ממש לא הלאמה, סיוע ידידותי

במערכת הבנקאית של ישראל אין בעיה, ורוני בר-און אינו הנרי פולסון וגם לא גורדון בראון

1 הלאמה היא מילה חזקה, מילה שמוכרת עיתונים ועושה רעש, אבל תוכנית המגירה של משרד האוצר להזרמת 6 מיליארד שקל לבנקים (כ-10% מההון העצמי) אינה הלאמה, ורוני בר-און אינו שר האוצר האמריקני הנרי פולסון וגם לא גורדון בראון, ראש הממשלה הבריטי.

בניגוד לבנקים אמריקניים ואירופיים שלא רוצים להלוות וחונקים את שוק האשראי כי יש להם בעיית הלימות הון קשה או כי הם חוששים מבעיית נזילות ויש להם מוצרים בעייתיים (למשל CDO או MBS) במאזן שיגרמו להפסדים בעתיד, במערכת הבנקאית של ישראל אין בעיה. הבנקים יציבים ולא זקוקים לעזרה, הלימות ההון גבוהה, יחס הפיקדונות לאשראי חיובי והיקף המוצרים הרעילים במאזן נמוך.

עם זאת מעריכים באוצר, כנראה בצדק, כי ב-2009 ייווצר מחנק אשראי משום שאין מספיק הון לכל הצרכים. לבנקים אין מספיק הון, על רקע רווחיות יורדת, גם לעמוד ביחס הלימות ההון של 12% שדורש בנק ישראל (לפי כללי באזל 2 מדובר למעשה ב-13%) וגם לתת אשראי ולספק את כל צורכי המגזר העסקי. לכן האינטרס בהגדלת הון של הבנקים הוא קודם כל של המדינה, כדי לצמצם את נזקי ההאטה.

לכן תנאי הסיוע יהיו ידידותיים מאוד לבנקים והאוצר לא יוכל לכפות עליהם לקבל סיוע כמו שכופים על בנקים אמריקניים ואירופיים. על בר-און יהיה לקבל את הסכמת הבנקים למהלך ולהתמקח איתם ארוכות על התשואה שהממשלה תקבל. לא מן הנמנע שיהיו בנקים שיעדיפו שלא להצטרף.

2 האם מדובר בהלאמה? האם מתן פיקדון שיקנה לממשלה זכות בעוד שבע שנים לקבל במקומו מניות בשיעור 10% מהון הבנק הוא הלאמה? ודאי שלא. בארצות הברית, שם השליטה בבנקים מבוזרת, מי שמחזיק בבנק אחוזים בודדים יכול להיות בעל הבית. בישראל יש בארבעה בנקים גרעין שליטה מוצק שנע בין 26% (הפועלים ודיסקונט) לכ-50% (מזרחי טפחות והבינלאומי). הבנק החמישי, בנק לאומי, כבר בשליטת המדינה. האם העובדה שהמדינה תחזיק 10% ממזרחי טפחות תהפוך אותו לבנק מולאם כאשר משפחות וורטהיים ועופר מחזיקות ב-46%? האם שרי אריסון כבר לא תהיה בעלת הבית בהפועלים כי המדינה תזרים 1.8 מיליארד שקל? ברור שלא.

3 הערת שוליים - מאחר שהבנקים ובעלי מניותיהם יצטרכו להסכים להזרמת ההון הממשלתית, הממשלה לא תוכל לכפות על הבנקים מגבלות כמו תקרת שכר בכירים או אי-חלוקת דיבידנדים. באוצר מודאגים מאוד מהמשמעות הציבורית. "אני כבר רואה את הצעקות של הפופוליסטיים, כמו שלי יחימוביץ' וחבריה, מדוע אנחנו מזרימים לבנקים כספי מדינה אבל לא תובעים מהם להגביל את שכר המנהלים", אומר גורם בירושלים. מצד שני, קשה להניח שמנכ"ל בנק שאינו זקוק להון יסכים לקבל הון המלווה במגבלות על שכרו.

4 מתי תופעל הזרמת ההון? התיאורים נשמעים מאוד דרמטיים. יושב שר האוצר בירושלים, לוחץ על כפתור ומיד כל הכלים יוצאים לקרב. אבל המציאות אפורה יותר ואין תוכנית כמו צבאית של הקפצת חמ"ל שמפעילים תוך 12 שעות ממתן פקודה. ההזרמה נועדה לפתור מחנק אשראי עתידי, תהיה נתונה לשיקול דעת של שר האוצר ונגיד בנק ישראל ותותנה במצב המשק ובזמינות האשראי בו. רק אחרי שיצטברו אינדיקציות מובהקות לגבי מחנק אשראי, תקרום תוכנית ההתערבות עור וגידים.