פקיסטאן עשויה לבקש סיוע מקרן המטבע הבינלאומית כדי למנוע פשיטת רגל לאומית

6 מיליארד דולר - זהו הסכום שאמור להבטיח את העודף התקציבי כדי למנוע קריסת המדינה ; חברת הדירוג S&P דירג את פקיסטאן שבע דרגות מתחת לממוצע ; למדינה חוב של 3 מיליארד דולר על אשראי לשנה הקרובה

בשל חשש מפשיטת רגל לאומית, גדלים הסיכויים כי פקיסטאן תיאלץ לקבל סיוע כלכלי מקרן המטבע הבינלאומית, ה-IMF. שר האוצר הפקיסטאני, מחמוד קרשי, אמר כי "קרן המטבע הבינלאומית היא אופציה". הודעה רשמית בנושא אמורה להתפרסם ביום שלישי לאחר פגישתם המתוכננת של נציגים פקיסטאניים עם עמיתיהם מדובאי.

גם שורקט טארין, יועצו הכלכלי של נשיא פקיסטאן, הרהר היום באופציה. בתחילה טען כי קבלת סיוע מקרן המטבע הבינלאומית הינה בבחינת תוכנית ג', וכי הוא בטוח שמדינתו תתגבר בשל צפי לקבלת סיוע בסך 4.5 מיליארד דולר מהלוואות לפיתוח ומסיוע ממדינות עשירות. מאוחר יותר אמר טארין כי מדינתו תזדקק כנראה ל-6 מיליארד דולר על מנת להבטיח את העודף התקציבי שלה, לאחר צניחה של 74% בשנה שעברה ל-4.3 מיליארד דולר.

לפקיסטאן כבר קיים חוב של 3 מיליארד דולר על קבלת אשראי לשנה הבאה. בנוסף, ב-6 באוקטובר הורידה חברת הדירוג S&P את דירוגה של פקיסטאן בשבע דרגות מתחת לממוצע עקב ספקות רבים לגבי אמינות השוק במדינה. דרוג זה, על פי S&P, עוד עשוי לרדת.

"אם לא ארגיש שאנו מגיעים לביטחון עם סוכנויות בינלאומיות ושאר חברינו בתוך שלושה שבועות, אזי שאצטרך לשלוח בקשה לקרן המטבע הבינלאומית. פשיטת רגל היא בכל אופן לא אופציה", אמר טארין. "פקיסטן כבר הציגה את נתוני היציבות הכלכלית שלה בפני קרן המטבע הבינלאומית, כולל הסרת סובסידיה, הקשחת הרגולציה, וצעדים עתידיים להפחתת הגירעון הפיננסי".

המשבר הכלכלי העולמי פגע בפקיסטאן כאשר ברקע חילופי השלטון שהתבצעו בחודש שעבר, כמו גם המאבק היום יומי בקיצוניים איסלאמיים בצפון מערב המדינה. בפקיסטאן חיים 160 מיליון תושבים, ובעיות כמו חוסר מזון ומחירי דלק ואנרגיה גבוהים כבר פוקדים את המדינה מזה זמן רב.

מנהיגי המדינה מקווים כי מלחמתה בטרור יתורגם לעזרה מן הקהילה הבינלאומית. "אמנם מדינות רבות עסוקות בשמירה על עצמן, אך הן לא יתנו לפקיסטאן ליפול באמצע הדרך", אמר מוזאמיל אסלאם, ראש המחלקה הפיננסית בחברת האבטחה הפקיסטאנית, KASB. "פקיסטאן היא הקו הראשון בכל הקשור למלחמה בטאליבן ובאל-קעידה", הוא הוסיף.

פשיטת רגל לאומית מוכרזת כאשר גוף אינו יכול מבחינה משפטית לפרוע את חובותיו. פירושו הוא שמדינה אינה מסוגלת לפרוע את חובותיה או לגייס מטבע זר כדי לשלם עבור מוצרי יבוא.