מיצובישי לאנסר "ספורטבק" מנסה לצלוח את מחסום התדמית

עיצוב האצ'בק אגרסיבי ונאה, חרטום מאסיבי בעל גריל ענק מבית המדרש של אאודי, כנפיים שריריות, זנב "מהיר", שמעליו ספויילר רב-רושם, וגלגלי 18 אינץ' - הם רק חלק מהלוק החדש שאמור לסייע למיצובישי לאנסר "ספורטבק" להתגבר על התדמית הבעייתית

אחת התופעות הייחודיות שהביא עמו הליסינג לשוק הרכב הישראלי, הוא הארכה על-טבעית של מחזור החיים של דגמי רכב מבוקשים. מסתבר שבמציאות בה רכב חדש הוא לא יותר מחלק טכני של המשכורת, לחברות הליסינג אין מוטיבציה להיפרד מדגמים ותיקים ו"סחירים", אפילו אם הם נעלמו מהשוק בכל שאר העולם מפאת גילם. אם אפשר לקבל עליהם הנחות טובות מהיבואן, למכור אותם במחיר טוב ביד השנייה ללקוחות לא-בררנים ולא-מתלוננים, נושאים כמו "ייחודיות" ו"טכנולוגיה עדכנית" נדחקים לקרן זווית.

הביטוי הקיצוני והייחודי ביותר של התופעה, הוא המצב שבו משווק לציי רכב דגם שפג-תוקפו במקביל לשיווק של מחליפו המודרני ללקוחות פרטיים. מאזדה המציאה את התופעה בארץ בתחילת העשור, ומאז היו עוד מספר מקרים פחות בולטים. כיום מאמצת את השיטה בגדול גם כלמוביל עם המיצובישי לאנסר החדשה, שמשווקת כמשפחתית פרימיום במקביל לקודמתה בת השמונה שמיועדת בעיקר לציים.

לשיווק מקביל כזה יש חסרונות שיווקיים לא מבוטלים, והבחנו בהם היטב בנסיעת המבחן המקומית עם המיצובישי לאנסר "ספורטבק" החדשה. מצד אחד יש למכונית עיצוב האצ'בק אגרסיבי ונאה, וממדים חיצוניים מרשימים שיוצרים אפקט חזותי ראוי והופכים אותה למושכת קהל. היא מתהדרת בחרטום מאסיבי בעל גריל ענק מבית המדרש של אאודי, כנפיים שריריות, זנב "מהיר", שמעליו ספויילר רב-רושם, וגלגלי 18 אינץ' שממלאים היטב את קשתות הגלגלים.

מצד שני, תשומת הלב ברחוב התקררה פלאים כאשר אנשים נתקלו בשם "לאנסר" שעל הזנב. השיוך האסוציאטיבי ללאנסר הלבנה/כסופה עם סמל החברה הוא לא מכשול זניח כאשר באים לשווק ללקוחות שוחרי התדמית משפחתית יפנית בטווח מחירים של 127 עד 145 אלף שקל.


לצלוח את מחסום התדמית

עיצוב האצ'בק אגרסיבי ונאה, חרטום מאסיבי בעל גריל ענק מבית המדרש של אאודי, כנפיים שריריות, זנב "מהיר", שמעליו ספויילר רב-רושם, וגלגלי 18 אינץ', הם רק חלק מהלוק החדש שאמור לסייע למיצובישי לאנסר "ספורטבק" להתגבר על התדמית הבעייתית.

מוחצן מבחוץ שמרני מבפנים

מי שיצלח את מחסום השם והסטיגמה וייכנס לתא הנוסעים יגלה עד כמה רחוקה המכונית החדשה מקודמתה. לספורטבק יש חלל פנים ענק, שיכול להתחרות בכמה מכוניות מקבוצת המשפחתיות הגדולות. מרחב הכתפיים מלפנים שופע, ומאחור יכולים גם נוסעים מעל 1.8 מ' לשבת זקופים ולפשוט רגליים לרווחה. למרחב אחראים בסיס גלגלים נדיב באורך 2.64 מ', גג גבוה מהממוצע בקבוצה, והארכה של תא המטען לאחור שמקצה לנוסעים הרבה מרחב, בתוספת בונוס של 344 ליטר בתא המטען.

בניגוד לנוצות הספורטיביות המוחצנות, שבהן מתהדר העיצוב החיצוני, עיצוב הפנים תכליתי ושמרני. לוח המחוונים האנלוגי הברור, שבמרכזו צג דיגיטלי גדול, נראה כאילו הועתק מפולקסווגן גולף, וכך גם מערך המתגים והמוטות המאסיבי והאיכותי למגע, שחלקו משתלב בקונסול, והשימוש בצבעים כהים. הקווים הרכים-סולידיים של עמדת הפיקוד מרגיעים את העין, ויוצרים קונטרסט עם ה"דוושות" הכסופות לשליטה ידנית בהילוכים שנמצאות מאחורי ההגה.

מיצובישי לאנסר ספורטבק

איכות הייצור והגימור מרשימה. החלקים הנעים מחליקים בתנועה חרישית, האצבעות פוגשות במרקמים חלקים ונעימים, ובידוד רעשי המנוע הוא מהטובים בפלח המשפחתי.

התנהגות רהוטה ובוגרת

את הפלטפורמה המודרנית שלה קיבלה הלאנסר כמתנת פרידה מדיימלר-קרייזלר, שפיתחה אותה בתור "פלטפורמה בינלאומית" בתקופה בה שלטה בחברה היפנית. גרסת 5 הדלתות עברה כיול והתאמה ספציפית לטעם האירופאי, וקל להבחין בכך. למכונית יש התנהגות כביש רהוטה ובוגרת, עם מעט מאוד תנודות גוף מיותרות בפניות; יציבות כיוונית מרשימה במהירויות שיוט גבוהות; והיגוי שמרגיש הרבה יותר כבד ומדויק מהמקובל במכוניות יפניות.

