מנכ"לית חברת ההשמה "חבר": "ברוב החברות לא רוצים לעשות רעש בתקופת החגים; אני יודעת על תוכניות מגירה לפיטורי עובדים מיד אחרי החגים"

לדברי איילת ורשביאק, הדבר הוודאי ביותר הוא כי חברות שמבצעות דיוני שכר בכל חודש דצמבר, ידלגו עליהם השנה ; מה יכול המעסיק לעשות כדי לרכך את המכה שזה עתה הנחית על העובד?

עשרות אלפי עובדים בישראל "זכו" למשלוח דואר אלקטרוני בין החגים השונים, הקשור למשבר בשווקים. ברוב המקרים השולח הוא המנכ"ל, שמבקש לשתף את העובדים בדאגות של ההנהלה.

חלק מהמנהלים פירטו על עומק החשיפה של החברה למשבר, על תוצאות שליליות מיידיות שהוא כבר גרם לה ועל הציפייה כי העובדים יבינו את הנסיבות וינסו להשקיע את כל מרצם. אבל יש גם מנהלים שלא הסתפקו בהודעות כלליות: אלפי עובדים התבשרו על צעדים אופרטיביים על רקע המשבר, שכוללים ביטול פרויקטים, קיצוץ בהוצאות הרכב, קיצוץ בהוצאות האש"ל, ביטול נסיעות עבודה שאינן אקוטיות, ביטול פעילויות חברתיות ועוד.

מטרת ההודעות של המנכ"לים, בשני המקרים, נועדה לא רק לעדכן את העובדים במצב הקשה שנוצר, אלא בעיקר להכין את העובדים לתרחישים פסימיים יותר: קיצוץ בשכר ופיטורים. כך אמורים העובדים להתאמץ יותר, לרתום את עצמם לאתגרים של החברה כדי ליהנות מהר ככל הניתן מזמנים טובים יותר. ואולם, קשה מאוד להוציא מעובדים אנרגיות חיוביות אחרי שורה של הרעות תנאים, ובטח כאשר חרב הפיטורים מונחת מעל ראשם. גם עבודה צוותית עשויה להיפגע, באווירה של תחרות בין עובדים שמנסים לבלוט האחד על חשבון השני, כדי להימנע מפיטורים.

לדברי איילת ורשביאק, מנכ"ל חברת ההשמה וכוח האדם "חבר", ההודעות שקיבלו בימים האחרונים העובדים הן רק ההתחלה. "ברוב החברות לא רוצים לעשות רעש במהלך החגים, ובקרוב יהיו שינויים בעלי משקל כבד יותר. אני יודעת על תוכניות מגירה לפיטורי עובדים כבר לאחר החגים", היא מגלה. לדבריה, הדבר הוודאי ביותר הוא כי חברות שמבצעות דיוני שכר בכל חודש דצמבר, ידלגו עליהם השנה.

אז איך מגייסים את העובדים למאמץ המשותף למרות הגזירות החדשות? "אני קוראת לזה מהפך בין שוק של עובדים לשוק של מעסיקים. בימים טובים אנו רואים שוק של עובדים, בו המעסיק הוא זה שמתאמץ כל היום לפנק את העובד ולשמר אותו אצלו. בימים פחות טובים המצב הוא הפוך, כאשר העובד נתון יותר לחסדיו של המעסיק והוא זה שמתאמץ לשמר את מקום העבודה שלו", היא מסבירה.

ובכל זאת, יש דברים שהמעסיק יכול לעשות כדי לרכך את המכה שזה עתה הנחית על העובד. "צריך להזכיר לעובדים שהדשא של השכן אינו ירוק יותר בזמן המשבר, שכן כולם נפגעים. העובד צריך לדעת שהוא חלק מהמצב, לטוב ולרע. הוותיקים מבין העובדים שכבר חוו משבר, יודעים שיש עליות ומורדות ומבינים שאנו נמצאים כעת בתקופה של חוסר וודאות שבסיומה יכול להיות שנדלג על מיתון של ממש. זה בהחלט הזמן להפיח תקווה בעובדים שיש עוד אפשרות לשנות את המצב, וכך לגייס אותו למאמץ המשותף".

איך להתמודד עם הרעת תנאים

לא בכל מקרה של ביטול הטבה לעובד, מדובר בהרעת תנאים מובהקת. לדברי עו"ד דפנה שמואלביץ', ישנן הטבות שאינן מעוגנות בהסכם העבודה עם העובד, אלא מוגדרות כנהלים או כנוהג בחברה. "אם ההטבה מעוגנת בחוזה, המעסיק חייב את הסכמת העובד לכל שינוי. אם מדובר בנוהג בלבד, צריך לבדוק כיצד ההטבה הוגדרה על ידי המעסיק. למשל, יש מעסיקים שכותבים במפורש כי העובד זכאי להטבה על פי שיקול דעתו של המעסיק. במקרה כזה, המעסיק רשאי לבצע התאמות שונות", מסבירה שמואלביץ'.

לדבריה, עובד שקיבל הודעה על הרעת תנאים מובהקת, זכאי להתפטר ולקבל דמי פיצויים כאילו פוטר. ואולם, היא מגלה כי עובד שהורעו תנאיו יכול להגיש תביעה ולדרוש בחזרה את התנאים שנלקחו ממנו, תוך כדי עבודתו ומבלי להתפטר. "ברור שזו אופציה פחות פופולארית, משום שברגע שהוגשה התביעה יחסי העבודה משולים לזוג נשוי שאחד הצדדים בו הגיש בקשה לדמי מזונות".

Shai-n@globes.co.il