לבני: "לציבור נמאס מהפוליטיקות - הזמן לא יכול לייצר כותרות"

(עדכון) - לבני הודיעה לנשיא פרס כי נכשלה בהרכבת ממשלה חדשה ; לבני: "אני מכירה את המגרש הפוליטי ובחרתי להתנהל בו בדרכי" ; " לא הייתי מוכנה לוותר על עתידה המדיני והכלכלי של ישראל רק כדי להיות ראש ממשלה"

לאתר חדשות ערוץ 2 (קשת / רשת)

הבחירות בפתח: יו"ר קדימה ציפי לבני החליטה אמש, בתום התייעצויות ארוכות, שלא להציג היום לנשיא המדינה שמעון פרס ממשלה. המשמעות: ישראל הולכת לבחירות כנראה ב-17 בפברואר.

לבני נפגשה עם נשיא המדינה שמעון ופרס ואמרה לו כי "כשלה בהקמת קואליציה", וכי הזמן שעמד לרשותה לא היה בו כדי לייצר כותרות או תוצאות. לבני אמרה כי יכלה להקים סוג של קואליציה, ולעמוד בראשותה כראש ממשלה, אך הדבר היה בא על חשבון עתידה הכלכלי והמדיני של המדינה.

"הציבור מאס בפוליטיקות ובמשאים-ומתנים. נוצרה תקופה של אי-וודאות ואם הייתי חושבת שהזמן יכול לפתור אותה ולהציג תוצאות, הייתי ממשיכה בניסיונות". אמרה לבני.

"דליה איציק פתחה ערוץ חדש לש"ס. פנתה למקורבים לרב עובדיה יוסף לשכנעו בכל זאת להיכנס לממשלה. גורמים בש"ס אמרו כי מדובר בניסיון שלא יצליח".

לבני אמרה כי מיצתה את ההליך עד תום, וכי "היתה מוכנה לוויתורים, אך לא רצתה למשכן את עתידה הכלכלי והמדיני של ישראל, ואת זכותה לעתיד טוב יותר ולהנהגה טובה יותר, רק כדי להיות ראש ממשלה".

יו"ר קדימה טענה כי בימים האחרונים הסתבר לה כי השיטה הקיימת מביאה לתוצאות לא רצויות, והיא לא היתה מוכנה לתת לאזרחי ישראל לשלם את המחיר. "אני מכירה את המגרש הפוליטי, בחרתי להתנהל בו בדרכי".

הנשיא פרס אמר בתגובה ללבני, כי "לא ניתן להיכנס לקואליציה ולצאת ממנה לבד. המשא-ומתן מחייב פשרות והתחשבות ברצונן של הסיעות השותפות, תוך שמירה על אינטרס המדינה ועל העקרונות האישיים".

פרס יודיע רשמית על החלטתה של לבני, ליו"ר הכנסת תוך שלושה ימים - כפי שמחייב החוק.

אבל למעשה, עד הרגע האחרון לבני עוד ניהלה מו"מ ואנשיה הצעידו חברי כנסת ושרים ממפלגות שונות, ביניהם שרי העבודה, בניסיון לגייס את שלושת חברי הכנסת של דגל התורה, שהם חלק מיהדות התורה, בכל זאת לקואליציה.

לבני הייתה מוכנה להעביר לדגל התורה את כל הכספים שהובטחו לש"ס. רק לקראת תשע בערב ואחרי שדיווחנו בחדשות 2 שהתשובה של דגל התורה היא שלילית, הודיעה לבני כי היא הולכת לבחירות. אז נכון שכבר שלשום לבני שקלה את הדבר ברצינות, אבל בסופו של דבר את ההחלטה קיבלו בשבילה.

"ברגע שציפי לבני נוכחה לדעת שהברירה היא בין סחטנות לבין הליכה לבחירות, היא קיבלה החלטה: די לסחטנות - הולכים לבחירות מהירות", אמר יו"ר צוות המו"מ של קדימה לחדשות 2 באינטרנט. "הציבור יבחר בין הפקרות לבין מנהיגות אחראית".

ח"כ גדעון סער ניצל את ההזדמנות שבה לבני בחרה בהחלטה בה מפלגתו רוצה, כדי לתקוף אותה. "האמת היא שקשה מאוד להיכשל במו"מ קואליציוני להקמת ממשלה - אבל לבני הצליחה בכך", אמר.

גם בכירים נוספים בליכוד יצאו נגד לבני ואמרו שהיא הוכיחה חוסר מנהיגות, חוסר יכולת וחוסר ניסיון. "לבני הייתה מוכנה לתת למפלגות כל מה שהן רצו מלבד להצהיר שלא תחלק את ירושלים", אמרו הבכירים. "המו"מ נכשל לא בגלל אלי ישי, רפי איתן או יעקב ליצמן, אלא בגלל לבני". בליכוד הביעו תמיהה כיצד מי שאינה מסוגלת לנהל מו"מ קואליציוני תהיה מסוגלת לנהל מו"מ עם הסורים והפלסטינים.

בש"ס אומרים כי בכל מקרה ש"ס לא תוותר על עקרונותיה בכל ממשלה שתקום. עם זאת בש"ס מאוד לא רגוע מאז סירובם להצטרף לממשלה. יש במפלגה מי שטוענים כי שהשר אלי ישי עשה מחטף וכי הרב עובדיה יוסף לא אמר "לא" מוחלט להצטרפות לממשלה.

שעות לפני שיו"ר ציפי לבני קיבלה את ההחלטה, היא הזמינה לפגישת ייעוץ את האויב המרכזי שלה בתוך מפלגתה - שאול מופז. לבני, שישבה בשעות האחרונות עם רבים מיועציה, ניסתה לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר מבחינתה.