"אחרי החגים" כבר כאן - אך למרות זאת מכירות משחקי המחשב בירידה

בספטמבר נרשמה ירידה במכירות המשחקים בארה"ב יחסית ל-2007 ; בחגים בחו"ל יתברר אם זה זמני

האם המשבר הכלכלי-העולמי מתחיל להראות את אותותיו גם במכירות משחקי המחשב? על-פי נתוני חברת מחקר השווקים NPD Group, המרכזת נתוני מכירות בשוק האמריקני, חודש ספטמבר היה הראשון ב-2008 שבו נרשמה ירידה בהכנסות יחסית ל-2007. הירידה אמנם לא הייתה גדולה, רק כ-7%, אך אחרי שהמחצית הראשונה של השנה הראתה עליות של 30% ואף 40% יחסית לחודשים המקבילים ב-2007, זה סימן מעורר דאגה.

אם נרד לעומק הנתונים, נגלה תמונה שונה במקצת. ראשית, מתברר שמספר מכשירי המשחקים שנמכרו בספטמבר דווקא גדל יחסית לשנה שעברה, אך בשל ירידות המחירים האחרונות - בעיקר ההוזלה המשמעותית במחירה של קונסולת ה-Xbox 360 מתוצרת מיקרוסופט - ההכנסות ירדו במעט. שנית, יש לזכור שבספטמבר 2007 יצא לשוק אחד המשחקים הכי רווחיים של השנה, Halo 3, שהיה אחראי ליותר משליש ממכירות המשחקים באותו חודש. כך שבשורה התחתונה, ירידה של 7% בהכנסות יכול אולי להעיד על יציבות.

לעומת זאת, הנתונים המגיעים בשבועות האחרונים מיפן - השוק השני בגודלו למשחקי מחשב - מראים צניחה של עשרות אחוזים במכירת מכשירי משחקים.

מאז אמצע אוגוסט, צנחו המכירות ביותר מ-50% לכל סוגי המכשירים. רק קונסולת ה-Xbox 360, שזכתה לירידות מחירים, מבצעים ומספר משחקים בפרופיל גבוה שפותחו במיוחד לשוק היפני, הצליחה לחמוק מהגורל הזה ואפילו להגדיל את היקף המכירות במעט. הדגמים החדשים של ה-DS וה-PSP הניידים, שיושקו בשבועות הקרובים, עשויים לשפר את התוצאות.

העיניים נשואות כעת לרבעון האחרון של השנה, שבאופן מסורתי מהווה את התקופה הטובה ביותר למכירות משחקי מחשב בשוק האמריקני. בשנים עברו, קרוב ל-40% מכלל המכירות השנתיות התרחשו ברבעון זה, וליתר דיוק בתקופת הקניות שלפני החגים (סוף אוקטובר-תחילת דצמבר).

חברות המשחקים נוהגות לשמור את הכותרים הכי חזקים שלהן לתקופה זו, וגם השנה אנחנו צפויים למבול של משחקים מסקרנים ומבטיחים - ביניהם LittleBigPlanet ו"רזיסטנס 2" של סוני; Gears 2 ו-Fable 2 של מיקרוסופט; Far Cry 2 של Ubisoft, חבילת ההרחבה החדשה של World of Warcraft, ו-Wii Music של נינטנדו - וזו רשימה חלקית.

מבחינת חברות המשחקים, החודשים הראשונים של השנה היו מצוינים. גם אחרי ההאטה המסוימת באוגוסט ובספטמבר, מכירות המשחקים בארה"ב בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה צמחו ב-36% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד. אנליסטים בתעשייה מאמינים שגם הרבעון האחרון של השנה יהנה מעליות יפות, ושבאופן כללי תעשיית המשחקים חסינה למדי בפני מיתון, הודות למחיר הנמוך יחסית לשעת בידור של משחקי מחשב לעומת אמצעי בידור אחרים. את מידת הצדק בדברים הללו נדע להעריך רק בעוד שנה.