בטלוויזיה נערכים להתמודדות עם המשבר: הפיתרון המסתמן - פחות השקעה בתכנים

פסטיבל הטלוויזיה הבינלאומי "מיפ", שהסתיים בשבוע שעבר, עמד בסימן המשבר שמאיים על שוק המדיה העולמי והמקומי ; בכירים בענף מדברים על תחושה של סערה מתקרבת, אך סבורים כי הטלוויזיה והאינטרנט יצאו מחוזקים

אודי מירון, מנכ"ל ובעלי ענני תקשורת: "יש תחושה של סערה שמתקרבת"

* האם המפולת הכלכלית העולמית השפיעה על מיפ?

עדיין לא. אולי באווירה ברחובות אבל לא ממש בעסקים".

* ובכל זאת, מה היה השוני במיפ האחרון?

אני חושב שבכל מקום שאנשי עסקים נפגשים היום יש שוני. יש אווירה של אי וודאות ותחושה של סערה שמתקרבת, אבל בינתיים עוד לא ממש מרגישים אותה בפועל".

* בכמה אתה מעריך שירד היקף העסקאות כתוצאה מהמשבר?

"השנה לא היתה ירידה בהיקף העסקאות. אני חושב שהעסקאות במיפ מושפעות הרבה יותר מהתחרות הנקודתית - המיקרו של כל שוק ושוק ולא מהשפעת מאקרו. בתקופה שעולה ערוץ משמעותי חדש המחירים עולים ובתקופה של רוויה, התחרות יורדת וגם המחירים.

"ישראל היא כבר כמה שנים שוק רווי ואין תחרותיות גדולה מדי על התכנים. לכל אחד הנישה שלו והספקים שלו עימם הוא קבע את תגי המחיר, ואין שינויים גדולים. יותר ויותר חברות ישראליות מגיעות למיפ כיצואניות וההשפעה תהיה יותר עליהן. גם כאן אני לא חושב שההשפעה היא גדולה ברמת המאקרו, אלא ברמת התחרות בכל שוק ושוק. ההשפעה על העולם הרב ערוצי תהיה בעוצמת התחרות בין הפלטפורמות ופחות ההשפעה המאקרו כלכלית. ולגבי הערוצים שבנויים על פרסום, הם יושפעו ושם תהיה ירידה וקרוב לוודאי בהתאם גם ירדו מחירי התוכניות".

* איך כל מה שקורה בעולם משפיע וישפיע על שוק המדיה בארץ?

"למרות שרוצים לחבר את זה, צריך להבדיל בין ערוצים שנשענים על פרסום וכאלה שנשענים על דמי מנוי בצורה כזו או אחרת. בערוצים שנשענים על פרסום תהיה השפעה, וההיקפים ירדו כי חברות מפרסמות נכנסות ללחץ לאור כל מה שקורה. בכל מה שקשור לערוצים בדמי מנוי, קרוב לוודאי שהם לא יושפעו. דווקא בתקופות כאלה רואים בטלוויזיה מוצר שמכל האלטרנטיבות נחשב להכי זול. לכן, בעולם הרב ערוצי אני מעריך שלא תהיה השפעה גדולה על הצריכה ולכן גם על העסקאות. אנשים לא ייפרדו מהשירות של HOT ו-yes בגלל המצב הכלכלי".

* פסטיבל מיפ הוא אינדיקציה למה שקורה בתחום בעולם?

ממה שאני קורא, אני בטוח שיש ענפים שהרבה יותר נסערים מהמצב הזה כמו למשל ענף הנדל"ן. שוק הטלוויזיה הוא יחסית פחות מושפע ולכן הוא די מבודד. אם תשאלי אותי אם מיפ הבא יהיה שונה מהמיפ הנוכחי? אני לא מאמין".

אילן טוביהו, המשנה למנכ"ל רשת: "חודש נובמבר יהיה המבחן של שוק המדיה"

* האם המפולת הכלכלית העולמית השפיעה גם על מיפ?

"עולם המדיה והתקשורת הוא חלק בלתי נפרד מהכלכלה העולמית, וודאי שהיתה השפעה גם על מיפ. השנה, השוני התאפיין במספר אופנים, ראשית - בכמות המבקרים. אף חברה לא ביטלה את הגעתה למיפ, אולם צמצמו את מספר הנציגים של כל חברה מכ-7 לשניים. הייתה השפעה גם במשאים ומתנים. כנציגי רשת הגענו לקנות ולראות פורמטים וכן למכור פורמטים. ניהלנו משאים ומתנים משני צידי המתרס, ואני יכול להגיד בוודאות שהמשאים ומתנים היו הרבה יותר זהירים השנה. לדוגמא, ניהלו מו"מ עם חברה אוסטרלית שרצתה לרכוש את הפורמט של 'צחוק מהעבודה', אך באותו שבוע המטבע האוסטרלי נפל ב-30% לעומת הדולר האמריקאי והכל התייקר.

