי נאמד ב-2 מיליארד שקל בשנה. בשנת 2008 למשל הסתכמו רכישות הסולר והמזוט של חברת החשמל ב-2.7 מיליארד שקל. רכש הדלקים השנה צפוי להיות נמוך יותר עקב כניסת הגז הטבעי ממצרים לתחנות הכוח "חגית" ו"גזר".

יחד עם זאת, במשק האנרגיה מעריכים כי חברת החשמל תבקש לשמור על רמות מלאי גבוהות יותר של סולר ומזוט עקב השיבושים שאירעו באספקת הגז הטבעי ממצרים.

חברת החשמל ייבאה בשנתיים האחרונות את רוב צריכת הדלקים שלה מספקים בינלאומיים בחו"ל. חברת אנרקו משווייץ (חברת בת של תאגיד גלנקור העולמי) סיפקה לחברת החשמל את צריכת המזוט, ואילו ויטול מאנגליה סיפקה את צריכת הסולר.

המחיר שקיבלה חברת החשמל מהספקים הבינלאומיים התבסס על מחירי המסחר באגן הים התיכון בתוספת מרווח שיווק. במשק האנרגיה מעריכים, כי חברת החשמל בניהולו של עמוס לסקר, עשויה לחסוך סכום משמעותי בהוצאות הדלק שלה, זאת בשל הירידה החדה במחירי הנפט בשבועות האחרונים ובשל התחרות הצפויה בין בתי הזיקוק וחברות הדלק.

ברמה המשקית, צמצום הייבוא דרך נמל קצא"א באשקלון צפוי להקל על המצוקה שנוצרה בשנה האחרונה בהזרמת הדלקים מדרום לצפון. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חברת החשמל ייבאה את מלוא צריכת הדלקים שלה מנמל קצא"א באשקלון, דבר שגרם לשיבושים קשים בהזרמה בקו אשדוד-אשקלון שלא עמד בעומס.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה נוהגת למסור פרטים במהלך מכרז".