מומחי מודיעין מערביים: ישראל תתקשה להשמיד את מתקני הגרעין באיראן

המכס הגרמני היה שאפתני מדי: חשף חפרפרת איראנית שסיפקה לגרמניה מידע על תוכנית הגרעין האיראנית

מומחי מודיעין מערביים מאמינים, כי מתקני הגרעין של איראן קבורים כה עמוק באדמה עד שישראל תתקשה להשמיד אותם, או אפילו לגרום להם נזק משמעותי במתקפה מהירה מהאוויר. כך מוסר ניוזוויק בגליונו החדש.

כדי להנחית מכה רצינית על תכנית הגרעין האיראנית, יהיה צורך לפגוע לפחות בארבעה אתרי מפתח בתוך איראן, אומר גורם מערבי רשמי. אך המתקנים ממוקמים בתוך מנהרות שמבוצרות בשכבות מחסומים בעובי של כ-20 מ'. לדברי מקור זה ומומחים מערביים אחרים, אין בידי ישראל נשק קונוונציונלי שמסוגל לפצח את המתקנים האלה.

כדי לפרוץ את מחסומי הביצורים העבים, יצטרך תוקף להנחית כמה פצצות פורצות בונקרים על אותה נקודה בדיוק. "יהיה קשה מאוד להרוס מטרות אלה", אמר דייוויד אולברייט, לשעבר מומחה של או"ם לנשק השמדה המונית.

תיאורטית, ישראל תוכל לחולל נזק גדול הרבה יותר אם תתקוף את האתרים האיראניים בנשק גרעיני. אך מומחים בארה"ב ומחוצה לה אומרים, כי אין שום סיבה להאמין שישראל תזנח את מדיניותה לעולם לא להיות המדינה הראשונה שתפעיל נשק גרעיני.

בינתיים נודע, כי מאמצי ארה"ב ובעלות בריתה לקיים מעקב שוטף אחר תכנית הגרעין האיראנית ספגו מכה בעקבות מעצר חפרפרת איראנית בגלל שאפתנות יתר של שירות המכס הגרמני. לפי ידיעה שמתפרסמת בדר שפיגל, העסיק שירות הביון הגרמני, BND, במשך כעשר שנים, איראני-קנדי, שפעל תחת שם הצופן סינבאד. מתברר, שסינבאד מכר לאיראנים טכנולוגיות ועלה בידו להציג לפני BND מסמכים ממשתיים איראניים, לרבות תצלומים של ציוד לכריית מנהרות ותדרוכים על פלטפורמות לנשיאת נשק גרעיני.

אולם מבצע סינבאד בא אל קיצו בטרם עת, לאחר ששירות המכס הגרמני, שלא היהי מודע לעובדה שסינבאד הוא בעצם מרגל למען גרמניה, עצר אותו בחשד שהוא מוכר טכנולוגיות טילים לאיראן. עכשיו נודע, כי סנבאד לא דיווח למעסיקיו בברלין על כמה מפעילויותיו הצדדיות ולסוכנות הביון הגרמנית לא היתה שום סמכות להפסיק את חקירתו בידי סוכני המכס.

פקידי ממשל, שמתמחים במאמצים למניעת הפצתו של נשק להשמדה המונית, אמרו כי הוצאת סינבאד מהזירה האיראנית היתה מכה קשה למאמצי הריגול המערביים נגד תכנית הגרעין של איראן.