משבר בצוות ניהול תוכנית החילוץ למשק: פישר ובר-און נגד זוהר גושן - "מחבל במאמץ המשותף להרגיע"

בכיר בבנק ישראל: גושן רוצה לרכוש מעמד מחודש לאחר הביקורת הציבורית על שהותו בארה"ב בעיצומו של המשבר ; תוכניות המגירה של האוצר: 6 מיליארד שקל לבנקים ועידוד מוסדיים לרכוש אג"ח קונצרניות

בתוך הצוות הבכיר, המנהל את המשבר בישראל ומגבש את תוכניות חילוץ המשק למקרה שתרחישים שונים וקשים אכן יתממשו, התגלע משבר. גורם בכיר באוצר האשים היום (ד') את זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, ב"חבלה" במאמץ המשותף. בכירים בבנק ישראל, שבמהלך החג כעסו מאוד על בכירי האוצר והאשימו אותם בהדלפות מכוונות של פרקים מתוכניות החילוץ, הגיעו הבוקר למסקנה שהגורם הבעייתי בצוות המשותף הוא יו"ר הרשות גושן. "בעוד אנחנו מקפידים ביותר על ערפל קרב, מסיבות לגמרי מובנות, בא יו"ר הרשות, שרוצה לרכוש לעצמו מעמד מחודש לאחר שספג ביקורת ציבורית בגלל שהותו כמרצה באוניברסיטת קולומביה בעיצומו של המשבר, ומוציא החוצה את האפשרויות והפתרונות הנמצאים בשלבי דיונים, בדיקות וגם ויכוחים והתנגדויות", אומר גורם בבנק המרכזי.

הטענה היא שבשיחות רקע שקיים גושן עם עיתונאים בימים האחרונים, הוא פרש בפניהם את שלל תוכניות החילוץ האפשריות המתוכננות, ובכלל זה פרקים שהציע ואינם מקובלים על הצדדים האחרים. במשרד האוצר ובבנק ישראל קיימו הבוקר "משחקי ריגול", שבמרכזם השוואות בין המידע הרב שפורסם בעיתונות מאז תחילת השבוע לניירות העבודה שהגישו שלושת הצדדים המרכיבים את צוותי העבודה הבודקים תרחישים ומכינים תוכניות: בנק ישראל, משרד האוצר ורשות ניירות ערך.

"וכמו בכל סיפור בלשי טוב, מצאנו התאמה ברורה של הדי.אן.איי", אומר היום בכיר במערכת הממשלתית. נמצא כי חלקים שפורסמו בעיתונות היו ייחודיים אך ורק לניירות העבודה שהגיש לצוותים גושן עצמו. על חלקם טרם התקיימו דיונים ועל חלקם יש ויכוח.

ל"גלובס" נודע כי כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התכוון לדבר היום עם שר האוצר, רוני בר-און, ולמחות על הפרסומים, ואילו השר בר-און - לאחר שבאוצר הגיעו למסקנה כי מקור הפרסומים בגושן - התכוון לשוחח עם גושן ולהביע את מורת רוחו.

ככל הידוע הקדים גושן; בפגישה שבועית שהתקיימה היום בלשכת שר האוצר, הוא התנצל על האירועים שנעשו לדבריו בתום לב, כשיחת רקע, שלא לפרסום, לצורך הסבר להבנת התהליכים הקורים והתרחישים האפשריים.

לקראת שעות הצהריים הבהירו גורמים בממשלה כי הובהר להם ש"גושן החליק", שעשה טעות שהוא מודה בה וסובל ממנה. "עכשיו כולם עובדים על כך שהחיים יחזרו למסלולם הרגיל", אומר מי שמעורב בדיוני הצוותים והתוכניות.

המשבר הנוכחי מנוהל אישית בידי הנגיד פישר והשר בר-און, המתואמים ומקיימים קשר רציף. במקביל פועלים כמה צוותים משותפים: לשווקים פיננסיים, למוסדות פיננסיים בנקאיים ולא בנקאיים וכן צוות-על של רגולטורים המקיימים קשר קבוע ויומיומי ומתכנסים כל מספר ימים, גם בערבי החגים האחרונים.

המשתתפים בבניית התרחישים והכנת אפשרויות התגובה הם השר והנגיד, יו"ר הרשות גושן, המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, מנכ"ל האוצר ירום אריאב, המשנה לנגיד צבי אקשטיין, החשב הכללי שוקי אורן, הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר ידין ענתבי, הממונה על התקציבים רם בלינקוב, וכן עובדים בכירים נוספים שהשר והנגיד צירפו אליהם. *

דעה/ סטלה קורין ליבר: קצוץ כנפיים ופגוע אישית

פרופ' למשפטים זוהר גושן, מומחה בינלאומי לדיני חברות והגבלים עסקיים, היה יכול להיות איש מרכזי בניהול המשבר הנוכחי. צלע במשולש עם הנגיד סטנלי פישר ושר האוצר רוני בר-און. בפועל, מעמדו בצוותי העבודה אמנם מכובד ומוערך, אולם פרופיל ההשפעה שלו פחות ממה שהיה ראוי לו בשל אישיותו, חוכמתו, הידע הרב, המומחיות ושיקול הדעת שלו, שזוכה להערכה גבוהה ביותר.

גושן היה הבחירה האולטימטיבית של בר-און ליו"ר רשות ניירות ערך. גושן סירב להצעת בר-און במשך תקופה ארוכה. היו"ר הקודם משה טרי ומקורבים אחרים לגושן ובר-און נקראו לשכנע אותו להסכים לקבל את התפקיד. הוא נעתר רק אחרי כמה חודשי לחץ.

אחת הבעיות המרכזיות שלו היתה התחייבות שנתן לאוניברסיטת קולומביה לקיים שם לימודים בחוג למשפטים. ההסכם היה שגושן יקבל חופשה ללא תשלום וירכז את ימי הלימודים בקולומביה בתקופת חגי ראש השנה, יום כיפור וסוכות, כך שתקופת היעדרותו, שישה שבועות, תקביל כמה שאפשר לימי חופש ממלכתיים. אלא שאז פרץ המשבר הפיננסי העולמי, ששיאו היה בדיוק בתקופת חגי ישראל.

גושן נסע וחזר מספר פעמים וקיים קשר טלפוני רצוף מסביב לשעון, אולם היעדרותו יצרה מצב של אי-נוחות וביקורת ציבורית, לצד איזשהו ריחוק ממקבלי ההחלטות. בשלב מסוים, לפני יום הכיפורים, החליט לבטל את השתתפותו בלימודים בארה"ב וחזר ארצה. אפשר שהעובדה שלא היה כאן בימים הקריטיים היתה אחד הגורמים לכך שגושן לא הפך לאחד מאנשי המפתח במשבר הנוכחי. כפי שראוי לו.

האירועים של הימים האחרונים, עם משבר האמון שהתפתח דווקא בנושא התקשורת, שגושן הקפיד להתרחק ממנה וחשש ממנה, מחזירים את גושן רחוק אל מאחורי הקלעים כשהוא מקוצץ כנפיים ופגוע אישית.