הערכות בוושינגטון: קמפיין מקיין מתחיל להתפורר, שבועיים לפני הבחירות

בכירי הקמפיין מאשימים זה את זה, את המדיה ואת "היתרון הפיננסי הבלתי הוגן של אובמה" בתבוסה הצפויה ; "ניו יורק טיימס" במאמר מערכת: הצביעו אובמה

הקמפיין של מקיין מתחיל להתפורר, שבועיים לפני הבחירות. במאמץ למרק את עצמם מראש מאחריות לכישלון, החלו בכירים במטה מקיין להאשים זה את זה, את המשבר הכלכלי, את אמצעי התקשורת ואת "היתרון הפיננסי הבלתי הוגן" של ברק אובמה בתבוסה הצפויה של המועמד הרפובליקני ב-4 בנובמבר. זו הערכת אנליסטים ב"פוליטיקו", אתר אינטרנט ועיתון בוושינגטון שמוקדשים לפוליטיקה האמריקנית בכלל ולבחירות לנשיאות בפרט.

במקביל להערכות שמטה מקיין נמצא על ערש דווי, מתפרסמים היום (ו') סקרים חדשים שמצביעים על התחזקות אובמה בפלח של תומכי בוש ועל עליה משמעותית בשיעור היהודים שהחליטו לתמוך באובמה, בעיקר בפלורידה, מדינה שניצחון בה חיוני למקיין. וכצפוי: מערכת ניו יורק טיימס מתייצבת היום מאחורי אובמה.

הפרשנות ב"פוליטיקו" על העוויתות בקמפיין של מקיין נושאת את הכותרת: "משחק ההאשמות הרפובליקנים הקימו כיתת יורים מעגלית" (כלומר שחבריה יורים אלה על אלה). לפי הפרשנים (שניים מהם היו כתבים פוליטיים בכירים בוושינגטון פוסט), מסתמן יאוש הולך וגובר בקרב יועצי מקיין ובקרב רפובליקנים בכירים בקמפיין ומחוצה לו. כולם עסוקים בפעילות אינטנסיבית של הפניית אצבע מאשימה ושל מה ש"פוליטיקו" מכנה "כסת"ח".

מצד אחד, בכירים רפובליקניים שמקורבים לנשיא ג'ורג' בוש ולצמרת הקונגרס מותחים ביקורת קשה על מקיין בגלל "מסריו הבלתי ממוקדים" והניהול הכושל של הקמפיין שלו. סביר להניח, שהביקורת מכיוון הבית הלבן וקפיטול-היל היא תגובה לראיון שהעניק מקיין לוושינגטון טיימס ושבו הוא מגנה את ממשל בוש "על שהניח לדברים לחרוג משליטה" בשמונה שנותיו בבית הלבן, בנושאים שנעים מעיראק וההתחממות הגלובלית ועד בזבוז כספי משלם המיסים.

ומצד אחר, החלו אסטרטגים במטה של מקיין להאשים סיקור "בלתי הוגן" של אמצעי תקשורת, ואת הקופה השופעת של אובמה כגורמים שמניעים את שקיעתו של מקיין ברוב הסקרים. בכירי המטה מסרבים לדבר און דה רקורד, אבל הם משמיעים את קובלנותיהם באזני עיתונאים מתוך ידיעה שמחאותיהם יגיעו למדיה. בין השאר הם מדברים על נתק בין מטה מקיין לבין הממסד של המפלגה הרפובליקנית. במשרדי המטה, בארלינגטון, וירג'יניה (פרבר של וושינגטון) כבר יש אנשים שמדברים על הקמפיין בלשון עבר. המוראל צנח למעמקים, אפילו אצל הפעילים הנאמנים ביותר.

רפובליקן בעל קשרים אמר ל"פוליטיקו", כי הופתע לקבל קריאות טלפונים וקורות-חיים של עובדים בכירים במטה מקיין שמחפשים עבודה בימים האחרונים.. עריקה כזו לפני הבחירות היא חריגה מהמוסכמות בארה"ב. "המטה אינו מקום שמח במיוחד בימים אלה", אמר בכיר במטה מקיין. "לא אשקר. מה שקורה עכשיו זה פשוט ביש-מזל".

"העוגה נאפתה", אמר אסטרטג בכיר לשעבר. "עכשיו מתחיל שלב הפניית האצבעות המאשימות והמאמצים הפרטיים של כל חבר בצוות להבטיח לעצמו מקום טוב בהיסטוריה. עכשיו כל אדם לעצמו".