חובה לציין, שגרסת ה"לימיטד" המפוארת של מכונית המבחן שלנו מצוידת באופן תקני בחישוקי 18 אינץ' ובצמיגי ספורט במידות קיצוניות למדי. לאלה יש השפעה לא מבוטלת על הגדלת אחיזת הכביש ותחושת היציבות וההיזון החוזר בפניות. קרוב לוודאי, ששילוב הגלגלים/צמיגים המתון יותר של גרסאות האבזור ההתחלתיות ( גלגלי 16 אינץ') יניב יותר נטיית גוף והיגוי פחות מתמסר. מנגד, ניתן להניח שגם ספיגת הזעזועים תהיה פחות נוקשה. עם זאת, אפילו עם צמיגי הספורט הגדולים הלאנסר ספורטבק לימיטד עדיין מעניקה ספיגת זעזועים סבירה בעיר.


צריכת דלק מרשימה

מתחת לכסות האגרסיבית מסתתרת יחידת הנעה "משפחתית" ונטולת יומרות. מנוע ה-1.8 ליטר מייצר 143 כ"ס ומרגיש חלק, נעים ונמרץ, אם כי בוודאי לא-ספורטיבי. גם הביצועים אינם חורגים מהממוצע המשפחתי. המנוע משודך לתיבה רציפה מטיפוס CVT, שהיא ללא ספק אחת הגרסאות היותר בוגרות ותרבותיות של הטכנולוגיה הזו. ברוב מצבי הנסיעה התיבה מחליקה את העברת הכוח ושומרת על סל"ד נמוך ככל האפשר לטובת חיסכון. במצב הידני-ספורטיבי היא מייצרת העברות הילוכים מהירות מאוד ונטולות זעזועים ומקבעת את ששת ה"הילוכים" כמו בתיבה ידנית. רק במצבים של האצה אגרסיבית היא עדיין נוטה להקפיץ את הסל"ד מעלה בקולניות לפני שמורגשת תאוצה, אבל זו פשרה קטנה יחסית בהשוואה ליתרונות ולצריכת דלק ריאלית מרשימה של כ-10.5 ק"מ לליטר.

מחירי גרסאות הספורטבק של הלאנסר זהה לגרסאות הסדאן עם אבזור מקביל. גרסת ה"ספורט" ההתחלתית עולה 129 אלף שקל ואילו גרסת ה"לימיטד", עם ריפוד עור, גג חשמלי, גלגלי 18, מערכת קול פרימיום רבת עוצמה ועוד, עולה 146 אלף שקל. בכל הנוגע ליחס בין האבזור והנפח הפנימי לכסף, מציעה הספורטבק חבילה מרשימה וטובה מזו של כמה ממתחרותיה האירופאיות והיא יכולה לענות על הצרכים של שוחרי תדמית צעירה, מבלי לוותר על שימושיות משפחתית מכובדת. השאלה היחידה היא האם כמה עשרות אלפי בתי האב בישראל, שמכירים מקרוב את הלאנסר-ליסינג, יצליחו לצלוח את מחסום התדמית.

זכות: מרחב פנים, איכות ייצור, התנהגות כביש שילוב מנוע וגיר

חובה: מחיר, ספיגה נוקשה בדגם הלימיטד, עיצוב מוחצן

מתחרות: הונדה סיביק האצ'בק, סובארו B3 ספורט, פולקסווגן גולף ועוד

המתחרות

הונדה סיביק האצ'בק

כמו הספורטבק, הסיוויק 5 דלתות היא האצ'בק יפנית עם עיצוב בעל נוצות ספורטיביות, שמכוון אל לבם של צעירי אירופה. לשתיהן יש מנוע 1.8 ליטר בהספק דומה (140 כ"ס בסיביק) וביצועים דומים, אבל למרות שבסיס הגלגלים של שתיהן זהה, הסיביק מקריבה לא מעט מנפח תא הנוסעים והמטען שלה לטובת עיצוב בועה. גרסת הבסיס עולה כמעט 20 אלף שקל יותר מהמיצובישי, אך ניתן לקבל עליה כיום הנחה של כמעט 20 אלף שקל במבצעי "סוף עונה" למועדוני לקוחות גדולים כמו "הוט"

סובארו B3 "ספורט"

ב-141 אלף שקל ניתן למצוא את גרסת ה-2 ליטר "ספורט" של הסובארו B3. היא מאובזרת בפחות נדיבות מהמיצובישי ואינה מרווחת כמוה וגם תא המטען שלה דחוק למדי. אבל יש לה מנוע 2 ליטר נמרץ בהספק 150 כ"ס, איכות ייצור וחומרים מרשימה וגם הנעה כפולה-קבועה מבית סובארו, שמעניקה לה התנהגות כביש חסינת-טעויות. שמירת הערך שלה יציבה כסלע

פולקסווגן גולף 6

בסיוע אירו נמוך, ירידת מיסוי והרבה מוטיבציה שיווקית צפויה פולקסווגן להשיק בקרוב את הגולף החדשה בישראל, עם מדיניות תמחור אגרסיבית. במסגרתה אפשר לצפות גם לדגם עם מנוע בנזין ממשפחת ה-TSI (טורבו כפול) ותיבה אוטומטית, עם הספק של 122 או 160 כ"ס באזור ה-150 אלף שקל מינוס. סדרת הגולף החדשה שומרת על ממדים חיצוניים ופנימיים דומים למדי למכונית הנוכחית, אולם היא נראית יותר ספורטיבית ושודרגה בכל הנוגע לעיצוב הפנים, איכות החומרים והייצור