"כמו כן, בעבר מכירת פורמט הייתה לתקופת אופציה של 6 חודשים, היום כבר מבקשים להאריך את האופציה ל-9 חודשים".

* בכמה אתה מעריך שירד היקף העסקאות כתוצאה מכך?

"קשה לומר. זה לא עסקאות שחותמים תוך 5 דקות. רק בעתיד נוכל לדעת אם הייתה ירידה בהיקף העסקאות במיפ השנה".

* איך כל מה שקורה בעולם משפיע וישפיע על שוק המדיה בארץ?

"כרגע, נראה שיש הבדל גדול בין ישראל לעולם. הכלכלה של ישראל הרבה יותר חזקה ממה שקורה במדינות אחרות והשקל הוא היום אחד המטבעות החזקים בעולם. אפקט המשבר העולמי עדיין לא מורגש, אך כל חברה נערכת לתסריטים כאלה או אחרים, וכך גם אנחנו. הייתי מציע שגם הרגולציה תהיה עם היד על הדופק לגבי מה שקורה בעולם, כי אם היא לא תעשה זאת - שוק הטלוויזיה בישראל יקרוס הרבה יותר מהר ממה שהם חושבים".

* תוך כמה זמן נתחיל להרגיש בזה?

"לטעמי, חודש נובמבר יהיה חודש המבחן שלנו, מכיוון שעד כה היו חופשות החגים. השאלה האם הרגיעה העונתית של אוקטובר תימשך גם בנובמבר. אני בוחן את הדברים ומנהל שיחות עם מנכ"לים ופרסומאים, וגם הם בסימן שאלה גדול. גם הם מחכים לראות כיצד יעבור נובמבר".

* פסטיבל מיפ לדעתך זו האינדיקציה למה שקורה בתחום בעולם?

"כן, זה הפסטיבל הכי חשוב בעולם. רואים עד כמה החברות משקיעות שם בדוכנים, בכמות האנשים, ברמת הפרזנטציות. מיפ קובע כיצד תיראה הטלוויזיה העולמית בשנה שנתיים הקרובות".

נדב פלטי, נשיא ומנכ"ל דורי מדיה: "כל לוח השידורים עומד להשתנות"

* האם המפולת הכלכלית העולמית השפיעה על מיפ?

"כן ולא. באווירה ובשיחות הסלון אז וודאי שכן. מצד שני, מהנתונים הרשמיים של רד מידם, החברה שאחראית על מיפ, עולה כי זו הייתה שנת שיא מבחינת משתתפים: הנתונים הרשמיים מדברים על השתתפות של 8% יותר קניינים. לנו, דורי מדיה, היו יותר פגישות מבעבר. מצד שני, חברות גדולות שהגיעו למיפ טי.וי שהתקיים באפריל עם נציגות גדולה, שלחו במיפ הנוכחי רק את מי שיש לו באמת מה לעשות שם, מי שלא היה מחובר באופן ישיר וספציפית - לא הגיע".

* מה היה השוני מפסטיבלים קודמים?

"השוני התבטא באופן גס מחוץ להיכל התערוכה. בתי-הקפה והלובי במלונות שבדרך כלל מלאים בבכירי התעשייה היו ריקים יחסית".

* בכמה אתה מעריך שירדו היקף העסקאות כתוצאה מכך?

"הם ירדו, והכסף שיהיה לטובת התעשייה יקטן. יהיו תכנים שירוויחו מזה ותכנים שיפגעו מזה, אבל מה שבטוח, כל לוח השידורים ישתנה. כמות הכסף שתושקע בתוכן תקטן, תכנים מסוימים ייעלמו, חלק ירדו באופן דרמטי ויהיו כאלה שיעלו. אני מעריך שהמשבר ייקח לפחות שנתיים, אולם בטווח הרחוק הטלוויזיה והאינטרנט לא יפגעו שכן בשעת משבר אנשים יוצאים פחות מהבית ומוציאים פחות כסף בחוץ. בטווח הקצר כולם יפגעו, גם המדיה, אך זה יקרה עד אפריל 2009, ולאחר מכן שוק המדיה יתייצב. ההכנסות של חברות הטלוויזיה הגדולות שקונות את כל החומרים, יצטמצמו, והם יצטרכו למצוא עלות-תועלת נכונה יותר עבורם. התוכניות היותר היקרות ייעלמו או ירדו במינון, ותוכניות יותר זולות, שנותנות באופן יחסי רייטינג טוב, יהיו מבוקשות. בקטגוריה הזו נמצאות הטלנובולות, אך גם שם יחפשו את היותר מתוחכמות שיותר מתאימות לשוק המערבי".

