נדחתה תביעת לקוח נגד פרטנר בגין מספרי טלפון שנמחקו מהזיכרון עקב שידרוג המכשיר

ביהמ"ש: הלקוח לא הוכיח כמה מספרי טלפון היו במכשיר הקודם, כמה מהם אבדו ושבאמת קיים קושי לשחזר אותם - ומשכך אין מקום להעניק לו פיצוי כספי

שוק התקשורת מספק לצרכני הסלולר פיתויים תמידיים. הדור ה-3 של הטלפונים הניידים הפך ל-3.5, והדור ה-4 כבר מתדפק בדלת, מצלמה בנייד היא אביזר חובה והגלישה באינטרנט שגרתית. אין פלא אפוא שצרכני תקשורת סלולרית עסוקים בשדרוג מתמיד של המכשיר הנייד "הלא מעודכן" במכשיר משוכלל יותר, מתקדם ונוצץ יותר. גם אורי לן, מנוי של חברת פרטנר , החליט לשדרג את הטלפון הנייד שלו למכשיר חדש ומתקדם יותר. הוא הגיע למרכז השירות של החברה, מכשירו שודרג, והוא יצא לביתו שמח וטוב לב.

כשהגיע הביתה ובדק את המכשיר החדש הבין שלא היה צריך להסתכל במכשיר המשודרג אלא במה שיש בתוכו. להפתעתו גילה, כי בזיכרון של המכשיר החדש קיימים כ-30 מספרי טלפון בלבד, מתוך 130 מספרים שהיו קיימים במכשיר הישן.

בתביעה שהגיש לבית המשפט לתביעות קטנות ברחובות טען לן, כי בין מספרי הטלפון שאבדו היו רבים של אנשים העובדים בחו"ל, עמיתים למקצוע וקשרים חברתיים שונים שיצר לאורך שנים, ואת רובם אינו יכול לשחזר. לטענתו, פרטנר פגעה בו ובעתידו המקצועי קשות, ולכן תבע לחייב אותה בפיצוי המקסימלי שניתן לקבל בתביעות קטנות, 17,800 שקל.

פרטנר לא התרגשה מהתביעה, וטענה שהיא קנטרנית וטורדנית, והוסיפה, כי אם אכן נגרמו ללן נזקים בשל אובדן מספרי הטלפון, עובדה שהוכחשה על ידה, הרי שהם נגרמו בשל אשמתו הבלעדית, שלא וידא שכל הזיכרונות הועברו כראוי ולא דאג לגבות את המידע שהיה מאוחסן במכשיר הקודם ולהעבירו למכשיר החדש, בהתאם לתנאי ההתקשרות עמה. עוד ציינה פרטנר, כי הציעה ללן דקות שיחה וכן פירוט שיחות שעשה בשנה האחרונה ללא תשלום, כדי לסייע לו לשחזר את זיכרונות הטלפון שנמחקו, אולם הוא סירב.

השופט גדעון ברק העדיף הפעם את עמדתה של ענקית התקשורת פרטנר, על פני זו של "האזרח הקטן" לן. "המקרה הוא מקרה מצער וייתכן שבעת השדרוג אכן אבדו לתובע מספרי טלפון", כתב ברק. עם זאת, קבע, כי לן לא הוכיח כמה מספרי טלפון היו במכשיר הקודם, כמה מהם אבדו ושבאמת קיים קושי לשחזר אותם. ומשכך, "אין מקום להעניק לתובע פיצוי כספי".

בכל זאת, כדי להמתיק משהו את הגלולה המרה, העניק השופט ללן את מה שפרטנר היתה מוכנה להעניק לו מלכתחילה, 500 דקות שיחה ללא תשלום "על מנת לאפשר לתובע לאתר מספרים באמצעות שיחות טלפון".