אחת הדילמות הגדולות שצפות בימים אלה בחדרי הישיבות של מנכ"לים רבים: לפטר או לקצץ?

מומחים בשוק העבודה מציינים כי עבור אותם עובדים מצוינים תמיד יש ביקוש בשוק, גם בזמן מיתון, ולכן מהלך של קיצוץ רוחבי בשכר עלול להבריח אותם אל המתחרים

גלית היא עובדת בחברה בסדר גודל בינוני, שמעולם לא הצטיינה בעבודתה. "חפיף" היא מילה נרדפת לתפקודה המקצועי, נתון שכבר הגיע מזמן לידיעתו של המנכ"ל. אלא שאותו מנכ"ל מודע לעוד כמה נתונים הקשורים לגלית, שהופכים את התמונה למורכבת יותר: היא הראשונה לחייך לכולם בבוקר, הראשונה להתגייס לאירועים חברתיים, תמיד יש לה סיפור מצחיק בקנה ועוגה טובה שנשארה משבת. בקיצור, כולם אוהבים את גלית.

גם רמי עובד בחברה של גלית. הוא מועסק כאיש תמיכה טכנית ועבודתו נחשבת ל"בינונית" בלבד. מה שבעיקר מאפיין את רמי הוא הצרות שפוקדות אותו ואת משפחתו - צרות שהוא דואג אגב לספר עליהן לכולם, בדרך כלל ליד מכונת הקפה. אשתו פוטרה לפני שנה והיא עדיין מתקשה למצוא עבודה, בנם הבכור סובל מתסמונת דאון והמסגרות המיוחדות שניסו למצוא לו כל-כך יקרות, עד שהמינוס של רמי בבנק טפח למימדים מפחידים. רק לפני כמה שבועות גלית סיפרה לכל מי שלא שאל שבתו הקטנה של רמי אובחנה עם בעיות קשב קשות, מה שהוסיף למצוקה הכללית והכלכלית שלו.

עובדים כמו רמי וגלית יש בכל חברה, לעתים במספרים לא מעטים. השמות שלהם עולים בכל פעם שסמנכ"ל הכספים טוען בתוקף שאפשר לקצץ בכוח האדם, אבל תמיד הם יורדים בחזרה אל מעמקי המגירה כשהמנכ"ל ומנהל משאבי האנוש מעלים את ה"נסיבות המיוחדות". בתקופה של רווחה כלכלית אפשר לחיות מצוין עם הסירוב החוזר כלפי איש הכספים, אולם בימים טרופים של ירידה בהכנסות ושל חשש ממיתון, השיקול הקר מתחיל לגבור על המצפון.

זהו, כבר אין יותר "אחרי החגים". אלפי מנכ"לים מתכנסים החל מהיום ודנים ברצינות באפשרות לפטר עובדים. אמנם העליות האחרונות בבורסה מעודדות, אולם הן רחוקות מלבשר על סוף המשבר. גלית, רמי ועוד אלפי עובדים "בינוניים", עלולים להיות הראשונים ללכת הביתה. האינטליגנטיים שבהם מודעים היטב למצבם בחברה, ולכן כבר מהיום עוברים להילוך גבוה בעבודה. גלית, למשל, מפסיקה לספר בדיחות, ורמי מפסיק לקטר על חוסר המזל שלו.

לפטר או לקצץ

אחת הדילמות הגדולות שצפות בימים אלה בחדרי הישיבות של מנכ"לים רבים, היא האם לפטר עשרות עובדים ובראשם הבינוניים והחלשים, או להימנע באופן גורף מפיטורים ובמקום זה לקצץ כ-10% משכרם של כלל העובדים. מצד אחד, החלופה השנייה מפגינה סולידריות ושוויון בין כל העובדים, משדרת שכולם נמצאים יחד באותה סירה. אולם מצד שני, היא פוגעת בעובדים המצוינים שעמלו קשה מאוד בשביל שכרם. לא מן הנמנע כי עובדים כאלה מכירים דמויות כמו גלית ורמי למשל, והם עשויים לשאול מדוע עליהם לשלם על הבינוניות של אנשים אחרים.

מומחים בשוק העבודה מציינים כי עבור אותם עובדים מצוינים תמיד יש ביקוש בשוק, גם בזמן מיתון, ולכן מהלך של קיצוץ רוחבי בשכר עלול להבריח אותם אל המתחרים. "אם מחליטים לקצץ לכולם בשכר, חשוב להסביר לעובדים שהאלטרנטיבה השנייה הייתה פיטורים", מסבירה נאוה הורן-רקנטי, מנהלת היחידה לייעוץ קריירה בחברת אדם מילא. לדבריה, "יש להבהיר לעובדים שכולם נמצאים כעת באותה ספינה בה נדרשים להדק קצת חגורות, ושמקור הבעיה הוא במשק כולו ולא רק בחברה שלנו".

אם בוחרים בחלופה של פיטורים, יש להקדיש, לדעת הורן-רקנטי, הרבה מאוד משקל להליך המקדים לפיטורים. "אחרי שמגבשים את רשימת המפוטרים, שזהו תהליך חשוב בפני עצמו, מוכרחים להכין את כל המנהלים הרלוונטיים לשיחות הפיטורים. למשל, מה קורה אם העובד מספר בשיחה שבדיוק פיטרו גם את אשתו, או שהוא פורץ בבכי במהלך השיחה.

"לאחר מכן צריך להכין גם את העובדים, ולשדר להם שהפיטורים יעשו בפעימה אחת או במספר מצומצם של פעימות מתוכננות, כדי למנוע מצב של פיטורים בטפטופים כל בוקר מחדש, בו עובדים מסתובבים ממורמרים ובתחושת אי ודאות במסדרונות", מסבירה הורן-רקנטי.