לפי "פוליטיקו", יש עכשיו תמימות דעים בין עורכי הסקרים והצוות הבכיר במטה, שהטקטיקה של הבלטת הניסיון של מקיין, מול סיסמת השינוי של אובמה לא היתה טקטיקה מנצחת, לא מבחינת המסר ולא מבחינת עיצובו. עובדה היא, שהילארי קלינטון נקטה טקטיקה כזו נגד אובמה ונכשלה.

כמה מבכירי מקיין נתנו ראיונות לאמצעי תקשורת ודבריהם נשמעים כניתוח לאחר המוות של הקמפיין. כותב הנאומים של מקיין, מארק סולטר, אמר בראיון ל"אטלנטיק": "עיראק היתה אמורה להיות הנושא המרכזי בקמפיין. הנחנו שזה יהיה התאגר הגדול ביותר שלנו. מצחיק איך שהדברים הסתדרו".

ויש כמובן אסכולה שלמה שטוענת ששרה פיילין היא אבן ריחיים על צווארו של מקיין. החשיפה שהמטה הוציא 150 אלף דולר על ביגוד עילית לפיילין, לבנותיה ולבעלה, ברשתות כניימן אנד מרקוס, מאששת טענה זו. יש אמנם קולות אחרים שטוענים, כי פיילין היא עתיד המפלגה הרפובליקנית.

ובינתיים, סקר חדש של ניו יורק טיימס וסי.בי.אס., שמתפרסם הבוקר, מראה כי לאובמה יש יתרון על מקיין בקבוצות שהצביעו בעד בוש לפני ארבע שנים: פלח בעלי הכנסה שעולה על 50 אלף דולר בשנה; נשים נשואות; תושבי הפרברים; וקתולים לבנים. אובמה גם חיזק מעמדו בקרב גברים לבנים, קבצה שלא הצביעה בעד מועמד דמוקרטי מאז 1972.

יחד עם זאת, יש בסקר ממצא שצריך להדאיג את אובמה: כל נשאל שלישי אמר, שהוא מכיר מישהו שלא יתמוך באובמה מפני שהוא שחור.

ובכל זאת, השורה התחתונה של הסקר מציבה את אובמה בעמדת זינוק לבית הלבן: 52% מהנשאלים אמרו שיצביעו בעד אובמה; 39% אמרו שהם תומכי מקיין. סקר של וול סטריט ג'רנל ואן.בי.סי., שפורסם שלשום (ד'), הראה שאובמה מוביל ב-10%, 52% לעומת 42%.

סקר של גאלופ, שעוקב אחר דפוסי הצבעה בפלח היהודי, מצא כי 74% אחוזים מהבוחרים היהודיים הרשומים היו מצביעים בעד אובמה לו הבחירות היו נערכות היום. זו עליה של 5% מאז ספטמבר ושל 13% מאז יולי רק 22% היו מצביעים בעד מקיין. מדובר בסקר חודשי והממצאים מתייחסים לאוקטובר.

סקר של אונירסיטת קניפיאק על דפוסי הצבעת היהודים בפלורידה העלה, כי 77% מהיהודים שם יצביעו בעד אובמה ורק 20% בעד מקיין. סטיית התקן של הסקר גדולה, 10.5 נקודות, אך עדיין מדובר ביתרון ברור לאובמה בקהיליה היהודית בפלורידה. פלורידה היא אחת מהמדינות המעטות שאליה מזרים מקיין תקציבים למימון הקמפיין שלו.

צריך להדגיש, שיש סקרים שמצביעים על צמצום משמעותי של הפער בין אובמה למקייין. לפי סקר מעקב של אינווסטור ביזנס דיילי, עיתון בעל מגמה ימנית מובהקת, היתרון של אובמה על מקיין הצטמצמם ל-1.1% אתמול (ה'), בהשוואה ל-3.7% ביום ד' ו-6% ביום ג'.

במאמר מערכת מכריז היום ניו יורק טיימס, כי החליט לתמוך באובמה לנשיאות. "אובמה עמד באתגר אחר אתגר, צמח כמנהיג והבטחותיו הראשוניות לשינוי ולתקווה קרמו עור וגידים. הוא הפגין קור רוח ושיפוט טוב.... מקיין, לעומתו, הלך ונסוג לשוליים הרחוקים של הפוליטיקה האמריקנית וניהל קמפיין שאופיין בפלגנות, מלחמת מעמדות ואפילו קמצוץ של גזענות".