הבנק המרכזי של שבדיה קיצץ את הריבית עמוק מהצפוי ב-0.5% לריבית שנתית של 3.75%

זו הורדת הריבית השנייה שלו החודש; הודיע כי יבצע קיצוצים נוספים, במאבקו בהשלכות המשבר הפיננסי העולמי

הבנק המרכזי של שבדיה (ריקסבנק) ביצע היום (ה') קיצוץ ריבית עמוק מהצפוי בסך 50 נקודות בסיס. זו הנמכת הריבית השנייה שלו החודש. כן הודיע כי יבצע קיצוצים נוספים, במסגרת מאבקו בהשלכות המשבר הפיננסי העולמי.

הנמכת הריבית מ-4.25% ל-3.75% היתה קיצוץ הריבית השני בסך 0.5% שביצע אחרי שהצטרף למאמצי הפד ובנקים מרכזיים אחרים בצעדים מוניטריים מתואמים ב-8 באוקטובר.

"ההערכה היא שבששת החודשים הבאים תקוצץ ריבית הריפו בעוד 0.5%", נאמר בהודעה שפרסם. "זה נועד למיתון השפעת המשבר הפיננסי על הכלכלה האמיתית, ולקידום השגת יעד האינפלציה, בסך 2%".

כלכלנים אמרו שהריבית בשבדיה עשויה לרדת אף יותר. "לדעתנו הם יעשו את זה, ואז הם יעשו עוד. הבנק המרכזי אופטימי מדי לגבי מצב הכלכלה ב-2010, ואנו צופים ריבית ריפו של 2.50% בסוף 2009", טען מטס קינוול מהנדלסבנקן.

ההערכה היתה שהבנק יקצץ את הריבית ב-25 נקודות בסיס, כי הוא חייב גם להתמודד עם לחץ על המחירים. האינפלציה גבוהה מטווח יעד הריבית העליון, בסך 3%, שאימץ הבנק מאז נובמבר. בנוסף, תרמה היחלשות הקרונה לעומת הדולר המתחזק לשיפור התנאים המוניטריים, שעלולה ליצור סיכוני אינפלציה.

בתגובה לקיצוץ שביצעה שבדיה, התאושש האירו מהיחלשותו לעומת הקרונה השבדית, לאחר שצנח לשפל במהלך המסחר לפני פרסום ההודעה על הקיצוץ.

הבנק מעריך שהאינפלציה תואט ב-12 החודשים הבאים, ואז תעלה ליעד 2% ב-2011. "אם המשבר הפיננסי יחריף, או שההשפעה על הכלכלה האמיתית תהיה רחבה יותר, אולי יהיה צורך לקצץ את ריבית הריפו בשיעור גדול יותר. אך אם שער החליפין ימשיך להיות חלש, או שהאינפלציה תמשיך להיות גבוהה, ייתכן שתהיה הצדקה לריבית ריפו גבוהה יותר".

להערכתו, ב-2009 יצמח התמ"ג ב-0.1% בלבד, לעומת תחזית קודמת של 0.8%. אחר כך הוא צופה התאוששות משמעותית בצמיחה: 2.5% ב-2010.

"תחזיות הבנק מתונות, לעומת הפסימיות המחריפה בחברות, שמנמיכות משמעותית את תחזיות הצמיחה והאינפלציה", אמר קנוט הלברג מסווידבנק.