הדרך להפחתת ריבית נוספת נסללה: כנגד הציפיות בשוק ההון, מדד חודש ספטמבר נותר ללא שינוי

בחודש ספטמבר נרשמה עלייה במחירי הדיור וזינוק במחירי העגבניות והמלפפונים והעופות שקוזזו על ידי ירידה במחירי הנופש בארץ ובחו"ל ובירידה במחירי הפירות

מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר נותר ללא שינוי בניגוד לציפיות בשוק ההון שציפו למדד של בין שליש לחצי אחוז, כך הודיעה לפני זמן קצר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בתוך כך עומדת האינפלציה בשניים עשר החודשים האחרונים (אינפלציה שנתית) על 5.5% ומתחילת השנה על 4.4%. למרות ההפתעה, מדובר במדד גבוה שכן בחמשת השנים האחרונות היה מדד ספטמבר שלילי.

גם בחודש ספטמבר, סעיף הדיור הוא שגרם לעליה במדד, שגדל בכ-2% ותרם 0.3% למדד הכללי. הסיבה לכך היא המשך העברת חוזי השכירות מדולרים לשקלים תוך העלאת מחירי השכירות. לראשונה מאז שנות השמונים חוזי השכירות הקיימים בשקלים גבוהים מחוזים שחתומים בדולרים.

מעבר לסעיף הדיור, נרשם זינוק חד במחיר העגבניות בשיעור של 40% וגם התייקרות משמעותית במחיר המלפפונים שעלה בכ-23%. מחירי הירקות הטריים עלו בשיעור של 10%. גם מחירי העופות הטריים עלה ב-5% ותרם לגידול המדד הכללי.

בחודש ספטמבר כלל העליות נוטרלו על ידי ירידות במחירי סעיפים אחרים כך שהמדד הכללי התאפס. התרומה המשמעותית ביותר לאיפוס המדד היה של סעיף ההבראה והנופש בארץ ובחו''ל שירד בכ-6% ותרם תרומה שלילית של 0.2%. הירידה במחיר הנופש היא עונתית ומאפיינת את החודש שלפני ראש השנה שכן החגים חלו השנה בסוף ספטמבר. בנוסף נרשמה ירידה משמעותית של כ-12% וגם תרם תרומה שלילית של 0.2%. בנוסף נחלשו מחירי ההלבשה והמכוניות.

גם החודש האינפלציה חייכה לעשירים ופגעה בעניים. המדד לחמישון העליון ירד ב-0.2% והמדד לחמישון התחתון עלה ב-0.2%. הסיבה לכך היא שרוב העליות נרשמו בסעיפי הדיור והמזון המרכיבים המרכזיים של סל הצריכה של השכבות החלשות כאשר נרשמו ירידות מחירים בסעיפי ההבראה והנופש, הלבשה ומכוניות - מוצרי מותרות שמאפיינים יותר את הצריכה של העשירונים העליונים.

בתוך כך מציינים בלמ''ס כי נתוני המגמה של האינפלציה במשק נמצאים זה שלושה חודשים בירידה. נתון זה, ומדד הנמוך מהצפוי בחודש ספטמבר, סולל את הדרך לבנק ישראל להפחית שוב את הריבית בסוף החודש.

בשוק ההון מעריכים כי בנק ישראל יפחית את הריבית שוב אך בכיר בבנק ישראל מנסה להוריד ציפיות ואמר ל"גלובס" כי "עוד מוקדם לקבוע האם הריבית תרד ובכמה אך בטוח כי היא לא תעלה. עם זאת חשוב להתחיל להוריד ציפיות. מדד חודשי אחד של 0% לא אומר כי ניתן להוריד את הריבית באחוז אחד שלם. חשוב להיזהר ולא לפתח ציפיות יתר".

על נגיד בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית בכדי להימנע ממיתון

בתגובה לפרסום המדד של חודש ספטמבר 2008, אמר אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ונשיא פרוטרום, כי על רקע המשבר הכלכלי העולמי, עליות המחירים אינן מהוות איום על המשק וכי על ממשלת ישראל לצאת בתוכנית אקטיבית משולבת, פיסקלית ומוניטרית, במטרה להחזיר את הביטחון לשווקים ולמנוע גלישה למיתון.

יהודאי מציין, כי בעקבות ירידת מחירים בצורה מהותית של אנרגיה ותשומות, ההאטה במשק, והחשש לגלישה למיתון - על נגיד בנק ישראל להמשיך ולהוריד את הריבית.

האינפלציה בעולם נמצאת בכיוון ירידה

לדברי ירון זר, מנהל מחלקת המחקר של ישיר בית השקעות, האינפלציה בעולם נמצאת בכיוון ירידה, כשבארה"ב פורסם היום כי מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.4%. מגמה זו ניכרת אף אצלנו לאחר שבחודש קודם עלה המדד ב-0.8% החודש הוא נותר ללא שינוי וזאת על אף עליה של 1.9% בסעיף הדיור. מגמת ההתמתנות באינפלציה צפויה להימשך כשמדד אוקטובר צפוי לרדת בכ-0.3% והאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם ב-1.2%. ניתן לומר כי ניכר שבעיית האינפלציה העולמית נרגעה ומאפשרת לנגידי הבנקים בישראל ובעולם להמשיך ולהוריד את הריבית.