האופציות על הדולר-שקל משקפות למטבע האמריקני ירידה של 0.9% ל-3.841 שקלים

גלובס tv לידר שוקי הון: "ייתכן שהפיחות בשקל וחשש מאי יציבות פוליטית ירתיעו את בנק ישראל מלהוריד מחר את הריבית"

כמדי יום א', לא מתקיים היום מסחר בין בנקאי במט"ח. האופציות על הדולר-שקל לחודש אוקטובר משקפות למטבע האמריקני ירידה של 0.9% ל-3.841 שקלים.

ביום שישי נקבע שערו היציג של הדולר בעלייה של 0.99% ל-3.879 שקלים. האירו נחלש ב-1.37%, ושערו היציג נקבע ב-4.857 שקלים.

[לאתר המט"ח]

לידר שוקי הון: הריבית תרד ל-3.25% ברבעון הראשון של 2009

"נוכח החשש להשלכות מחנק האשראי העולמי על ישראל. ייתכן שהפיחות בשקל וחשש מאי יציבות פוליטית ירתיעו את בנק ישראל מלהוריד מחר את הריבית. יחד עם זאת, הכיוון הכללי של הריבית נמצא כלפי מטה, מה שימשיך לתמוך באפיקים הארוכים". כך כותבים כלכלני לידר שוקי הון בסקירתם השבועית.

הכלכלנים צופים כי הריבית תרד ל-3.25% ברבעון הראשון של 2009.

עוד אומרים בלידר כי אין זה ברור כיצד הקדמת הבחירות תשפיע על השוק. לדבריהם, בחירות מוקדמות הן דבר שיגרתי בישראל ולא צפויה פריצה תקציבית כתוצאה מכך. מה שכן, הם אומרים, שוק האג"ח ישאב עידוד מהאפשרות לממשלה תחת בנימין נתניהו ועד אז צפוי ריסון תקציבי.

אשר למצב בעולם, הכלכלנים מציינים כי הפסימיות בשווקים נמשכת למרות גידול במכירות של בתים קיימים ושיפור קל בשוק האשראי בארה"ב. שאר העולם (אנגליה, ארגנטינה, ועוד) מתדרדר. השוק צופה ירידה של 0.5%-0.75% בריבית ה'פד' השבוע.

לבסוף, בהתיחס לאינפלציה, אומרים הכלכלים כי אמנם בשבוע האחרון פער האינפלציה בשוק ההון התרחב מעט, אך עדיין נמצא בסביבה נמוכה למדי: 1.0% לשנה קדימה, 1.3% במח"מ של 4 שנים, ו-2.1% במח"מ של 8 שנים. להערכתם, פער אינפלציה כה נמוך עדיין נותן העדפה מסוימת לאפיקים הצמודים, בפרט בטווח הבינוני.

כלל פיננסים: לבנק ישראל יש יותר סיבות להפחית את הריבית

כיוון שהציפיות בעולם כולו הן להמשך מגמת הפחתות הריבית, גם לאחר הפחתה מפתיעה של 0.5% לפני שבועיים, בבנק ישראל יצטרכו לשקול הפחתת ריבית נוספת. כך מציינים בכלל פיננסים ומוסיפים כי על אף חוסנו היחסי של המשק הישראלי עד כה, אין ספק כי ההאטה הגלובלית תגיע גם לישראל. "לנוכח הירידה המשמעותית בציפיות האינפלציה, כפי שהן מגולמות בשוק, והמשך ירידת מחירי הסחורות, אנו מעריכים כי בנק ישראל יבחר להפחית את הריבית ב-0.25%-0.5% נוספים".

בכלל פיננסים מציינים עוד כי מעבר להתרחשויות הקיצוניות בשוקי ההון, התפשטות משבר האשראי אל מעבר לארה"ב גרמה לעדכון כלפי מטה של תחזיות האנליסטים לגבי קצב הצמיחה בעולם. בעיית האשראי צפויה לגרום לירידה בהשקעות של הפירמות בחו"ל ובכך להאטה בקצב בייצוא הישראלי. רבות מהחברות הישראליות, בייחוד בענפי הטכנולוגיה המהווים כ-70% מהייצוא הישראלי, מייצאות מוצרי השקעה לפירמות בעולם ופחות מוצרים סופיים לצרכן. בנוסף, ההחמרה במשבר האשראי בישראל, שנובע בחלקו מהתנפחות בועת האג"ח הקונצרני בשנים 2006-2007, צפויה להקשות על הפירמות בסקטורים אחרים ובייחוד בענפים בהם המינוף גבוה כמו סקטור הנדל"ן היזמי.

יחד עם זאת, מדגישים הכלכלנים, יש לזכור כי בתקופות של אי וודאות מרווח הטעות של החזאים גדול יותר וכאשר הסנטימנט שלילי נוהגים לפעמים חזאים לפרסם את תחזיותיהם הפסימיות יותר. מכאן, ייתכן והתחזיות הקודרות למיתון גלובאלי יתבררו בדיעבד כקשות מדי.