* איך כל מה שקורה בעולם משפיע וישפיע על שוק המדיה בארץ?

"בסוף היום, אנחנו בעצם תמונת מראה של מה שקורה בעולם. נכון שכרגע המצב הכלכלי שלנו יותר טוב ממה שקורה בעולם, אך ההשפעות יגיעו גם הנה. כמו כל ענף, גם בתחום המדיה, מנהלים יצטרכו לראות איך מקצצים בהוצאות בתקופה הקרובה".

* פסטיבל מיפ מבחינתך הוא האינדיקציה למה שקורה בתחום בעולם?

"בהחלט כן. מיפ קום ומיפ טיוי הן שתי התערוכות החשובות בעולם בתחום. בתערוכה השלישית בגודלה, NATPE, שתתקיים בסוף ינואר בלאס ווגאס כבר נרגיש את המשבר בצורה גדולה יותר".

אורי שנער, מנכ"ל ונשיא אניבום: "נראה את ההשפעה כבר בתחילת 2009"

* האם המפולת הכלכלית העולמית השפיעה על מיפ?

"מאוד השפיעה. משנת 1982 אני במיפ, והייתי בכ-50 תערוכות של מיפ גם כקונה וגם כמוכר. רמת הנוכחות במיפ האחרון הייתה הרבה יותר דלילה משנים קודמות. מעבר לזה, גם מהמפגשים שהיו לי עם אנשים, הייתה תחושת קיפאון, הייתה תחושה של לשבת על הגדר, שיודעים שיש זעזוע גדול בעולם ועדיין לא יודעים מה יהיו ההשלכות שלו, וזה לא משנה אם אתה יצרן תוכן או זכיין".

* בכמה אתה מעריך שירד היקף העסקאות כתוצאה מכך?

"קשה לדעת. יש מיתוס שאומר שיש עסקאות במיפ, וזה לא נכון. במיפ קורים שני דברים: או שמתחילים תהליך או עושים פולו-אפ וסוגרים תהליך. הפעם התחילו הרבה פחות עסקאות והרבה דברים שחשבו שיקרו אוטוטו לא קורים. בנוסף, אנשים שחשבו שהם עומדים לסגור עסקה ב-X וסגרו אותה ב-X פחות 30%-40%".

* איך כל מה שקורה בעולם משפיע וישפיע על שוק המדיה בארץ?

"מצד אחד יכול להיות שצריכת מדיה מסוימת תגדל, גם טלוויזיה וגם אינטרנט. מהצד שני יש סיכוי שתהיה ב-2009 פגיעה בתקציבי פרסום. הרבה יותר קל לקצץ ב-20% מתקציב פרסום מאשר לפטר עובדים או להוריד שכרם. יש רגישות במשבר כלכלי לתקציבי פרסום ויהיו לזה השלכות רוחב גם במעבר של תקציבים למידיות אחרות. יהיה צורך לעשות תוכניות יותר זולות בפחות כסף ופחות התחייבויות לטווח ארוך כמו שמתחייב בסדרות דרמה והפקה מקורית. החשיבה תהיה לטווח יותר קצר ודרך הסתכלות מהחור של הדולר".

* תוך כמה זמן נתחיל להרגיש בזה?

"אני חושב שבתחילת 2009 יראו כבר את הסימנים הראשונים של זה. בהרבה מאוד דברים העיכוב הוא לא רק בתגובה של פירמות לתהליך. יש הרבה תוכניות בטלוויזיה שהם במלאי ובפיתוח ולכן יהיו דברים שנראה את ההשפעות רק בעוד 9-10 חודשים אך כתהליך נתחיל לראות את זה כבר בתחילת 2009".

* פסטיבל מיפ מבחינתך הוא האינדיקציה למה שקורה בתחום בעולם?

"אני חושב שמיפ זה ססמוגרף. שבועיים לפני מיפ הייתי בלוס אנג'לס וניו יורק, והתגובות היו זהות. אנשים היו בסוג של הלם, סוג של לא מבינים מאיפה זה בא. אמריקה שמאוד עסוקה בעצמה חושבת שזה משבר אמריקאי, אך במיפ, שם פוגשים אנשים מכל העולם מבינים שאין פינה שהסערה הזו לא פוגעת בה".